Bladhaantje.... Neogalerucella tenella (effe checken)

Gestart door victorwiro, februari 09, 2015, 16:16:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

victorwiro

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97864795
onzeker Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2015-02-09 Hoogeveen - Oude Kene
Foto's:


Toelichting:
Volgens mij: Neogalerucella tenella (zie: http://www.kerbtier.de/cgi-bin/deFSearch.cgi?Fam=Chrysomelidae)
Deze kan ik echter niet invoeren!!

bij voorbaat dank
Willy Ronkes
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

jck

Het is een synoniem voor Galerucella tenella. Die staat er wel in.

James

victorwiro

Aaah....OK james, dank hiervoor :duim:! Dan voer ik 'm als zodanig in.

groet,
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

#3
Ha Willy,

Waarom heb je 'm nu op "zeker" gezet?

Jouw foto's zijn meestal mooi scherp en ik vermoed dat je ook nog meer platen geschoten zult hebben waarop allerlei details beter te herkennen zijn. Plaatjes kijken op kleurverdeling is een erg slechte raadgever bij deze soorten. Kijk naar details zoals de exacte vorm van het halsschild en beharing/punctering op halsschild en dekschilden.

Begin op NLSR om te zien welke soorten er in Nederland zijn.
Pak vervolgens sleutels erbij zoals deze (pag.50) of deze (vanaf p.193).
Probeer strikt genomen ook om Lochmaea en een paar andere duidelijk uit te sluiten.

Zoals al eerder opgemerkt heeft Kerbtier niet voor alle soorten foto's en al zeker niet van alle kleurvarianten. Zoek dus per soort naar goede referentiefoto's van betrouwbare sites - die zijn handig om ernaast te leggen als je de sleutels doorwerkt zodat je een beter idee van het hele beest hebt.

Neem bij de beoordeling vooral ook mee in watvoor gebied en op welke planten je ze gevonden hebt(!)

Ik ga er zelf niet mee puzzelen (jij hebt ook de betere foto's), maar ze zijn zeker te lastig om op basis van fotovergelijking met een site die niet alle soorten/kleuvarianten heeft tot een "zekere" determinatie te komen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Hai Arp,

Helaas is dit de enige foto die ik heb van dit beessie! Hij/zij was me iets te vlug af. Meestal maak ik een hele fotosessie van mijn vondsten :blink:
Zet 'm nog even weer op onzeker en ga met de sleutels aan de gang. Dank daarvoor!

Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

victorwiro

Arp, James,

Ik ga voor: Galerucella lineola (Klein wilgenhaantje)
Vergeleken met de andere Galerucella's ( en de sleutel) kom ik op deze en ook omdat er in de buurt waar ik het beessie heb gevonden heel veel wilgen stonden. Dit kevertje vond ik welliswaar overwinterend tussen de dode bladeren van een lisdodde.

Mee eens?

Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes