Hoofdmenu

1e winter zilver?

Gestart door e.walstra, februari 12, 2015, 09:18:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97886624
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2015-02-10 Leeuwarden - Wielenpolle
Foto's:


bij voorbaat dank Erwin Walstra

theomuusse


e.walstra


Rikstar

Nee, 2de jaars. Eerste jaars betekend dat de vogel in 2015 uit het Ei is gekropen :)
Ik denk dat Theo doelt op een 2de winter vogel, al zou ik er zelf ook een 1ste winter vogel van hebben gemaakt op het eerste gezicht...

Citaat van: e.walstra op februari 12, 2015, 22:40:01 PM
Wel 1e jaars?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

mgieskens

We zijn inmiddels voorbij de jaarwisseling, dus 1ste winters zijn nu 2de jaars (reken met kalenderjaren, niet met verjaardagen) en worden komend najaar 2de winter
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

caliprobola

Inderdaad een tweede winter. Zie ondermeer de fijne, onregelmatige tekening op de grote dekveren, de afgeronde handpentippen en een licht spiegeltje in de buitenste handpen die de leeftijd verraden.

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

e.walstra


Certhia

Citaat van: e.walstra op februari 16, 2015, 15:09:10 PM
???? :huh: 2e winter is 3ekj.

1e kalenderjaar (kj) betekent dit jaar geboren
1ste winter beslaat twee jaren, het 1kj (voor jaarwisseling) en het 2kj (na de jaarwisseling)
ergo
2de winter (de winter erop)  beslaat het 2kj en het 3e kj

En omdat we nu na de jaarwisseling zitten is deze tweede winter vogel in zijn derde kalenderjaar

Capice!? ;)
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankmeer

En om de verwarring compleet te maken: het is wel een tweedejaars, aangezien eerste/tweedejaars niet hetzelfde is als eerste/tweede kalenderjaar, zie de verklaring van de terminologie in de ANWB-gids.
Frank van der Meer

mgieskens

Je zou er bijna een sticky topic voor maken: Uitleg leeftijd, kalenders en seizoenen van meeuwen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere soorten, maar daar speelt dit niet zo.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft