Hoofdmenu

Vreemde Mantel

Gestart door Hans van Oosterhout, februari 09, 2015, 16:31:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Oosterhout

Ik kom er niet helemaal uit. In vlucht oogde deze meeuw donker als een normale Kleine Mantelmeeuw, maar de snavel was opvallend zwaar. Op de foto's is te zien dat de vogel beduidend lichter is dan Kleine Mantel, maar donkerder dan Zilvermeeuw. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/97863997onzeker Kleine Mantelmeeuw - Larus fuscus gezien op 2015-02-09 Eempolders - Weidevogelreservaat N.M.Foto's:Toelichting:Lastig beest, wordt aan gewerktbij voorbaat dank Hans van Oosterhout

Leon Edelaar

Hoi Hans,

Ik zie er even voor het gemak geen Kamtsjakameeuw in. Daarvoor lijkt me de mantel ook te licht.

Een hybride Zilver x mantel zou kunnen, maar dan zou je een minder forse snavel verwachten.
Ik neem aan dat je geen foto van een open vleugel hebt, want dan werd het wat makkelijker om vast te stellen of het een hybride is.

Volgens mij is het (gewoon) een argentatus.
Zie bijgevoegde plaatjes (ik moest even zoeken want ze zijn al van enkele jaren geleden te IJmuiden).
De plaatjes tonen zilvers, maar het kleurverschil is opmerkelijk.

vr. groet
Leon

Hans van Oosterhout

Hoi Leon,
Gisteren nogmaals wezen zoeken naar de vogel om te kijken of ik betere foto's kon maken, met open vleugels. Maar helaas. Dan hou ik het maar op argentatus. Dank voor het meedenken!
Groeten
Hans