Kleine Trap Arkenheem

Gestart door pdeknijff, januari 28, 2015, 09:48:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

pdeknijff

Ik doe het maar hier, want krijg de afgelopen dagen met geen mogelijkheid mijn opmerkingen op de DB site geplaatst.

JvdL plaatste gisteren op de DB site om 12:30 twee leuke foto's.
Het vrouwtje, van Andy en Gill Swash, datum 6 maart 2009, is een perfect voorbeeld van een volwassen vrouwtje.
Alle pp's en pp coverts zijn even oud, de donkere kleur op de buitenste pp's heeft geen contrast met de bandering op de binnenste pp's. P7 is bij deze vogel niet smal en korter.


De vogel waarvan hij 2 foto's plaatste om  12:36 is in actieve rui, op p10 is op de linkervleugel minimaal 1 licht vlekje te zien, dus deze is juveniel. p9 is in groei, p8 is vers en p7 is ook vers en duidelijk korter en smaller. Het is dus een jong mannetje mannetje (2e KJ) en ik vermoed in het voorjaar op de plaat gezet (details daarvan ontbreken).

Op PBase is een ander illustratieve foto te vinden: www.pbase.com/image/97069146. Deze vogel heeft op 8 mei p6 - p10 nog oud en op p10 zijn duidelijk lichte vlekjes te zien, dus juveniel. Het is dus onmogelijk om het geslacht in te schatten en het is zeker een 2e KJ vogel. Let ook op het ruicontrast op de pp coverts.

Ik zie van de vogel van Arkenheem nog geen vliegbeelden die voldoende dichtbij is, scherp is en geen bedrieglijke lichtinval heeft. ik vermoed dat het een volwassen vrouwtje is, maar 100% hard maken kan ik dit nu nog niet.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankmeer

Citaat van: pdeknijff op januari 28, 2015, 09:48:34 AM
JvdL plaatste gisteren op de DB site om 12:30 twee leuke foto's.
Het vrouwtje, van Andy en Gill Swash, datum 6 maart 2009, is een perfect voorbeeld van een volwassen vrouwtje.
Alle pp's en pp coverts zijn even oud, de donkere kleur op de buitenste pp's heeft geen contrast met de bandering op de binnenste pp's. P7 is bij deze vogel niet smal en korter.


De vogel waarvan hij 2 foto's plaatste om  12:36 is in actieve rui, op p10 is op de linkervleugel minimaal 1 licht vlekje te zien, dus deze is juveniel. p9 is in groei, p8 is vers en p7 is ook vers en duidelijk korter en smaller. Het is dus een jong mannetje mannetje (2e KJ) en ik vermoed in het voorjaar op de plaat gezet (details daarvan ontbreken).

Die foto's zijn op 8 augustus 2009 gemaakt Peter: https://www.flickr.com/photos/8957439@N03/3827871468/in/set-72157621937578421 en https://www.flickr.com/photos/8957439@N03/3827073389/in/set-72157621937578421. De foto van de Swashjes is overigens in april 2008 gemaakt (en niet op 6 maart).
Frank van der Meer

pdeknijff

Bedankt voor de waardevolle aanvullingen/correcties.
Het zijn dit soort vliegbeelden o.g.wv. je uiteindelijk meer grip kunt krijgen op rui patronen van de KT.

Er zijn veel KT's gevangen in Spanje en er moeten heel veel gespreide vleugels in detail beschikbaar zijn.
Nu meer dan twee jaar navragen was tot op heden vruchteloos helaas (geen reactie, afleidingsgedrag, komt er aan, bij een andere ringer, etc.). Met dat materiaal zou deze discussie een stuk duidelijker zijn.

Daarnaast er is sprake van een verschil in timing van rui patronen tussen de Frans/Iberische KT en de (west)(centraal) Aziatische populaties. Van die laatste is nagenoeg niets bekend en nog minder voldoende duidelijk beeldmateriaal beschikbaar.


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

BramtK

Deze lui hebben helaas geen foto's, wel een beschrijving van ruivordering, maar het is de vraag of de tekst voldoende informatie bevat: http://aulaenred.ibercaja.es/wp-content/uploads/159_LittleBustardTtetrax.pdf


Ik op de DB-site de beschreven plaatjes niet vinden.
Groeten,

Bram ter Keurs

pdeknijff

Hier:

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11963&page=zoek

Ik ken de Ibercaja beschrijving natuurlijk. Deze site is onmisbaar voor de rui aficionado's!
Er is ook een kort verhaal in een Bustard Study Group bulletin met een paar vleugels, maar daar zouden wel een fouten in kunnen zitten.


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

pdeknijff

 [size=0pt]Hanno heeft gisteren extra foto's geplaatst welke zeer leerzaam zijn.
[/size]
[size=0pt]Op de tweede en derde foto van onderen (http://waarneming.nl/foto/view/7962172 en http://waarneming.nl/foto/view/7962173) is heel goed p10 te zien (de buitenste primary), en op de buitenvlag daarvan is een serie van lichte vlekjes heel goed waarneembaar. Daarmee is het dus een eerste winter / tweede kalenderjaar vogel.

[/size][size=0pt]Hanno kreeg van P. Devoucoux, een Franse KT kenner de volgende informatie: "regular pattern of primary coverts indicates a 2nd year birds ; because of the shape of the head, the large neck i think it's a male".[/size]



[/font]
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Wouter Puyk

Is er vandaag gezocht en niet gevonden ?

Steven Wytema

vroeg ik me ook al af; er zijn diverse waarnemingen http://waarneming.nl/gebied/view/13727 dus ik neem aan van wel.
Ik heb wel begrepen dat ie -als je met weinig bent- soms moeilijk te vinden was in het groene gras.
(en laat het nou net sneeuwen vannacht  :angel: )
Steven Wytema


Nella

Wouter, inderdaad gezocht. Maar er zoeken nog maar weinig mensen. Gisteren 2 keer het hele Nekkeveld afgezocht en maar een stuk of 6 medezoekers tegengekomen. Ook wel logisch, want het gebied waar ze (tussen de duizenden smienten) kan lopen is vrij groot. Straks weer even een poging wagen, maar het zou me niet verbazen als ze nu echt gevlogen is.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Wouter Puyk


rinsevdvliet

Van 10u-13u tevergeefs gezocht, maar kan best nog ergens achter een smient of een molshoop staan/zitten.

Nella

Ik nog iets langer en zag er nog een paar turen. Maar inderdaad, erg lastig.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Vincent Martens

Op twitter komt nu een berichtje langs dat in Norfolk een Kleine trap is geschoten...
groeten, Vincent

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Martens

Is gevonden op 22 januari bij Blofield. Dus i.i.g niet het dier van Arkenheem.
groeten, Vincent

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

De UK vogel lijkt mij een volwassen (> 2KJ) vrouwtje.
Geen verkorte p7 (of p4 van buiten naar binnen) en geen lichte vlekken op buitenvlag p10. Ook alle pp's dezelfde leeftijd.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

wumizusume

Citaat van: Vincent Martens op februari 11, 2015, 18:19:49 PM
Op twitter komt nu een berichtje langs dat in Norfolk een Kleine trap is geschoten...
Groot-Brittannië doet tegenwoordig qua jachtmisstanden nauwelijks meer onder voor Malta, Italië, Cyprus, etc.
Treurig.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Martens op februari 11, 2015, 18:19:49 PMOp twitter komt nu een berichtje langs dat in Norfolk een Kleine trap is geschoten...

Citaat van: wumizusume op februari 12, 2015, 16:25:21 PMGroot-Brittannië doet tegenwoordig qua jachtmisstanden nauwelijks meer onder voor Malta, Italië, Cyprus, etc. Treurig.

Een verschil met genoemde landen is natuurlijk dat de meeste vogelsoorten (waaronder de kleine trap) in de UK gewoon beschermd zijn. Dat er dan toch een beschermde soort wordt neergeknald heeft meer te maken met het jagers van het type dat niet eerst kijkt wat voor vogel hij in het vizier heeft, maar gewoon schiet op alles wat vliegt...
Met vriendelijke groet, Rob

Calonectris

Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 17:26:16 PM
Citaat van: Vincent Martens op februari 11, 2015, 18:19:49 PMOp twitter komt nu een berichtje langs dat in Norfolk een Kleine trap is geschoten...

Citaat van: wumizusume op februari 12, 2015, 16:25:21 PMGroot-Brittannië doet tegenwoordig qua jachtmisstanden nauwelijks meer onder voor Malta, Italië, Cyprus, etc. Treurig.

Een verschil met genoemde landen is natuurlijk dat de meeste vogelsoorten (waaronder de kleine trap) in de UK gewoon beschermd zijn. Dat er dan toch een beschermde soort wordt neergeknald heeft meer te maken met het jagers van het type dat niet eerst kijkt wat voor vogel hij in het vizier heeft, maar gewoon schiet op alles wat vliegt...

De meeste vogels zijn In Malta, Cyprus en Italië net zo goed beschermd hoor. Er is enkel veel minder controle en toezicht door de politie/natuurwachters/boswachters (wie er daar ook bevoegd voor is). Daar dient de Vogelrichtlijn voor die in al die landen ook gewoon van toepassing is.
Filip Collet.

arnoud.vandenberg

Citaat van: Calonectris op februari 13, 2015, 10:48:17 AM
Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 17:26:16 PM
Citaat van: Vincent Martens op februari 11, 2015, 18:19:49 PMOp twitter komt nu een berichtje langs dat in Norfolk een Kleine trap is geschoten...

Citaat van: wumizusume op februari 12, 2015, 16:25:21 PMGroot-Brittannië doet tegenwoordig qua jachtmisstanden nauwelijks meer onder voor Malta, Italië, Cyprus, etc. Treurig.

Een verschil met genoemde landen is natuurlijk dat de meeste vogelsoorten (waaronder de kleine trap) in de UK gewoon beschermd zijn. Dat er dan toch een beschermde soort wordt neergeknald heeft meer te maken met het jagers van het type dat niet eerst kijkt wat voor vogel hij in het vizier heeft, maar gewoon schiet op alles wat vliegt...

De meeste vogels zijn In Malta, Cyprus en Italië net zo goed beschermd hoor. Er is enkel veel minder controle en toezicht door de politie/natuurwachters/boswachters (wie er daar ook bevoegd voor is). Daar dient de Vogelrichtlijn voor die in al die landen ook gewoon van toepassing is.


Blijf er steeds op terugkomen hoe verbazend het is dat we steeds naar Mediterrane landen wijzen als het om gebrekkige bescherming van trekvogels gaat, terwijl we in Nederland iedere winter 100.000 Kolganzen en enorme aantallen Smienten en ander waterwild afschieten.

Folkert Jan

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 16, 2015, 10:43:48 AM
Citaat van: Calonectris op februari 13, 2015, 10:48:17 AM
Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 17:26:16 PM
Citaat van: Vincent Martens op februari 11, 2015, 18:19:49 PMOp twitter komt nu een berichtje langs dat in Norfolk een Kleine trap is geschoten...

Citaat van: wumizusume op februari 12, 2015, 16:25:21 PMGroot-Brittannië doet tegenwoordig qua jachtmisstanden nauwelijks meer onder voor Malta, Italië, Cyprus, etc. Treurig.

Een verschil met genoemde landen is natuurlijk dat de meeste vogelsoorten (waaronder de kleine trap) in de UK gewoon beschermd zijn. Dat er dan toch een beschermde soort wordt neergeknald heeft meer te maken met het jagers van het type dat niet eerst kijkt wat voor vogel hij in het vizier heeft, maar gewoon schiet op alles wat vliegt...

De meeste vogels zijn In Malta, Cyprus en Italië net zo goed beschermd hoor. Er is enkel veel minder controle en toezicht door de politie/natuurwachters/boswachters (wie er daar ook bevoegd voor is). Daar dient de Vogelrichtlijn voor die in al die landen ook gewoon van toepassing is.


Blijf er steeds op terugkomen hoe verbazend het is dat we steeds naar Mediterrane landen wijzen als het om gebrekkige bescherming van trekvogels gaat, terwijl we in Nederland iedere winter 100.000 Kolganzen en enorme aantallen Smienten en ander waterwild afschieten.

Wellicht omdat:
1 De aantallen niet achteruit lijken te gaan, omdat er nog zoveel van zijn.
2 We hiervan geen foto's zien zoals we die wel zien van ladingen wielewalen, bijeneteres, zomertortels etc
3 Het mij uberhaupt onbekend was dat deze vogels geschoten mochten worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Menko Vlaardingerbroek

Daar zie ik iets staan over 187.000 geschoten ganzen, waarvan 26% kolganzen (2010/2011). Dat zijn ongeveer 49.000 kolganzen. Veel te veel, maar geen 100.000. Zijn er nieuwere of andere cijfers?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

pdeknijff

ik snap de anti jacht sentimenten, maar dat heeft weinig met dit topic te maken dus deze discussie graag ergens anders op het forum voeren.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff