bijtende spinnen

Gestart door feel4nature, oktober 15, 2005, 23:46:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

hallo mensen,

ik heb misschien een beetje een rare vraag...., maar welke nederlandse spinnen kunnen bijten?

groet, ali.
natuurlijk met groet, Ali.


feel4nature

bijvoorbeeld mensen ja.... :rolleyes:

de kinderen van mn klas vragen me dat soort dingen wel eens, en ik kan geen eerlijk antwoord geven....ik heb wel eens gezegd dat spinnen geen tandjes hebben
om ze niet bang te maken.
ik heb wel eens gelezen dat de tandjes van  spinnen in nederland niet groot genoeg zijn om door het vel van mensen heen te bijten, maar een andere keer lees ik dat ze wel kunnen bijten, en nog flink ook!
wat is nu waar?

groet, Ali.

natuurlijk met groet, Ali.

wj_emsens

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt (enkel gehoord) maar er zijn wel degelijk spinnen die kunnen bijten.
Dan denk ik vooral aan de grotere kruisspinnen, tijgerspinnen en zelfs ook de kleinere zoals enkele kogelspinnen zoals bijvoorbeeld valse weduwen. Deze laatste zijn hier wel erg schaars dacht ik en vind je enkel meer zuidelijk terug.
Willem-Jan Emsens

mhospers

#4
Voor zover ik weet kunnen de grote behoorlijk bijten.

Elders op dit forum:
CiteerDe (vergraste) hei zit er in augustus vaak vol mee.
Ze bijten trouwens lelijk als ze in je broekspijp terecht komen...
Ik was blij dat ik een afritsbroek aanhad.

han.endt

Ik heb eergisteren een middelgrote tegenaria-soort met de hand uit huis verwijderd. Hij beet, maar kwam niet door de huid heen.

Gr.
Han.

elmar prins

Volgens de tirion spinnengids van michael j.roberts en bewerkt door Aart P. Noordam kunnen de volgende Europese soorten mensen bijten.

Argyroneta aquatica (Waterspin)
Steatoda  nobilis (ingeburgerd in Engeland)
De grotere Cheiracanthium-soorten.



Elmar

feel4nature

ik ben zelf met het idee opgegroeid dat je moet oppassen voor kruisspinnen, maar ik heb regelmatig een kruisspin in handen gehad, en ik ben nog nooit gebeten! en het is nu ook niet zo dat ik een dikke huid heb....heb ik gewoon geluk gehad dan?

dat de waterspin kan bijten heb ik eerder gelezen, maar dan nog schijnen ze je niet "in te spuiten"
en hoe zit het met die knoeperds van huisspinnen, die nog groter zijn als een 2 euromunt ( die gaan namelijk keurig in de veger en blik, die durf ik niet te pakken)
en als laatste, wat is een cheiracantium?

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

elmar prins

spoorspinnen, volgens mij komen de grote niet in NL voor, dus geen beetkans.
Ik denk dat er verder weinig over bekend is want een beet van zo'n spin is ook weer niet echt een probleem dus wie geeft dat door ?
Misschien een leuk onderwerp voor studie.

Gr Elmar

feel4nature

wil je beweren dat in nederland, het land waar alles zon beetje al is onderzocht is, nog geen studie is over bijtende spinnen? dat is raar!

maar ondertussen heb ik nog geen sluitend antwoord op mn vraag, of mag ik nu aannemen dat alleen de waterspin echt kan bijten?

groet, Ali
natuurlijk met groet, Ali.

AvanderHeijden

Ik heb ook nog wel eens gehoord dat oeverspinnen (Dolomedes sp.) flink pijnlijk kunnen bijten, maar of dat waar is kan ik niet controleren.

elmar prins

ik zou niet weten of dat onderzocht is ? ik geef alleen wat informatie beschreven door een spinnendeskundige.
En mocht je denken dat in Nederland alles op gebied van flora/fauna
al voldoende onderzocht is ? !
Dat is dan een enorme misvatting !!!!!
Als je het leuk vind om nieuwe dingen voor nederland of misschien de wereld te ontdekken dan zijn er nog genoeg mogelijkheden.
Kies de meest impopulaire groep maar uit.!!! Dan is je kans het grootst.




Vriendelijke groet,
Elmar