mexican beetle

Gestart door DJHiker, februari 19, 2015, 22:31:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/98100830
identification uncertain Beetle spec. - Coleoptera spec. observed at 2014-12-17 Mexico - Quintana Roo (QR)
Photos:




location: jungle path, surroundings of Tulum, Quintana Roo province, Mexico
altitude: <200m
size: approx. 4-6mm
filiform antennas, so Carabidae sp.?

thanks in advance David Kohl
David Kohl

Arp

#1
Op buikgevoel zou ik deze bij de Chrysomelidae, Galerucinae zoeken - misschien iets Diabrotica-achtigs, maar dat genus staat niet op de Mexicaanse lijst :huh:

P.S. Sorry, ik zat scheel te kijken ... onderaan de pagina wel dus ... of één van de andere Luperini ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

#2
Ja, daar kwam ik ook bij uit  ;D
Opvallend trouwens dat de sprieten bij deze dubbel-tweekleurig zijn: de eerste leden zijn ook licht.

Zal m ook voor je op Facebook gooien (en daar binnenkort observado nog wat promoten!). https://www.facebook.com/groups/30749256655/permalink/10152775287666656/
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Westerduijn zegt:
"My vote goes to Diabrotica pygidialis Jacoby 1887. Diabrotica graminea is also very similar and there are other species too that without spots could look like this I suppose. If possible it would be better to examine genitalia."

Goed gevonden weer, Arp!  :duim:
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Het wordt me duidelijk dat je aan tekening en kleur niet veel hebt voor de identificatie van dit soort beestjes. Zelfs mijn schrandere opmerking dat de vorm van de antennes op een loopkever wijzen, blijkt geen hout te snijden. Maar eigenlijk is het heel simpel, het zit op een blad dus zal het wel een bladkever-soort zijn. :blink:

Het valt me trouwens op dat zowel Diabrotica pygidialis als D. graminea niet in de Mexicaanse Galerucinae-lijst staan. Wel vind ik ze beide op Diabrotica ID, hier en hier, met Mexico als known distribution voor D. pygidialis.
Er wordt ook een beschrijving van beide soorten gegeven. De meeste kenmerken lijken, voor zover op de foto zichtbaar, voor beide redelijk te kloppen, maar de beschrijving van de antennes lijkt veel beter te matchen met graminea dan met pygidialis. Aan de andere kant wordt het scutellum van D. graminea als zwart/bruin omschreven en voor D. pygidialis, zoals op de foto, als geel. Ook staan voor beide de Maxillary palpi als donker beschreven terwijl ze er op de foto toch wat gelig uitzien.

Maar goed ik begrijp ook dat er in Midden-Amerika honderden (beschreven en onbeschreven) Diabrotica-soorten zijn waarvan een aantal nauwelijks van elkaar te onderscheiden, dus waarschijnlijk is Diabrotica sp. hier dan toch het max. haalbare?
Met dank aan Arp, Douwe en Rob,
groet, David
David Kohl