Schoteltjes van max. 0,5 mm

Gestart door gerard bredewold, februari 18, 2015, 16:24:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Deze schotelvormige schijfjes groeien op  Eikenbast.
Grootte max. 0,5 mm. Geen idee welke soort dit is.
Wie helpt ze aan een naam?
Gerard.

http://waarneming.nl/waarneming/view/98068957
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-02-18 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:




bij voorbaat dank Gerard Bredewold



gerard bredewold

Dat is niet onmogelijk, ik heb daar wel gezocht maar (nog) niet gevonden.
Gerard.

ratje

heksenvingermos-Physcia tenella misschien. Een foto hiervan. Ik kan op jouw foto's niet zien of het dezelfde kunnen zijn.

Rob Koelman

Ik zie alleen schoteltjes en geen duidelijk thallus. Dat laatste zou je bij een korstmos wel moeten zien...
Met vriendelijke groet, Rob

gerard bredewold

Dag Hannie en Rob,

Op de Verspreidingsatlas zie ik foto's van Melige schotelkorst (Lecanora carpinea), waarop ook deze soort kleine schoteltjes voorkomen.
Dit spul is mogelijk nog in de groei.

Misschien wil iemand deze waarneming overzetten naar het Korstmossen-forum.
Dan komt er wel duidelijkheid.

Groeten,
Gerard.





ratje

Citaat van: Rob Koelman op februari 18, 2015, 20:07:57 PM
Ik zie alleen schoteltjes en geen duidelijk thallus. Dat laatste zou je bij een korstmos wel moeten zien...
Rob deze is op het mossenforum benoemd en dan is het voor mij goed.

Rob Koelman

#7
Citaat van: Rob Koelman op februari 18, 2015, 20:07:57 PMIk zie alleen schoteltjes en geen duidelijk thallus. Dat laatste zou je bij een korstmos wel moeten zien...

Citaat van: ratje op februari 18, 2015, 21:23:15 PMRob deze is op het mossenforum benoemd en dan is het voor mij goed.

Om verdere misverstanden te voorkomen: ik had het - logischerwijs - over het organisme op de foto's in de eerste post, niet over jouw foto van Physcia tenella...  :rolleye:
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

Citaat van: Rob Koelman op februari 18, 2015, 21:34:38 PM
Citaat van: Rob Koelman op februari 18, 2015, 20:07:57 PMIk zie alleen schoteltjes en geen duidelijk thallus. Dat laatste zou je bij een korstmos wel moeten zien...

Citaat van: ratje op februari 18, 2015, 21:23:15 PMRob deze is op het mossenforum benoemd en dan is het voor mij goed.

Om verdere misverstanden te voorkomen: ik had het - logischerwijs - over het organisme op de foto's in de eerste post, niet over jouw foto van Physcia tenella...  :rolleye:
;D ;)

gerard bredewold


Dank voor jullie reacties en meedenken.Inmiddels door Cees Hummelen herkent als Valse knoopjeskorst (Dimerella pineti).
Groet,
Gerard.

Rob Koelman

Citaat van: gerard bredewold op februari 21, 2015, 10:48:52 AMInmiddels door Cees Hummelen herkent als Valse knoopjeskorst (Dimerella pineti).

Even opgezocht: Dimerella pineti is een korstmos...
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

Citaat van: gerard bredewold op februari 21, 2015, 10:48:52 AM

Dank voor jullie reacties en meedenken.Inmiddels door Cees Hummelen herkent als Valse knoopjeskorst (Dimerella pineti).
Groet,
Gerard.
zat ik aardig in de omgeving  :D ;)