wat voor muis is dit?

Gestart door ruudw, februari 17, 2015, 22:44:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudw

Ik zou graag de naam van deze muizensoort weten.
Kan iemand mij helpen?
Vriendelijke groet   Ruud

Douwe van der Ploeg

Dag Ruud,

Probeer altijd aan te geven WAAR je iets hebt gezien. In Japan komen andere soorten voor dan in Nederland, en ook binnen landen leven in verschillende gebieden en biotopen verschillende soorten. Het helpt als je iets eerst invoert en dan de knop "Determineren via het forum" gebruikt.
Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

Het is vast geen Nederlandse muis, gezien zijn dikke bontjas. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

ruudw

Het is wel een Nederlandse muis want hij/zij woont met een aantal vriendjes in een stapel hout voor mijn schuilhut in de duinen van waaruit ik vogels fotografeer. Op die houtstapel strooi ik royaal vogelzaad en blijkbaar lusten de muizen dat ook wel.

maurice.lahaye

Dan vermoedelijke een rosse woelmuis. Meer foto's met meer licht en de staart zou helpen.
Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jfbouwmeester

Leuk Ruud, dan hebben muizen blijkbaar een wintervacht. Want hij zit er warmpjes bij vind ik.

Jammer dat zijn staart niet op de foto staat.
Voor mij gaat het tussen een veldmuis en een woelmuis.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

ruudw

Beste Jan,
Ik ga hem in de gaten houden en proberen de muis met staart te fotograferen.
Wordt vervolgd.
Groet. Ruud

Rob Koelman

Gaat inderdaad om een jonge rosse woelmuis OF een veldmuis. Dat is aan de hand van deze ene foto niet goed te zeggen. gezien de biotoop (houtstapel) ligt rosse woelmuis het meest voor de hand...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ter lering, wat sluit Noordse hier uit?
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Als het al een Microtus is: de haren aan de basis van de oren reiken lang niet tot de achterrand van de oren; er is een brede vrije zone te zien; hierdoor zijn soorten als noordse woelmuis en aardmuis automatisch uitgesloten...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ah, wist niet zeker of dat kenmerk ook hard is voor juveniel/subadult..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 20, 2015, 21:14:46 PMAh, wist niet zeker of dat kenmerk ook hard is voor juveniel/subadult..

Het kenmerk van de lengte van de haren aan de basis van de oren geldt ook voor jonge dieren. Wel kan bij aardmuis of noordse woelmuis de beharing soms wat dun zijn, waardoor de oorrand toch goed zichtbaar is.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg