Raar verschijnsel van een boom

Gestart door han, juli 25, 2007, 17:25:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

han

Ik heb een raar verschijnsel bij een eikeboom gezien. Ik weet niet waar ik hierover een vraag moet stellen, maar het forum planten komt volgens mij het dichtste bij, dus bij deze:

Foto 1 was een nieuwe loot van de eikeboom. Echter aan het uiteinde waren ronde bollen te zien.

Foto's 2 en 3 was een rare vergroeiing aan de eikel zelf. Ik heb er één gefotografeerd maar er lagen er tientallen zo
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

han

Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

han

Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

Tim Asbreuk

Foto 1 zijn volgens mij gallen. (eitjes van insecten)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

Han,
Inderdaad gallen en wel twee soorten. De eerste is waarschijnlijk een Knikkergal of Galnoot (Andricus kollari). De tweede een Knoppergal (Andricus quercuscalicis), waarop de zeer zeldzame Knoppergalmycena (Mycena cecidiophila) voor kan komen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

han

Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

han

Gerrit,

Hoe weet ik dat deze Knoppergalmycena (Mycena cecidiophila) erop voor komt?

Groeten,
Han
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

g.j. keizer

#7
CiteerHoe weet ik dat deze Knoppergalmycena (Mycena cecidiophila) erop voor komt?
Han,
Door hem te vinden : het is een zeer kleine witte Mycena met weinig lamellen en een verhoudingsgewijs lange steel. In Rotterdam (Kralingse bos, Het Park : Euromast) is hij meermaals aangetroffen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

huysse

Is de eerste geen Aardappelgal?

groet,
Marijke

g.j. keizer

#9
CiteerIs de eerste geen Aardappelgal?
Marijke,
Dat zou heel goed kunnen, maar volgens Docters van Leeuwen is de bolvormige, iets afgeplatte Aardappelgal (Biorhiza pallida) week en voelt hij sponzig aan. Dit kenmerk kan ik vanaf een nogal wazige foto niet controleren. Mijn indruk was, dat het hier om een harde gal van het geslacht Andricus en dan waarschijnlijk om de Knikkergal of Galnoot (A. kollari) ging. Het is nu aan Han om met het harde of weke en sponzige materiaal in de hand te bepalen welke van beide soorten het betreft.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

han

Gerrit,

Ik ben nog een keer langsgeweest. Het is inderdaad een harde bol. Het is dus een Knikkergal of Galnoot. Kan je mij ook vertellen waar ik de Knoppergalmycena precies kan vinden? Op de eikeboom, of op de eikel met de Knoppergal.

Bedankt,
Han
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

g.j. keizer

Han,
Op afgevallen eikels met de gal.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

han

Gerrit,

Bedankt. Ik ga nog een keer zoeken.
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren