NL-Wantsennamen - Alle namen.

Gestart door thijsdegraaf, februari 11, 2015, 17:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

#90
Ik kopieer hier even wat de Corisa CD en Wagner (Tierwelt ME) voor de verschillende Drymus-soorten geven:
Wetenschappelijke naamCorisaTierwelt MENL-naam
Drymus (Drymus) latusAm Boden unter Thymus-Polstern und in Dicken MossauflagenIm Norden des Gebietes und in den GebirgenBrede moswants
Drymus (Drymus) pilicornisLebt unter Moos und Flechten auf Waldlichtungen, an Waldrändern und Heidegebieten.Auf trockem Boden unter Pflanzenpolstern und Moos. Zerstreut, selten, im Gebrige häufigerHaarsprietmoswants
Drymus (Sylvadrymus) brunneusZwisschen abgefallenem Laub und im Moos von WäldernIn Laubwäldern am BodenBruine moswants
Drymus (Sylvadrymus) pumilio(geen info)(geen info)Dwergmoswants
Drymus (Sylvadrymus) ryeiiAn feuchten Orten, in Laubwäldern im Bodenstreu Unter Laub & PflanzenRyes moswants
Drymus (Sylvadrymus) sylvaticusBodentier in Heide und SandgebietenIn Heidegebieten?Woudmoswants?


Erg kort door de bocht zou ik dan misschien eerder voor Heidemoswants of Zandmoswants gaan - andere soorten lijken meer aan het woud gebonden te zijn volgens deze info en de enige goedgekeurde op wrn lijken ook uit dergelijk open/zandig gebied te komen.

P.S. Kak ... net de hele tabel kwijtgeraakt omdat de forumsoftware er iets raars mee doet ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik zie je schema duidelijk Arp.  :duim:  Komt ongeveer overeen met Wachmann. Beide namen kunnen. Ik spreek mijn voorkeur nog even niet uit en wacht op anderen. Bedankt.

Arp

Ja, inmiddels weer hersteld. Als ik het berichtje in ga met "veranderen" dan ben ik 'm kwijt. Gelukkig kon ik de teksten nog uit m'n browsergescheidenis terugvissen, alleen de opmaak moest opnieuw  :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

't is weer een heel werk geweest dus. Maar wel de moeite waard.

gardensafari

Ik vind woudboswants best wel mooi klinken.
Toch geef ik de (lichte) voorkeur aan bosmoswants, omdat je geneigd bent te denken dat zo'n woudboswants alleen in Polen en andere landen met nog echt oerbos voorkomt.
Maar dat is maar mijn gedachte, hoor.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Ja alleen is het vervelend Hans, dat juist deze Drymus ondanks zijn wetenschappelijke naam ('sylvaticus' betekent bos-) niet echt in het bos voorkomt. Wetenschappelijke namen zitten er soms naast. Ze worden denk ik soms bedacht, terwijl er nog niet zoveel over de wants bekend is. Dus of we houden de wetenschappelijke naam aan en dan kunnen we er denk ik inderdaad beter bosmoswants van maken of we verbeteren de wetenschappelijke naam en gebruiken de werkelijke omgeving, waar hij voorkomt en dan kun je beter zandmoswants of heidemoswants aanhouden. Tja........ zeg het maar.

gardensafari

Dan kies ik voor het laatste.
De Nederlandse namen moeten duidelijk zijn en hoeven wat mij betreft niet geïnspireerd te worden op de wetenschappelijke, als die niet duidelijk of zelfs onjuist zijn.
Wat mij betreft: heide.
Klinkt romantischer dan zand.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Genoteerd. 1 stem voor heidemoswants:)

jck

Drymus sylvaticus is in 1775 door Fabricius beschreven. Het is niet ondenkbaar dat de allereerste in een meer bosrijke omgeving is gevonden en zo aan zijn naam is gekomen. Heidemoswants vind ik een leuke naam.

James

thijsdegraaf

Zoiets zal het wel zijn James. Ik ga zelf ook voor heidemoswants.
Dus 3 stemmen voor heidemoswants.

Douwe van der Ploeg

Overigens geef je bosmuis als voorbeeld, maar die komen ook vrijwel overal voor (ik geloof dat er een klein stukje binnenstad van Amsterdam is waar ze niet zitten), ik heb ze ook op zolder bijvoorbeeld  ;D
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#101
Zoldermuis Douwe of Apodemus domatis;)
Zal ik alles zonder tegenvoorstel vanavond weer aanpassen? (niet de muis)

thijsdegraaf

Ik heb de naam overal veranderd in heidemoswants en alle moswantsen ingevoerd in Wikipedia.

thijsdegraaf

#103

Volgende probleem helaaaassss. :-[ :-[ Hopelijk nu wel de laatste keer, want ik schiet al lekker op. :)

Eremocoris podagricus staat als grote heremietwants, maar ik zag nu tot mijn schrik, dat hij even groot als de andere soorten is. Mijn fout. Een andere naam is niet zo makkelijk. Je zou hem zuidelijke heremietwants kunnen noemen. Die naam zou ook van toepassing kunnen zijn voor E. fenestratus. (zie onder) Ik zet de informatie uit Wachmann hieronder.

Citeer
Het is een zuidelijke soort, die verspreid is in het Middellandse Zeegebied, Noord-Afrika, Zuidoost-Europa, Klein-Azië en de Kaukasus. Hij komt ook voor in het zuiden van Duitsland en Groot-Brittannië. Hij heeft een voorkeur voor open of halfschaduwrijke, warme gebieden met een kalkhoudende bodem. Ze komen zowel in droge als in vochtige plekken voor.

Deze bodemwantsen leven op de bodem in de strooisellaag, onder stenen of in mos bij bijvoorbeeld heggen, bosranden of onder jeneverbesstruiken. Ze klimmen zelden in de planten.

In Nederland en België is hij zeldzaam. Zie ook: http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/eremocoris_podagricus.html


Henk schreef nog, dat we geen naam voor de in Nederland nieuwe Eremocoris fenestratus van Gerard hebben. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=331373.msg1844140#msg1844140  Je zou hem glansheremietwants kunnen noemen vanwege de opvallende glans of cypressenheremietwants, maar hij schijnt ook op roosachtigen voor te komen en andere soorten zitten ook bijvoorbeeld onder jeneverbes. Ik zet de informatie uit Wachmann hieronder.
CiteerHet is een zuidelijke soort, die verspreid is in het Middellandse Zeegebied, maar ook in West-Europa en Centraal-Europa voorkomt. Naar het oosten komt hij voor in het gebied rond de Kaspische Zee en Mongolië. Hij heeft een voorkeur voor droge, warme gebieden. Deze bodemwantsen leven op de bodem in de droge  strooisellaag bij verschillende soorten planten. Namelijk planten uit de cipresfamilie (Cupressaceae) als jeneverbes (Juniperus) en Levensboom  (Thuja). Men vindt ze ook op planten uit de rozenfamilie (Rosaceae) als rozen (Rosa) en meidoorn (Crataegus). 's Zomers zijn de wantsen ook in de planten te zien.
In Nederland en België is hij zeldzaam. British Bugs: Men vermoedt, dat hij met het vervoer van cipressen is verspreid. Zie ook: http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/Eremocoris_fenestratus.html

Arp

Hoi Thijs,

Hmmm, beide zuidelijk, beide onder jeneverbes .... misschien toch meer met de determinatiekenmerken doen? Ben onderweg, morgenavond weer thuis - dan ga ik er eens mee puzzelen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

't heeft geen haast Arp. Ik ga wat tuinwerkzaamheden doen, want het is eindelijk even droog.

David Tempelman

dag allemaal,
ik heb de NL namen van de moswantsen toegevoegd (ook de auteur(s) van de soorten volgens Fauna Europaea; die misten ook nog).
moeten we nog iets met de twee ondersoorten?
zijn er ook nog Duitse namen (en andere talen wellicht) ?
met vriendelijke groet,
David

gardensafari

Als ik de Engelse site goed lees heeft podagricus stekels op de voorpoot. Stekelheremietwants?
En volgens het draadje over fenestratus lees ik dat die een knobbeltje heeft op het mesosternum: knobbelheremietwants?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#108
Hallo David.
Bij wantsen zie je regelmatig ondersoorten genoemd, die voor ons leken niet van de gewone soort te onderscheiden zijn. Toevallig liep ik daar dit jaar tegenaan met de witte kwikstaart. Ik heb altijd gedacht, dat er maar één soort was. Ik denk, dat je de oplossing kan gebruiken, die zij hier hebben toegepast. Misschien kan Arp er meer over zeggen, want van invoeren op Waarneming heb ik natuurlijk geen kaas gegeten. Zie voorbeeld: http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=Witte+kwikstaart&g=0&f=0&type=0&z=0&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0 De Duitsers en Engelsen hebben wel meer namen, dan wij, maar ook lang niet voor alle soorten.

Hallo Hans,
Volgens mij hebben ze allemaal stekels op de voorpoot. Eremocoris plebejus heeft er ook meerdere, de andere dacht ik eentje  :-\


gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gbeersma

niet te verwarren met de wallenbedwants, die endemisch is in Amsterdam..
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf

#112
Nog maar iets serieus over fenestratus. Ik had er ook naar gezocht, maar ik kan er niet veel mee. Ik denk dat het misschien iets met de glans heeft te maken, maar dan hadden ze beter spiegel kunnen gebruiken. Het wordt vaker in dieren- en plantennamen gebruikt (en uitgelegd) Zoals hier, hier en hier.

Henk Soepenberg

Thyridanthrax fenestratus > Nederlandse naam: Vensterrouwzwever
Ilybius fenestratus           > Nederlandse naam: Vensterwaterroofkever
Vriendelijke groeten,
Henk

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.


thijsdegraaf

#116
Vensterrouwzwever zal wel vanwege het doorzichtige deel van de vleugels zijn (hoewel andere dat ook hebben), venstermuggen zitten bij mij ook op het venster, bij vensterwaterroofkever zou het met de glans te maken kunnen hebben. Net als bij de Anthicus fenestratus

gardensafari

Dan hadden we de Rhopalidae beter vensterwantsen kunnen noemen.
Maar ik vind het woord venster in dit verband niet echt duidelijk, dubbelzinnig zelfs.
Slaat het op het dier, of op de plek waar je hem veel ziet?
De venstermug zit bij het raam, net als de venstersectorspin (er is ook een struiksectorspin).
En dat zou ik ook van een welopgevoede vensterwants verwachten...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jck

Fenestratus betekent "voorzien van ramen" is volgens mij meer een beschrijving van het dier dan de vindplaats.

James

thijsdegraaf

#119
Maar ik zie geen ramen bij onze wants James. Met vensterheremietwants maak je gebruik van de wetenschappelijke naam. Dat moet kunnen als er geen betere naam is. De vraag is dus of er een betere naam mogelijk is of dat we het hier op houden. (glansheremietwants  :-\ ??? )