Grote kies; van konikpaard of galloway?

Gestart door annelies vriens, februari 20, 2015, 16:18:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Gevonden in de duinen bij Wassenaar: hier lopen konikpaarden, galloways [en uiteraard reeën].
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/98163165
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2015-02-19 Meijendel - Helmduinen
Foto's:








Toelichting:
Hier lopen konikpaarden, galloways en reeën. Ook via Forum
bij voorbaat dank Annelies Vriens

Rob Koelman

De foto's laten niet zien hoe groot deze kies is. En dan is determinatie lastig. Kun je nieuwe foto's maken met een referentiekader er op (bijvoorbeeld een 1-euromunt)? Ook graag een foto recht van boven genomen (kauwvlak).
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Beste Rob,
Ja mijn fout, ik had vergeten de maten er bij te zetten: 4 x 2 cm. Foto's met 1-euromunt volgen binnenkort....
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Rob Koelman

#3
Citaat van: annelies vriens op februari 20, 2015, 17:41:30 PM4 x 2 cm

Dan is het in elk geval zeker geen ree...
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Beste Rob,
Nee, een ree lijkt mij ook niet waarschijnlijk.
Zoals toegezegd enkele foto's met € 1,- munt ter vergelijking.
Ik ben benieuwd of je er iets mee kunt.....
Vriendelijke groet, Annelies

Rob Koelman

Op grond van de vorm van het kauwvlak en de relatief kleine hoogte van de tand zou dit een echte kies van een rund moeten zijn.

Hieronder twee foto's:
- kiezenrijen paard en rund (paard links, rund rechts)
- algemeen beeld paardenkiezen



Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Beste Rob,
Mooie en duidelijke foto's die je stuurt. Dank ook voor de uitleg. Ik pas de waarn. aan naar Galloway.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

HPM

Citaat van: annelies vriens op februari 21, 2015, 17:04:56 PM
Beste Rob,
Mooie en duidelijke foto's die je stuurt. Dank ook voor de uitleg. Ik pas de waarn. aan naar Galloway.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Volgens mij blijft dood vee in Meijendel niet liggen.
Herman van der Meer

annelies vriens

Beste Herman,
Dood vee treffen we niet aan, bij toeval komen we wel eens een bot oid tegen. Recent nog een kattenschedeltje [is geen vee natuurlijk] en nu dus deze kies. Ik heb nog een been/bot liggen maar dit zal niet te identificeren zijn, denk ik. Deze heb ik nooit geplaatst.
Groet van mij, Annelies Vriens

HPM

Annelies, ik maakte mijn opmerking omdat je zei dat je er een Galloway van maakt. Volgens mij kan je niet verder gaan dan 'Paard'.
Herman van der Meer

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: annelies vriens op februari 21, 2015, 23:55:58 PMIk heb nog een been/bot liggen maar dit zal niet te identificeren zijn, denk ik. Deze heb ik nooit geplaatst.

Nu heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Fotootje? ...
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Beste Rob,
Voor de duidelijkheid; waarn. wel als Galloway aanpassen of -zoogdier onbekend-?
Wat betreft dat bot, ik ga er achteraan en binnenkort zie je de foto's op het Forum, oké? Ben benieuwd of je er tzt iets van kunt maken....
Groet van mij, Annelies

Rob Koelman

#14
Citaat van: annelies vriens op februari 22, 2015, 17:08:45 PMwaarn. wel als Galloway aanpassen of -zoogdier onbekend-?

Of de kies van een Galloway is geweest is niet te zien, alleen dat het een kies van een rund (Bos taurus) is. Galloway is slechts één van de vele runderrassen...

Kan ingevoerd worden onder Koe/ Rund overig - Bos taurus sp
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Oké, ik begrijp het en pas het aan.
Wat betreft het andere bot: het zijn er 2 [groot en kleinere]; foto's volgen snel...
Vriendelijke groet, Annelies