Hoofdmenu

melde soorten?

Gestart door feel4nature, oktober 15, 2005, 23:38:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

ik heb een probleempje met deze groep...

nr 1
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 5, volgens mij dezelfde als nr 4...
natuurlijk met groet, Ali.

marcel123

nummer 6.



Het is ook een moeilijke groep, zeker als je met de flora gaat sleutelen. Maar voor determinatie heb vaak wel een goede foto van het blad nodig. Die ontbreekt bij 4 en 5.

elmar prins

Merkwaardig er moeten 5 reacties zijn en ik zie er maar 1 op het scherm.


foto 1: ? kan het niet zien, te kleine foto
foto 2: Uitstaande melde
foto 3: rode ganzevoet
foto 4: melganzevoet of stippelganzevoet (bladvorm nodig)
foto 5: weet ik zo niet


Groet,

Elmar

Pieter Stolwijk

nr. 6 lijkt me Esdoornganzenvoet (Chenopodium hybridum), want ik meen een hartvormige bladvoet te zien. Maar ik sluit Muurganzenvoet (Chenopodium murale) niet helemaal uit. Blijft dus onzeker. Overigens beide zeldzame soorten.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

elmar prins

o ja, nr. 5 is ook melganzevoet of stippelganzevoet en waar ik bij 5 zei : "weet ik niet" had dat bij 6 moeten staan.
Bij nader inzien denk ik trouwens dat  nr.6  muurganzevoet is op basis van habitus.

Groet,

Elmar

Corryabbink

Is volgens mijn Muurganzenvoet. Ruitvormige bladen, tanding en gedrongen bloeiwijze geven de doorslag. Overigens staat er wel een hartvormig blad tussendoor maar dat is van Glechoma hed.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#10


Nummer 6 heeft geen hartvormige bladvoet. Ik dacht ook aan muurganzevoet. Staat in Den Haag ook aan boomvoeten van de straat, maar ik was de enige florist die de soort regelmatig zag..... Het kan zijn dat er op de eerste foto een 3 bladen van courchette opstaan.

Corryabbink

Ik dacht Hondsdraf te zien. Courchette, daar was ik nooit op gekomen. Alweer wat geleerd. Was trouwens wel verwarrend zo'n blad tussen de ganzenvoet.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

't lijkt mij  look-zonder-look tussen de muurganzevoet op foto 6.
Links onder zie je een blad dat mij lijkt op zo'n typisch groot najaarsblad.
De standplaats is echter wat vreemd geef ik toe, maar 't lijkt mij echt geen courgette of hondsdraf.


Elmar

Dragonfly

Ps: over die 5 reacties: daar zitten ook jouw eigen berichten in met alle bijlagen  :duim:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Corryabbink

Eigenlijk doet het er niet toe van welke plant dit blad is Courgette, Hondsdraf of nog iets anders.  De vraag was is dit Muur- of Esdoornganzenvoet? Het blad ertussen was verwarrend i.v.m. de determinatie. Je kon het zien als onderdeel van de plant.

Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

de namen vliegen me weer om de oren...even een vraagje....hoeveel soorten zijn er wel niet van deze groep?

groet, Ali
natuurlijk met groet, Ali.

marcel123

#16
in Nederland, Europa, de Wereld?
18 Ganzevoeten
9 Meldes
in Nederland.

feel4nature

hoe kom ik aan de namenlijst van  nederlandse planten?

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

marcel123

#18
zie pinnend onderwerp of de download van waarneming.nl (deze is erg compleet).
http://www.waarneming.nl/export/planten_lijst.php

feel4nature

bedankt, daar heb ik al weer heel veel aan.

groet, ali.
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Binnenkort komt er een nieuwe Heukels'  Flora van Nederland. Daar staan alle in Nederland voorkomende meldes en ganzenvoeten in. Of een plaatjesboek b.v. Elseviers Bloemengids.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

ja, ik heb al een groot aantal plaatjesboeken, ik denk toch echt dat het tijd wordt voor de heukels...
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Het is in het begin even doorbijten maar ben je eenmaal gewend aan de taal en weet je waar je naar kijken moet dan kun je enorm veel plezier van de Heukels hebben. Alle begin is moeilijk en je leert er iedere keer bij. Wat dat betreft kun je nu altijd je foto's laten zien op deze site ter controle. Dat was vroeger wel anders zat je soms uren te puzzelen over een plant en wist je nog niet zeker of ze het was.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

dat klopt helemaal! ik ben dit jaar actief aan het netwerken geweest om meer mensen om me heen te krijgen met meer kennis als ik, en het grappige is dat ik ze nu allemaal hier tegen kom....

maar dat ik hier mensen kan vragen om me te helpen is geweldig, mn kennis gaat nu met sprongen vooruit.... en dat ik iets terug kan doen, vind ik ook heel leuk. ik ben bijv. geen vogelaar, maar ik heb een aardig aantal vogelkijkhutten op de site gezet.

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.