Cerapheles terminatus en Peaderus spec.

Gestart door Zeeg Robbemond, februari 11, 2015, 10:38:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zeeg Robbemond

Hallo, in mijn oude mappen vond ik o.a. deze foto`s van, voor mij, onbekende kevertjes.
Graag wil ik de naam van deze twee weten.
Bij voorbaat hartelijk bedankt.

Vriendelijke groet, Zeeg Robbemond.

Douwe van der Ploeg

1 misschien Cerapheles terminatus. Probeer altijd aan te geven waar en wanneer je iets gezien hebt.
Douwe van der Ploeg

Zeeg Robbemond

Douwe, deze foto`s zijn bijna 9 jaar oud, in juni gemaakt en in de grienden langs het
Hollands Diep, Hoeksche-Waard zijde.

Vriendelijke groet, Zeeg Robbemond

Arp

Hallo samen,

Cerapheles terminatus heeft Douwe natuurlijk goed gezien - zie ook dit overzicht. Beetje lastig te zien (klein), maar ik denk dat ze verkeerd om zitten, met het mannetje boven achter de kont van het meisje aan (bij Malachiidae gaat dat meestal andersom ;) )

De kortschild zal een Paederus zijn, maar verder brand ik daar liever m'n handjes niet aan (grotere uitsnede zal ook voor de kenners nodig/handig zijn) - verander de titel misschien in iets van "Cerapheles terminatus en Paederus sp.?", dan komt Tim of een andere keverkenner wellicht nog naar de kortschild kijken.

Voer je ze nog in? We hebben niet heel veel waarnemingen van Cerapheles terminatus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Zeeg Robbemond

Arp, bedankt voor de bevestiging van foto 1.
Heb inmiddels de titel aangepast.
Bij deze een flinke crop van de kortschild.
Ik ben na enig zoeken op Oeverkortschildkever uitgekomen, maar ik kan
er natuurlijk helemaal naast zitten.

Vriendelijke groet, Zeeg Robbemond.

Douwe van der Ploeg

Als je daarmee P. riparius bedoelt (probeer wetenschappelijke namen te gebruiken, dan snappen de experts ook waar het over gaat ;)), dan denk ik dat je fout zit. Kijk maar naar de kleur van de schenen, die zouden bij riparius geheel rood moeten zijn, voor zover ik kan vinden, terwijl bij jouw beest zwart aanwezig lijkt te zijn.

Hieronder een sleuteltje, loop het vooral zelf eens door, maar ik kom bij fuscipes uit. Echter, ik ben absoluut geen expert (en van deze soorten weet ik nog minder), dus wacht vooral op bijv. Tim of Jan.

Linkje: http://coleo-net.de/coleo/texte/paederus.htm#anKer8
Douwe van der Ploeg

Zeeg Robbemond

Dus ik zat er helemaal naast  :blink:.
Bedankt voor de link Douwe.

Vriendelijke groet, Zeeg Robbemond.