Hoofdmenu

geel

Gestart door Ismael, juli 25, 2007, 14:39:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Zo nu een verhaaltje over een gele paddestoel. ZOnder foto's dus, want die kan ik niet uploaden. Maar zo kunnen jullie er alvast over nadenken  ;)
Deze gele paddestoel stond onder eiken in een bundeltje van 4. Hij heeft een meer roodbruin centrum, de steel heeft dezelfde kleur geel. Bij het eruit halen van de exemplaren zag ik tot mijn verbazing dat 1 van de exemplaren vast zat aan een denneappel!! De andere hadden veel gele myc.draden. De smaak was mild, niet bitter in elk geval. De steel heeft geen ring. De lamellen zijn denk ik wel aangehecht maar is lastig te zien, dat heet geloof ik uitgebocht aangehecht. Eens zien wat viel nog meer op... vezelige steel, steel dikker naar onder vooral bij jonge xemplaar oed te zien. Ik geloof dat ik niet meer weet. Ja toch, vanmorgen KOH erop gedaan, vlees en steel wordt wat donkerder/iets groenig misschien. Paddestoelen waar die op lijkt, elzenbundelzwam, goudvinkzwam. De laatste lijktie erg op qua hoedkleur, steel klopt niet mijne geen vezelschubben en mijne niet bitter. Zo zonder foto's vertel je veel meer ;)  
Groeten Ismaël Wind

Ismael

de foto's
1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#3
1b
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1c
Groeten Ismaël Wind

Ismael

laatste geel mycelium
Groeten Ismaël Wind

Ismael

dr zat wel een vreemd geurtje an ja
Groeten Ismaël Wind

c.vangeer

Leuk de beschrijving in woorden te lezen. Maakt goed duidelijk waar je op let. Jammer dat er geen eindconclusie is. Ik mis schubjes op de steel. Denk niet aan elzenbundelzwam. Groet Ciska

wimperzwam

Vreemd geurtje, heb je ook aan Tricholoma sulphureum gedacht?

Mvgr.,
Henk Huijser.

Ismael

#9
Kijk is aan dat is even geleden, 13 jaar maar liefst... toen stond ik nog in de kinderschoenen van mijn paddenstoelencarriere  ;D

Dit lijkt mij zeker een narcisridderzwam inderdaad :angel: B)
Groeten Ismaël Wind