Springstaart 2

Gestart door Henri van Dodeweerd, februari 14, 2015, 22:17:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97980694
Springstaart onbekend - Collembola indet. gezien op 2015-02-14 Grafhorst - Noorderwaard
Foto's:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

roelvanbezouw

Beste Henri,

Dit is Orchesella villosa (volle beharing, tijgerprint zonder continue lengtestrepen). Leuke plaat!

Groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Henri van Dodeweerd

Dag Roel,

Dank voor je beide reacties! Ook fijn dat je erbij vermeld waar je op moet letten bij de determinatie, is leerzaam!
Als ze zo stil op een steen blijven zitten, zijn ze met wat extra tussenringen leuk op de foto te zetten. Ik ben geen ster in handmatig scherpstellen, maar bij deze ben ik wel tevreden ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

roelvanbezouw

Hey Henri,

Ook leuk aan het genus Orchesella is dat over dit genus het enige professionele papieren Nederlandstalige determinatiewerk ooit gemaakt is!

Zie http://www.repository.naturalis.nl/document/159597.

Groet en laat de foto's maar komen :) ,

--------------------

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Roel v B op februari 16, 2015, 20:17:08 PM
Hey Henri,

Ook leuk aan het genus Orchesella is dat over dit genus het enige professionele papieren Nederlandstalige determinatiewerk ooit gemaakt is!

Zie http://www.repository.naturalis.nl/document/159597.

Groet en laat de foto's maar komen :) ,

Een interessant artikel! Die gaan we zeker lezen! Ik weet vrijwel niets van springstaarten en hun leefwijze. Hoog tijd om daar verandering in te brengen ;).

Als ik de inleiding goed gelezen heb komen er over een aantal andere genera ook nog artikelen. Gaat dus goed komen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Overigens: Dit topic is al van enige tijd geleden en daar is nog enige twijfel. Wat is jouw mening over deze soort?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

roelvanbezouw

Dezelfde als die van Jan. Extra complicerende factor is dat de antennen van het dier afgebroken zijn en nu opnieuw aangroeien. De (relatieve) lengte is dus niet juist te schatten.

Overigens, die andere genera zijn nooit gekomen ;) . Ik kan wel verklappen dat er binnenkort een artikeltje over het genus Folsomides komt, maar die zul je nooit op de foto zetten gezien zijn leefwijze :P .

Jan van Duinen heeft een degelijke fotosleutel gemaakt (google!), waarmee je een leuke groep (kleurige!) springstaarten op kleur uit elkaar kunt halen. Dus zeker voor de middelgrote tot grote huis- tuin- en keukenspringstaart prima te gebruiken!

Er moet wel bij gezegd worden dat deze niet compleet is en dat sommige soorten domweg niet betrouwbaar van foto te onderscheiden zijn...
--------------------

Henri van Dodeweerd

Dank je! Dan pas ik die soort ook aan.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd