Hybride canadese gans x brandgans??

Gestart door L.van.Heusden, februari 12, 2015, 18:56:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

L.van.Heusden

Hallo,

is de gans op de foto een hybride (grote) Canadese gans x brandgans?
Zie ook: http://waarneming.nl/waarneming/view/97928481
Alvast dank voor de hulp bij de determinatie.

Met vriendelijke groeten,
Titia van Heusden

Robertmeer

Ben er niet helemaal zeker van, maar zou goed een Brandgans x Roodhalsgans kunnen zijn. In ieder geval geen Brand- x Canadese Gans.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

jfbouwmeester

Zou het niet koolgans x brandgans kunnen zijn?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

L.van.Heusden

Heb de waarneming aangepast: nu hybride brandgans x roodhalsgans. Nog wel op onzeker laten staan. Ik hoop op nog meer reacties.

Groeten,

Titia van Heusden

jfbouwmeester

Hybriden bepalen is wel heel moeilijk en onzeker. Je moet eigenlijk de kenmerken van twee soorten in 1 vogel zien.
Daarbij moet je ook nog het formaat in de gaten houden.
De roodhalsgans is erg klein maar als ik naar de fijne kop en snavel kijk, dan denk ik misschien is dat toch een van de ouders. Maar als ik dan kijk naar de zeldzaamheid dan is de ontmoeting met een roodhalsgans minder voor de hand liggend en dan moet er ook nog bereidheid tot paren zijn.
Nu voel ik mijzelf helemaal geen kenner maar de betreffende vogel heeft ook wel iets van de rotgans weg.
Ik ben echter wel benieuwd wat het is.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

De kop doet mij toch ook wat aan Roodhalsgans denken. Eventueel dus met Brandgans, zoals hier al gezegd.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

JohanvantBosch

#6
Lijkt me in ieder geval iets met Brandgans, gezien de donkere borst. Gezien de lichte snavel en de witte bles zou ik ook aan een Kolgans denken. Ik zou ook denken aan Brandgans x Kolgans of misschien iets dat al een paar keer gekruist is waar ook een canadees in zit.
Ik zie de gelijkenis met sommige roodhalsgans hybriden, maar toch denk ik niet dat hier Roodhalsgans in zit. Eventueel op eenzelfde manier als ik voor canadees suggereer (dus Brandgans x roodhalsgans x kolgans).

frankmeer

Is de pootkleur oranje Titia? Dit is namelijk een Brand x Dwerg (en anders Brand x Kol). Twijfel vanwege de lange nek, terwijl de vogel klein lijkt en de snavel kort.
Frank van der Meer