Hoofdmenu

roze zwam

Gestart door akzwam, februari 10, 2015, 19:32:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

akzwam

Ik kwam op een stapel gerooid hout (waarschijnlijk allemaal loofbomen) deze roze zwammen tegen. Weet iemand hoe deze heten?

met vriendelijke groet,
Arjana

ratje

Kan deze boom een populier zijn?

akzwam

Ik weet het niet. Er staan wel regelmatig populieren in de omgeving. Maar dit was een stapel gekapt hout met verschillende stammen door elkaar.
Arjana

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

akzwam

Ik heb op die stapels heel wat Stereums, elfenbankjes en waaiertjes gezien maar deze viel op omdat deze heel anders waren.
Arjana

ratje

Ik dacht aan de Roze populierenschorszwam - Peniophora polygonia, maar ben er niet helemaal zeker van.

Gert Kremer

Citaat van: ratje op februari 11, 2015, 20:10:07 PM
Ik dacht aan de Roze populierenschorszwam - Peniophora polygonia, maar ben er niet helemaal zeker van.
Hallo Hannie, deze ken ik niet, dus weer opletten.  8)

Arjana, heb je ook een foto van de boven zijde?  (hoedje?)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

akzwam

De bovenzijde is afgezien van de roze rand wit.
Arjana

xenion

Dit ding is dik, vormt hoeden en heeft poriën, dus alle suggesties vallen af.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Martin, zou het iets met een vuurzwam kunnen zijn?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rob Koelman

Citaat van: Gert Kremer op februari 12, 2015, 19:30:56 PMzou het iets met een vuurzwam kunnen zijn?

Ik herken er niets vuurzwam-achtigs in...
Met vriendelijke groet, Rob

Gert Kremer

Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 19:46:15 PM
Citaat van: Gert Kremer op februari 12, 2015, 19:30:56 PMzou het iets met een vuurzwam kunnen zijn?

Ik herken er niets vuurzwam-achtigs in...

ik ook zo niet maar vorst regen... ben wel benieuwt of Martin een idee heeft. ook al is het met een ?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rob Koelman

Citaat van: Gert Kremer op februari 12, 2015, 19:30:56 PMzou het iets met een vuurzwam kunnen zijn?

Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 19:46:15 PMIk herken er niets vuurzwam-achtigs in...

Citaat van: Gert Kremer op februari 12, 2015, 22:07:07 PMik ook zo niet maar vorst regen...

Vuurzwammen zijn harde, overjarige houtzwammen die er niet direct anders uit gaan zien onder invloed van vorst of regen...
Met vriendelijke groet, Rob

xenion

Het doet me denken aan Trametes, al is de bovenkant daar erg rood voor.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

#14
Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 22:37:35 PM
Citaat van: Gert Kremer op februari 12, 2015, 19:30:56 PMzou het iets met een vuurzwam kunnen zijn?

Citaat van: Rob Koelman op februari 12, 2015, 19:46:15 PMIk herken er niets vuurzwam-achtigs in...

Citaat van: Gert Kremer op februari 12, 2015, 22:07:07 PMik ook zo niet maar vorst regen...

Vuurzwammen zijn harde, overjarige houtzwammen die er niet direct anders uit gaan zien onder invloed van vorst of regen...

Rob, ook overjarige zwammen moeten beginnen hé! zie bijlage.   ;D

Martin bedankt. voor de reactie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

akzwam

Bedankt voor het meedenken. Ik zou zelf niet aan een jonge vuurzwam hebben gedacht.
Arjana

Gert Kremer

#16
Citaat van: akzwam op februari 13, 2015, 18:34:46 PM
Bedankt voor het meedenken. Ik zou zelf niet aan een jonge vuurzwam hebben gedacht.
Arjana

ik ben wel benieuwd hoe deze verder zal groeien, dus.....volgen en melden svp. om de naam boven water te krijgen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

akzwam

Ik ben terug geweest om nog een keer naar deze zwam te kijken. De onderzijde was iets meer wit en de bovenzijde was iets bruiniger geworden. Aan de kopse kant van het hout zaten er nu ook. Ik denk zelf dat het geen vuurzwam is maar eerder een Bjerkandera fumosa. Denken jullie dat ook?
Arjana