NL-Wantsennamen - Alle namen.

Gestart door thijsdegraaf, februari 11, 2015, 17:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Toch nog een opmerking. Vooral voor de mensen, die namen gebruiken. Er staat nu: Gonocerus acuteangulatus - Slanke randwants. Maar ik kom al op veel sites Smalle randwants tegen. Het is ongeveer hetzelfde. Zullen we dat maar aanhouden? Het scheelt verwarring.

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#32
Bedankt Hans. Ik heb het aangepast.

Marc de Winkel

#33
Rubiconia intermedia zit niet op bosandoorn...maar op bosbes (Vaccinium spec). Corrigeer me als ik me vergis.
Waarschijnlijk bedoel je Eysarcornis venustissimus , die zit op o.a. bosandoorn (Stachys sylvatica).

Edit: moet ik de naam wel goed spellen natuurlijk: Eysarcoris venustissimus.  :rolleyes:

Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

thijsdegraaf

Hallo Marc. Ik heb het even voor je opgezocht:

Rubiconia intermedia (Wolff, 1811)

Wachmann et al.
2004, 2006, 2007, 2008 :   Galeopsis, Stachys, Teucrium, Vicia, Trifolium, Calluna, Vaccinium

Wagner
1952, 1966, 1967: Stachys

Stichel
1925 – 1938: Stachys sylvatica, Trifolium, Papilionaceen

Marc de Winkel

#35
Oké Thijs. Ik kom ze op de Veluwezoom alleen op bosbes tegen. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat de
soort niet op andere planten families gevonden wordt.  :blink:

Met vriendelijke groet, Marc

Mvg, Marc de Winkel

bruinekikker

Hoi Thijs, inmiddels ook de naam aangepast.
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

thijsdegraaf

#37
Hoi Petra, ik had al bij je gekeken. Anders had ik nog wel een mailtje gestuurd.  :) 

CiteerMaar dat wil inderdaad niet zeggen dat de soort niet op andere planten families gevonden word.
Dat neem ik direct aan Marc, maar ik ga er van uit, dat de mensen, die ik genoemd heb het wel weten. Hier bijvoorbeeld meer informatie over Ekkehard Wachmann. Maar als het goed is gaat het volgende verspreidingsatlas Nederlandse wantsen (deel IV) van Berend Aukema over schildwantsen. Zelf heb ik geen ervaring met deze beestjes, want ze zitten maar in een klein deel van Nederland. Het grootste deel van de waarnemingen zijn van jou en Henk.

jck

Ik had vorig jaar een Rubiconia hier in de buurt maar de enige plant uit de lijst waarvan ik weet dat ie daar voorkomt, is de hennepnetel. Het is absoluut geen gebied met hei en bosbes.

James

thijsdegraaf

#39
Ha James, Ik had jouw inzending ook gezien. Ik heb wat extra gekeken, omdat ik plaatjes voor m'n stukje op Wikipedia nodig had. Henk heeft toen twee van de zijne voor me er opgezet. Het is bekend, dat ze ook op andere lipbloemigen kunnen worden gevonden. Bosbes is echter een heel andere plant, maar ja, die bosbessen zijn natuurlijk wel lekker.  :) 
Behalve de voedselplant is er heel weinig informatie over het beestje te vinden. Een plant, waar ze op zitten, zegt natuurlijk niet alles. De berkensmalsnuit zie ik ook op alle planten rondom onze berk. Een zuringrandwants heb ik op veel planten gezien behalve op zuring.

jck


thijsdegraaf

Ik laat altijd een paar zuringplanten staan in de tuin voor beestjes. Ik zal ze toch eens beter in de gaten houden.

sjakgielen

Klopt het dat ik de navolgende door Fauna Europaea erkende soorten mis in de lijst:
Graphosoma semipunctatum, Spilostethus pandurus en Tropidothorax leucopterus?

thijsdegraaf

#43
Ja dat klopt. We hebben alleen de soorten genomen, die in Nederland voorkomen en als zodanig bij Waarneming en Nederlandse soortenregister vermeld staan. Voor Graphosoma is dat bijvoorbeeld alleen G. lineatum  Ook zijn niet alle families gedaan. Bijvoorbeeld geen netwantsen en bloemenwantsen.

David Tempelman

dag Thijs, ik zie dit topic nu pas. mooie lijsten, veel en goed werk.
volgens mij is er geen probleem met NL namen. dat niet iedereen ze gebruikt is niet zo belangrijk lijkt me. je ziet voor allerlei groepen, in allerlei talen dit soort namen in gebruik raken, wat mij doet vermoeden dat de groepen populairder en beter bestudeerd raken. dat is een goede zaak.
ik zal in de saaie uurtjes wat namen toevoegen en als er iets niet klopt laat maar weten  :)
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Dag David,
Geweldig! Ik was bang, dat het niet mogelijk was om ze op Waarneming te plaatsen. Ik onderschrijf natuurlijk je mening over het belang van Nederlandse namen.
Heel veel dank namens de 'wantsennamengroep'   :duim:



jck


rietvanoosten

Gefeliciteerd mannen van de "wantsennamengroep"!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf

#48

Beste allemaal. Ik ben nu redelijk gevorderd met de schrijven over wantsen op Wikipedia. Aan de blindwantsen heb ik nog niets gedaan. Ik ben nu begonnen aan de bodemwantsen Verder zijn onderstaande families met alle daarbij behorende soorten beschreven. Onderaan de pagina staan steeds de soorten, die je kunt aanklikken. Een paar bekende soorten waren al beschreven, daar heb ik niets mee gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schildwantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doornwantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kielwantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pantserwantsen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knotswantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Randwantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roofwantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sikkelwantsen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Steltwantsen

En nu dus bezig met https://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemwantsen

Over het algemeen ben ik nog steeds tevreden over de naamgeving:
Een paar punten, waar wat vraagtekens bij te zetten zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dofzwarte_doornwants. De dofzwarte doornwants (Sehirus morio) blijft een beetje een twijfelgeval. Ze zijn iets minder glanzend, maar dofzwart is wat sterk uitgedrukt. Er zijn weinig foto's
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_doornwants   Zwarte doornwants (Microporus nigrita) lijkt zeer veel op de borstelige doornwants (Microporus flavicornis). Daar had iets mee gedaan kunnen worden.  Aan de andere kant klopt de naam nu met de wetenschappelijke naam nigrita.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berytinus_montivagus  Ik las in m'n nieuwe boek dat de bergsteltwants (Berytinus montivagus) vaak op rupsklaver en klaver zat. Dus klaversteltwants had ook gekund. Maar de vertaling van de wetenschappelijke naam (berg) moet ook kunnen al was niet te vinden hoe ze daaraan gekomen waren.
Ik denk, dat de namen zo kunnen blijven, anders hoor ik het wel.

Ik loop nu met het schrijven over bodemwantsen tegen twee namen op, waar ik wel mijn twijfels heb of ze kunnen.
Zie onderaan https://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemwantsen
De eerste is Spilostethus crudelis, gewone vlekschildridderwants. James heeft de naam voorgesteld op pagina 2 ergens onderaan net boven de namenlijst. Ik zit met "gewone". Op Waarneming staat hij als zeer zeldzaam met 1 waarneming. (http://waarneming.nl/soort/photos/241095)  In mijn boek Wanzen van Wachman, wordt hij niet eens genoemd, terwijl de rest wel beschreven staat. Op internet is ook vrijwel niets te vinden. Weet jij het nog James? Ik heb toen in ieder geval niet opgelet.

De tweede is Cymus claviculus, kaalschoudercymus. Op de derde pagina heeft James geschreven:
CiteerBij deze groep zou ik C. claviculus anders noemen. Wat vinden jullie van de Kaalschouder Cymus? Volgens BB heeft ie een kenmerkend onbestippelde baan op zijn schouder. Andere namen conform de lijst van Thijs.

Ook daar heb ik niet goed opgelet. Met het beschrijven voor Wikipedia merkte ik, dat bedoeld werd, dat er op de dekvleugel, langs het scutellum twee regelmatige stippellijnen lopen met daartussen een smalle niet bestippelde strook, terwijl bij de andere soorten de dekvleugels overal bestippeld zijn. Het zijn dus niet de schouders en het is ook niet echt kaal. http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/cymus_claviculus.html
Wil je nog eens kijken James? (en anderen en misschien toch een nieuwe naam?) Kleine cymus zou kunnen. Hij is de kleinste met 2,8 - 3,7 mm. (andere: 3,7 - 4,3 / 3,7 - 5,1 / 3,1 - 3,9)

Iets heel anders. Onderaan heb ik onder het hoofdstuk "Taxomonie" het volgende geschreven: 
Citeer
. Henry (1997) verhief onderfamilies in de familie Lygaeidae tot families met daarboven de superfamilie Lygaeoidea. Daardoor zie je nu sommige onderfamilies als families vermeld staan. In veel toonaangevende literatuur en websites, wordt echter nog steeds de indeling in de onderfamilies aangehouden (Bijvoorbeeld in Nederlands Soortenregister en op de website British Bugs.

Als je aan het zoeken bent is het heel verwarrend. http://bugguide.net/node/view/360654 houdt bijvoorbeeld die indeling van Henry wel aan net als trouwens de Duitse Wikipedia. Dat is heel opvallend, want die schrijven overal bijna letterlijk op wat er in Wanzen – van Wachmann staat en die gebruikt de indeling in onderfamilies en niet in families.
Ik heb de indruk, dat er twee partijen zijn en vraag me af of dit zo blijft. Ik zie nergens staan, dat daarover wordt gesproken. Is daarover iets bekend?

Arp

Hoi Thijs,

Lekker bezig :)  :duim:

Tijdens het invullen van de Nederlandse namen op wrn waren er een paar die me niet lekker zaten, maar ik vind ook dat ik het recht verspeeld heb daar nog over te zeuren - dan had ik had ik me er maar mee moeten bemoeien toen er actueel aan gewerkt werd en dat trok ik toen niet. Ondertussen weet ik ook al niet meer welke het waren, dus "lekker belangrijk" ;)

Een algemene opmerking voor je bijdragen op WP: Ik zag dat je namen van (sub)families ook cursief gezet had. Dat is niet gebruikelijk. Normaal worden alleen (sub)genus en (onder)soortnamen cursief gezet. Op waarneming worden familienamen in dingen als Familinaam spec. cursief weergegeven omdat dit "misbruik" is van de techniek voor een binomen (Genus soortnaam) met een familienaam erin verwerkt, maar echt fraai is dat dus niet. Hier een praktische samenvatting van de schrijfwijzen voor wetenschappelijke namen.

Ook kwam ik ergens de term "Tribe" tegen - dat lijkt me een anglicisme voor het Nederlandse geslachtengroep, tak of tribus. Misschien even spieken wat op Wikipedia te doen gebruikelijk is voor dit niveau.

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 12, 2015, 22:54:47 PM
De eerste is Spilostethus crudelis, gewone vlekschildridderwants. James heeft de naam voorgesteld op pagina 2 ergens onderaan net boven de namenlijst. Ik zit met "gewone". Op Waarneming staat hij als zeer zeldzaam met 1 waarneming. (http://waarneming.nl/soort/photos/241095)  In mijn boek Wanzen van Wachman, wordt hij niet eens genoemd, terwijl de rest wel beschreven staat. Op internet is ook vrijwel niets te vinden.
De status van deze soort op waarneming kan beter, zie ik net. Waarschijnlijk heb ik dat ooit zelf verkeerd ingevuld dan, of de correcte status was destijds niet beschikbaar(?) - ik maak er nu "incidentele import" van. Het is een incidenteel geïmporteerde Zuid-Afrikaanse soort en het heeft destijds nogal wat voeten in de aarde gehad om uit te vinden welke het nou precies was.
Het originele forumtopic is hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98733.msg661202#msg661202

"Gewoon" lijkt me dus inderdaad niet aan de orde  ;D

Wellicht is het wat onzinnig om voor zo'n beest een Nederlandse naam te verzinnen, maar wie weet wordt ons landje er nog eens mee overspoeld... De wetenschappelijke naam crudelis betekent "wreed". Tjanouja, om daar nou een draai aan te geven - wel een wreed wantsje hoor (bargoens), daar niet van, maar toch. Het areaal in Zuid-Afrika was meen ik niet al te uitgebreid (met twijfel over eventuele cryptische zustersoorten iirc?). Ik ga even zoeken of daar wat zinnigs mee te doen is.

Tot zover alvast voor nu.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Wat een werk, Thijs!  :duim: :duim: :duim:

Ik denk dat de twee Lygaeidae redelijk makkelijk op te lossen zijn. Wat vind je van het volgende?

Spilostethus saxatilis (inheems) - Rotsvlekschildridderwants (blijft hetzelfde)
Spilostethus crudelis - Afrikaanse vlekschildridderwants (Incidentele import - naam geeft duidelijk de oorsprong aan)

Cymus claviculus - Dwergcymus (als hij de kleinste van het geslacht is).

James

thijsdegraaf

#51
Hoi James.
Lijkt me een goed voorstel. Als iedereen het ermee eens is verander ik ze daarin. Ik wacht nog even op andere eventuele reacties. De afmetingen, die ik erbij heb gezet, kloppen wel. Die  heb ik uit Wanzen band 3 van Wachmann. Als ik die gekocht had, voordat we hier mee waren begonnen, had dat veel werk gescheeld.
Dus toch import. Stom ik had gewoon het topic moeten opzoeken en al het gezoek van Arp moeten doorlezen.
Gelukkig is Arp nog niet begonnen met het aanpassen van de namen op Waarneming van de bodemwantsen. Dus dat geeft geen gedoe.


Hoi Arp,
Voor tribe staat op zo hier en daar op Wikipedia geslachtengroep. Dat vond ik zo lang, dat de naam van de soort in het niet viel, vooral als het veel wordt gebruikt. Ik heb inderdaad tribe uit het Engels overgenomen en begon zelf ook al wat te twijfelen. Ik heb het ook overal (bij bijvoorbeeld vliegen) op mijn eigen website gebruikt. Laatst kwam ik het tot mijn opluchting op deze pagina tegen, maar dat bleek toch de Engelse aanduiding te zijn. Ik zal het, vrees ik, moeten veranderen. Ik weet niet of ik het op mijn website ook ga doen. Misschien zet ik overal een voetnoot.
Heb ik me eindelijk aangeleerd om de wetenschappelijke namen cursief te zetten en dan doe ik weer te veel. Pfffffffffff  :rolleye: :rolleye:  Daar gaat een extra avondje inzitten.
Je hebt je rechten niet verspeeld hoor. Als er namen echt niet kloppen of als er veel betere zijn moet je het zeggen. Bij twijfel zou ik voor de nu gekozen naam kiezen, zodat je niet overnieuw moet beginnen. Ik had de Latijnse betekenis "wreed" al op gezocht. Die wetenschappers kunnen er soms ook wat van.


Heb de tribes veranderd. Vanavond ga ik alles op fout cursief nalopen.  :-[

jck

Daar ben ik weer... Ik heb even naar de twee Cydnidae gekeken. De wetenschappelijke namen betekenen eigenlijk hetzelfde - zowel nigrita als morio betekenen zwart of heel donker en om ze dan volgens de mate van zwartheid te dopen is misschien geen goed idee. Op NRW staat dat Sehirus morio op Boraginaceae voorkomt, dus die zou de Ossentongdoornwants kunnen worden. Microporus nigrita staat 2x vermeld op averuit en 2x op Calluna - je hebt heide al voor Legnotus picipes gebruikt dus je zou M. nigrita de Averuitdoornwants kunnen noemen. Dan heb je ook (bijna) de hele familie naar planten vernoemd en dat is ook meegenomen.

James

Arp

#53
Hoi samen,

Als je "geslachtengroep" onhandig/lang/lelijk vindt (vind ik ook namelijk ;) ) dan zou je daar naar mijn mening ook prima kunnen afwisselen met "tribus". Dat is dan weliswaar een "latinisme" (bestaat er zoiets?), maar ik heb bij het lezen van een tekst veel minder moeite met "Latijnse" namen voor wetenschappelijke begrippen dan met Engelse - het Latijn is altijd de lingua franca van de wetenschap geweest. Ook geeft het WP-artikel over dit taxonomische niveau zelf "tak" en "tribus" als alternatieven, dus je bent ingedekt wat dat betreft. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld ook heel vaak "genus" in plaats van geslacht omdat ik het duidelijker vind (geslacht kan met sekse verward worden)

Citaat van: jck op augustus 13, 2015, 07:19:44 AM
Wat vind je van het volgende?

Spilostethus saxatilis (inheems) - Rotsvlekschildridderwants (blijft hetzelfde)
Spilostethus crudelis - Afrikaanse vlekschildridderwants (Incidentele import - naam geeft duidelijk de oorsprong aan)

Mag ik klagen dat ik ze beide erg lang vind (veel lettergrepen)?

Ik vermoed dat jullie met "vlekschildridderwants" een verschil tussen Lygaeus en Spilostethus hebben willen maken, maar ik kan het in de oude discussies nergens terug vinden (of ik zoek niet goed). Wat was de gedachte erachter?

Anyway, de andere geslachten noemen we ook allemaal kortweg "ridderwants" - de Duitsers doen dat voor dingen als Arocates etc ook hier en daar, dus het lijkt me een goede lijn om vast te houden. Daar komt bij dat in sommige delen van de wereld (o.a. Afrika) het verschil tussen Lygaeus en Spilostethus met een korreltje zout wordt genomen (ze waren vroeger ook vrijwel allemaal Lygaeus), c.q. de verwachting wordt uitgesproken dat bepaalde soorten nog wel eens van genus-indeling zouden kunnen moeten veranderen. Niet iets om je met een Nederlandse naam in vast te bijten dus.

Voor crudelis heb ik nog even zitten zoeken. De originele beschrijving van Fabricius uit 1781 is hier. Locus typicus is dus "Cap. bon. fp." (f=ligatuur-s) ofwel Kaap de Goede Hoop. De info die ik verder heb gekregen destijds plaats de "soort" ook in het zuiden van de West-Kaap provincie en disjunct op de Drakensberg. De "Kaap" regio in Zuid-Afrika (voormalige Kaapprovincie) is nog eens veel groter.

Het lijkt me dus goed verdedigbaar om de oorsprong weer te geven als "Kaapse" ipv "Afrikaanse" (scheelt twee lettergrepen). Bovendien zijn er natuurlijk veeeeeel meer "ridderwantsen" die voor een titel "Afrikaans" in aanmerking zouden komen. Er zullen er ook meer van de Kaap zijn, maar toch minder :)

Kleine kanttekening: Er is niet zozeer sprake van cryptische soorten (kennis van nu), maar meer onduidelijkheid over de soortstatus. Het mannelijk genitaal is niet van rivularis te onderscheiden. Linnavuori (1974) beschrijft nog een paar nieuwe wantsen uit noordelijker Afrika met exact hetzelfde mannelijk genitaal. Deze plaatst hij vanwege de duidelijke geografische scheiding als ondersoorten van rivularis, maar tegelijk durft hij dat voor crudelis niet aan omdat deze deels sympatrisch met rivularis lijkt voor te komen en hem geen tussenvormen bekend zijn, dus behoudt hij de soortstatus voor crudelis. Dawid schreef me dat hij wel tussenvormen kent. De kans is dus groot dat er ooit nog een revisie komt waarbij crudelis als ondersoort of zelfs alleen maar kleurvorm van rivularis wordt ingedeeld. Voor de naamgeving maakt dat in zoverre niet uit, dat de crudelis-"kleurvorm" dus de kleurvorm van de (zuidelijke) Kaap is. Een voorsprong nemen op "rivularis" (iets met beekje) lijkt me ook geen goed plan. Voor rivularis geeft Linnavuori als verspreidingsgebied "South and East Africa, Congo, Nigeria etc.", maar de soort komt dus ook langs de zuidelijke Kaap voor. S. rivularis is beschreven door Germar in 1837 (Silberm. Revue Ent., vol.5: p.141). In die beschrijving wordt niet specifiek een locus typicus opgegeven, maar de titel van het artikel is: HEMIPTERA HETEROPTERA, Promontorii Bonae Spei Nundum Descripta, Quae Collegit C.F. Drège et Proponit E.V. Germar., waaruit ik voorzichtig afleid dat alle in het artikel genoemde soorten ook bij Kaap de Goede Hoop verzameld zijn.
Overigens: Hoewel diverse publicaties aangeven dat crudelis wel eens slechts een "vorm" van rivularis zou kunnen zijn, is het strikt genomen dan eerder andersom. Als ze gesynoniemiseerd worden, dan zou het onder de oudere naam crudelis moeten zijn. Hoe dan ook, het lijkt me dat we met "Kaapse" qua locus typicus sowieso goed zitten, al wordt het areaal dan wel "iets" groter (half Afrika ofzo).

Spilostethus pandurus
Tot slot: Onlangs is er een waarneming ingevoerd voor Spilostethus pandurus in België. Vrijwel zeker een dwaalgast, maar we moeter er ook rekening mee houden dat die vaker op gaat duiken, dus ik stel voor daar ook maar alvast een naam voor te verzinnen. Ik kan even niks concreets vinden voor de betekenins van pandurus, maar een verwijzing naar Pandora sluit ik niet uit(?) De publicatie van Scopili (1763) kan ik even niet makkelijk vinden (te lui/gehaast ook), maar misschien is het volgende een optie: S. pandurus heeft in de standaarduitvoering een bijna "gouden" bandje langs de zwarte lengtestrepen op het pronotum. Het is de enige (Europese) ridderwants met dit kenmerk, al is het niet helemaal waterdicht want ik ken een kleurvorm uit Frankrijk waarbij de gouden schaduw langs de zwarte lengtestrepen ontbreekt. Anyway, normaal gesproken is die er wel. Goud dus. Eén van de connotaties met Pandora is gul (gevend/vrijgevig) of rijk. Als we het beest Guldenridderwants of Vergulde ridderwants noemen vatten we daar de gouden streepjes mee, met een knipoog naar het gul/rijk van Pandora. Is dat wat? Ik zou dan een lichte voorkeur hebben voor "Vergulde" om connotaties met de oude Nederlandse munt te vermijden, maar anderzijds is Guldenridderwants een mooiere kandidaat voor één woord.

Dus, mijn voorstel:

  • S. crudelis Kaapse Ridderwants
  • S. saxatilis Rotsridderwants
  • S. pandurus Vergulde Ridderwants of Gulde(n?)ridderwants
Nou jullie weer schieten  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

De kortere namen zijn aanraders - vlekschild had ik eerst in de naam staan omdat dat de vertaling van Spilostethus is (verantwoord maar lekker onhandig). De etymologie van pandurus is me nog niet duidelijk. Pandora bevat een zuivere lange "o" klank en waar de "u" van gekomen is, zou ik even niet weten. Ga verder puzzelen.

James

Arp

De originele beschrijving van Scopoli (1763) in Entomologia Carniolica, p.126 (nr.368) geeft ook geen aanwijzingen over de oorsprong van de naam pandurus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#57
Okay, ik denk dat we de connotatie voor pandurus moeten zoeken bij de "Pandur" (zie en:Pandur en de:Pandur_(Soldat)) - heldhaftige legereenheden (c.q. zootje ongeregeld) van weleer uit grofweg het gebied van de locus typicus ("Circa Labacum, & in Carniolia inferiore" : rond Lubljana in het huidige Slovenië). Ook tegenwoordig in het gebied nog graag gebruikt voor heldhaftige dingen zoals pantservoertuigen van de Oostenrijkse fabrikant Steyr-Daimler-Puch.

Dat alles sluit ook mooi aan bij het begrip "Ridderwants" wat voor al deze rode rakkers vanwege het ridderlijke tenue in diverse talen in zwang was.

Onder het kopje etymology in het Engelse Wikipedia-artikel staan wat leuke aanwijzingen in de richting van (veld)wachter, beschermer, schildwacht etc. vernederlandst naar middeleeuwse begrippen misschien zoiets als een "Schout". Later ook grenswacht, Huzaren etc. Ook aardig misschien:
CiteerThe term has dropped from official use for law enforcement officials, but it is still used colloquially in Croatia and the Western Balkans in a manner akin to the English word cop
Dus bargoens voor politie: Juut, Wouten, Snor, Bromsnor - de dwarsstreep over de rug heeft wel wat van een Bromsnor ;)

Overigens wordt Pandora ook genoemd in het artikel, maar niet zoals door mij bedoeld  :angel:

Even brainstormen ...

Vergulde Ridderwants
Pandur Ridderwants
Schildwachtridderwants
Bromsnorridderwants
Balkanridderwants (maar het beest komt veel verder verspreid voor)
....

Ik pleit dan eigenlijk voor Pandur-ridderwants of kortweg (als roepnaam) "Pandur" - dat sluit ook aan bij wat de Duitsers doen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#58
 :rolleye: :rolleye:  Jullie zoeken het maar lekker uit. Ik schrijf wel op wat het geworden is.  ;)
Ik ben intussen op zoek gegaan naar het cursief schrijven van wetenschappelijke namen. Echt duidelijk vind je het in het Nederlands niet terug. Ik ben gelukkig niet de enige (zeiden sommige kinderen in de klas) Bij de planten op Wikipedia wemelt het dan van de fouten. Hier staat keurig beschreven, dat voor de varens is afgesproken om de familienamen ook cursief te schrijven. Zelfs op de Wikipediapagina, waar ze uitleggen wat een familie is, gaan ze de fout in. Helemaal los van het namengebeuren, maar toch wel leuk om te vermelden.

Arp

Ik krijg zwaar de indruk dat de mensen van de varenvereniging zelf wat verzonnen hebben. Hun opvatting over het schrijven van soortnamen (met kapitaal) staat lijnrecht tegenover die van de taalunie - al ben ik het er wel mee eens dus (ik vind een kleine wespenbok wat anders dan een Kleine Wespenbok).

Maar houd ook in je achterhoofd dat floristen en faunisten er nogal andere regels op nahouden. Zo worden door floristen de namen van auteurs vaak afgekort (L. voor Linnaeus etc), maar faunisten doen dat niet (dit is gereguleerd door de ICZN)

Misschien heb je hier wat aan:
http://iczn.org/content/best-practice-use-scientific-names-animals-support-editors-technical-journals
http://iczn.org/content/should-all-names-be-written-italics
shocking: http://iczn.org/content/recommendation-4a1  (daar moet ik nog even naar kijken straks - eerst koken)
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1142/
http://woordenlijst.org/leidraad/lijst_van_vaktermen/soortnaam/
http://www.irg-nederland.nl/introductie/wetenschappelijke-namen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Pethan/Taxobox_Conclusies
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)