Boommarter_afwijkende vacht?

Gestart door jva, februari 22, 2015, 14:05:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Hallo,

Ik loop al een tijdje met de intentie rond om eens navraag te doen over deze wrn:

http://observation.org/waarneming/view/76074316

Relatief kort gezien vanuit een uitkijktoren in Letland aan de rand van een moerasbos. Niet een al te beste foto, maar wat opvalt is de erg lichte vachtkleur van dit exemplaar (tegen het witte aan kan ik me nog goed herinneren). Bij mijn weten een boommarter, maar kent deze soort zo'n diversiteit qua kleurenpatroon? Het was niet het enige exemplaar wat ik die trip heb gezien, echter waren deze allen (veel) donkerder van kleur. Een vlugge zoektocht op internet leert dat de dieren wel een wintervacht kennen (ca. sept-apr), maar deze is 'slechts' dikker en 'iets' lichter dan de zomervacht (ook geen andere foto's te vinden op het internet met een dergelijke kleur). Zeker geen wintervacht zoals we die bijvoorbeeld bij een hermelijn kennen. Ten tijde van de waarneming schoot me in eerste instantie 'sabelmarter' te binnen, echter deze komt veel oostelijk voor en niet (meer) in Letland (gezien de afgelegen ligging m.i. ook geen eventuele ontsnapping uit een bontfarm oid aan de orde..). Deze dieren kennen echter wel weer een wittige wintervacht..

Kortom, boommarter lijkt me de meest logische kandidaat qua voorkomen en verspreiding maar ik ben niet bekend met een dergelijke vachtkleur. Lokale afwijking wellicht?
Jelle

tekenaar

Komt Martes zibellina mischien daar ook voor?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op februari 22, 2015, 19:46:03 PMKomt Martes zibellina mischien daar ook voor?

Citaat van: jva op februari 22, 2015, 14:05:09 PMTen tijde van de waarneming schoot me in eerste instantie 'sabelmarter' te binnen, echter deze komt veel oostelijk voor en niet (meer) in Letland (gezien de afgelegen ligging m.i. ook geen eventuele ontsnapping uit een bontfarm oid aan de orde..). Deze dieren kennen echter wel weer een wittige wintervacht..

Martes zibellina = sabelmarter...
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Pfoei, lastige waarneming. Uiterlijk past heel goed bij Sabelmarter, maar die komt in die regio niet meer voor. Althans, volgens de IUCN: http://www.iucnredlist.org/details/41652/1 Nu is de IUCN wel vaker onjuist/onbetrouwbaar, maar in dit geval is het wel erg verg weg van het bekende verspreidingsgebied. Echter, de soort wordt ook gehouden voor het bont.... Het zou dus een ontsnapt exemplaar kunnen zijn. Ik neig dus naar sabelmarter, maar ja, veel onzekerheden...

Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Wat mij betreft blijft dit een marter spec.. Een kleurafwijking valt m.i. niet uit te sluiten.
Douwe van der Ploeg

jva

Dank voor de reacties. Ik heb de waarneming inmiddels op onzeker gezet. Ook heb ik de eigenaar van het terrein aangeschreven (bioloog). Hopelijk weet hij meer te vertellen. Ik laat hier wel weten wanneer ik meer bruikbare info heb.
Jelle

Douwe van der Ploeg

Ben benieuwd! Kan natuurlijk heel goed dat het een bij de eigenaar bekend dier is, inderdaad.
Douwe van der Ploeg

OlivierO

Ik zou hier in geen geval een Boommarter van maken. De staart en de poten zijn volgens mijn inschatting veel te lang.

Sabelmarter kende ik tot nu toe niet, dus daar ga ik geen commentaar op geven.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op maart 01, 2015, 20:51:39 PM
Ik zou hier in geen geval een Boommarter van maken. De staart en de poten zijn volgens mijn inschatting veel te lang.

Sabelmarter kende ik tot nu toe niet, dus daar ga ik geen commentaar op geven.

Doordat het dier enigszins verborgen loopt in de vegetatie is de vorm van het dier wat lastiger in te schatten dan bij een vrij lopend dier. Wat te zien is klopt echter zeer goed met het beeld van boommarter (op de vachtkleur na dan). Onder de rechter voorpoot is nog wat bruin te zien. Dat is echter geen deel van de poot, maar iets van de vegetatie (blaadje of zo).

Sabelmarter is qua model en formaat min of meer gelijk aan boommarter...

Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Waarom zou dit niet bijvoorbeeld een Relmuis kunnen zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Voer hem overigens svp maar even in als Martes zibellina met een vraagteken. Dan blijft daar iig de aandacht op bestaan. Vooral omdat het in de range van de oorspronkelijke verspreiding ligt. Mocht het wel echt een Martes zibellina zijn, dan kunnen dit soort waarnemingen voor extra aandacht in die landen zorgen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

Citaat van: laatvlieger op maart 02, 2015, 12:26:24 PMWaarom zou dit niet bijvoorbeeld een Relmuis kunnen zijn?

Als iets er uit ziet als een marter, loopt als een marter, etc. etc. ...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Citaat van: Rob Koelman op maart 02, 2015, 12:40:57 PM
Citaat van: laatvlieger op maart 02, 2015, 12:26:24 PMWaarom zou dit niet bijvoorbeeld een Relmuis kunnen zijn?

Als iets er uit ziet als een marter, loopt als een marter, etc. etc. ...  B)
Ervaring heeft inmiddels geleerd dat juist in dat soort gevallen men extra op moet letten!  :angel:
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

tekenaar

Relmuizen ken ik erg goed, die heb ik in het verleden lang in een terrarium gehad (in mijn slaapkamer: daarom kan ik nu ook door het geluid van wakker wordende kinderen heen slapen ... ), tegenwoordig heb ik ze een paar keer per jaar in handen wanneer we ze op mijn werk vangen en ik ze dan meeneem om ze een eind uit de bebouwde kom los te laten (ze zijn mooi, maar je wilt ze niet in gebouwen hebben).

Met deze achtergrond, kan ik geen relmuis zien in het dier op de foto. Onder alle typen belichting is relmuis bijvoorbeeld eenkleurig grijs. Komt relmuis overigens wel zo ver noordelijk voor?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op maart 05, 2015, 22:05:02 PMtegenwoordig heb ik ze een paar keer per jaar in handen wanneer we ze op mijn werk vangen

Eh, je woont dus blijkbaar niet in Nederland...

Hieronder een kaartje met de verspreiding van de relmuis in Europa:

Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

OK, in Letland staat dus ook een vlek :-)  Dat wist ik niet, dank voor de info. En ik woon overigens in Slovenie.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

Citaat van: laatvlieger op maart 02, 2015, 12:31:02 PM
Voer hem overigens svp maar even in als Martes zibellina met een vraagteken. Dan blijft daar iig de aandacht op bestaan. Vooral omdat het in de range van de oorspronkelijke verspreiding ligt. Mocht het wel echt een Martes zibellina zijn, dan kunnen dit soort waarnemingen voor extra aandacht in die landen zorgen.

Inmiddels gedaan. MAAR.., ik twijfel toch sterk of het wel een sabelmarter is. Het is natuurlijk nooit 100% uit te sluiten gezien het feit ook dat er op grote schaal met de dieren voor de bontindustrie wordt gefokt. Daarnaast is de foto niet optimaal, hetgeen het lastig determineren maakt. Ik moet wel even iets rechtzetten waar tot nu toe niemand commentaar op heeft gegeven; ik was in de veronderstelling dat (alle) sabelmarters ook een wittige wintervacht hebben (zie mijn 1e bericht), echter trok ik deze conclusie naar nu blijkt te snel. Schijnbaar kenmerkt dit alleen de Japanse ondersoort M.z.brachyura. In Letland zit een grote populatie boommarters en de locatie lag vrij afgelegen midden tussen grote hoogveencomplexen, het ligt zodoende statistisch meer voor de hand dat het een exemplaar van deze soort met een kleurafwijking betreft. Ik heb tot op heden helaas nog niets van de eigenaar van het betreffende terrein vernomen. Ik neem ook nog eens contact op met een kennis van me die mogelijk aankomend voorjaar weer die kant op gaat met het verzoek ook daar nog eens wat verder rond te speuren, wie weet...Verwarring met een relmuis lijkt me overigens niet aan de orde.. :duim:
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op maart 06, 2015, 14:31:04 PMVerwarring met een relmuis lijkt me overigens niet aan de orde.. :duim:

INDERDAAD!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Zie dit topic nu pas. Volgens mij is het een Wasbeerhond die of albino/leucistisch is, of een kleurafwijking heeft of die ziek is. Wasbeerhonden komen veel voor in het Baltische gebied. Ik zie op de foto een dier met de typische houding van een Wasbeerhond. Mijn ervaring is dat met Wasbeerhonden die je overdag tegenkomt bijna altijd wat aan de hand is, normaal zijn ze alleen 's-nachts actief. Er zijn wel meer gevallen bekend van lichte of zelfs witte Wasbeerhonden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op maart 06, 2015, 19:25:53 PMVolgens mij is het een Wasbeerhond

Ik maak er qua model nog altijd een duidelijke marter van. Zie bijvoorbeeld de voor een marter typische staart.

Relmuis en wasbeerhond kan ik er echt niet in zien...
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Eens met mezelf, Maurice en Douwe!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jva

#25
Beste mensen,

Ik ben de waarnemer en geloof me, het was een MARTER!!!

Edit: admins, ik dacht net toch echt even Japanse sabelmarter te zien staan als soort bij mijn waarneming..(is nu weer verwijderd).. :huh:

Jelle

maurice.lahaye

Euh, ik heb niets gedaan/gewijzigd of wat dan ook  ??? .
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

De enige wijziging aan de waarneming is die van jezelf:
Soort gewijzigd   Boommarter - Martes martes ->    Sabelmarter - Martes zibellina   Jelle van Aalst   2015-03-02 18:05:02
Japanse sabelmarter staat nog niet eens in de database.. even scheef gekeken misschien ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Als je de website op Engels zet krijg je deze naam bij de waarneming: Japanese Sable - Martes zibellina.

In het Engels geldt dat voor de sabelmarter zowel Sable als Japanese sable als naam mag worden gebruikt...
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Vreemd...Ik beschuldig overigens niemand hoor (gaat in feite nergens over), zal ongetwijfeld met de taalinstelling te maken hebben gehad zoals Rob aangeeft (in combinatie met internet explorer wellicht die wel eens vaker gekke kuren uithaalt)...Nu maar weer ontopic (voor zover iemand nog iets zinnigs te melden heeft.. ;)



Jelle