Buizerd en Kleurvormen

Gestart door hiskodevries, februari 20, 2015, 15:01:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: woutervr op september 20, 2015, 09:55:51 AM
Ik twijfel tussen bumo 5 en bumo 6.

Waar moet ik specifiek op letten voor het onderscheid?

Vr. groet,

zie de eerste post van dit topic.
Herman van der Meer

mgieskens

De uitleg waar je op moet letten staat op de oorspronkelijke flyer.
Het nadeel van dit soort hokjes classificatie is dat er altijd grensgevallen zullen zijn.
Ik zou hier denk ik een BuMo#5 van maken: Hals kan licht en gevlekt zijn met lichter gestreepte kop. Nog donkere flanken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Elena Kappers

Update:
Afgelopen zaterdag op Rtv Drenthe een kort stukje over het onderzoek aan kleurvariatie bij buizerds en het zenderen van juvenielen.
Dat is terug te kijken op deze link http://www.rtvdrenthe.nl/tv/programma/28/Roeg/aflevering/4987 ongeveer na minuut 01:30.

Tot vorige week 7500 bruikbare waarnemingen (uit ~9000) verzameld op Waarneming.nl met een "BuMo tag" die de kleur categorie beschrijft. Super goed!!!
De verdeling van de morphen lijkt tot nu toe in algemeen homogeen te zijn in Nederland.

Begin Februari bij het tweede congres van de NOU zal ik proberen een praatje te geven over dit eerst jaar Buteo-morph project in Nederland met een overzicht van ruimtelijk en tijdelijk patroon van de morphen.

Nota bene: de buizerd waarnemingen waar een BuMo code wordt ingevoerd, maar met "Aantal" hoger dan 1, kunnen helaas niet worden gebruikt voor het onderzoek, dus vergeet niet om de buizerds waarvan je de kleur weet apart in te voeren!



Ted van der Knaap

Citaat van: Elena Kappers op december 17, 2015, 16:24:21 PM
Tot vorige week 7500 bruikbare waarnemingen (uit ~9000) verzameld op Waarneming.nl met een "BuMo tag" die de kleur categorie beschrijft.

Inmiddels zullen dat er 10.000-en zijn!
Heeft het nut om hier mee door te gaan?

Nog steeds die keuze als je een Buizerd invoert.. ..in het begin deed ik daar braaf aan mee, terwijl ik me nu afvraag of dit nog nut heeft.
Lijkt mij dat je na al die jaren wel een gedegen conclusie kunt trekken over de morfen.

Maw, optie bij het invoeren staken?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)