Mos onbekend? =? Grijs Kronkelsteeltje

Gestart door RamonVerstraaten, februari 10, 2015, 16:51:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Op de grond in een houtwal in de polder
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97884192
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2015-02-10 Koudekerk aan den Rijn - Mattenkade
Foto's:




Toelichting:
verzameld
bij voorbaat dank Ramon Verstraaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Ben Kruijsen

#1
als ik dit in de duinen zie roep ik gelijk Ditrichum flexicaule. Is de standplaats kalkrijk?

RamonVerstraaten

nee, ik denk niet dat de standplaats kalkrijk is... het is echt kleigrond, of veengrond.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

vdvaart

Kun je wat zeggen over de breedte van de nerf? En klopt het dat ik wit stengelvilt op de foto zie?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

RamonVerstraaten

ik kan niet goed zien of er een nerf is, en hoe breed deze is, ook niet met de loep. ik heb nog wel een detailfoto toegevoegd. 

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

vdvaart

Als je geen nerf kunt zien, versterkt dat mijn vermoeden dat het toch een kronkelsteeltje is, die hebben een zo brede nerf dat je 'm moeilijk ziet.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

RamonVerstraaten

dan is het een nog onderontwikkeld exemplaar? ik ben alle kronkelsteeltjes langs gegaan en meestal hebben ze wel een duidelijk onderscheidend kenmerk, bijv. glashaar of broedblaadjes. ik zet hem zolang op kronkelsteeltje onbekend  :duim:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Pluijm

Is Dicranum (scoparium?) ook een optie? Op de uitvergrote foto (rechtsonder) lijkt een 'smalle' nerf zichtbaar. Wel vreemd dat hij droog wat kroest.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lycopoda

Wel een atypische plaats voor Dicranum scoparium, maar ik kan er ook niks anders van maken.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

vdvaart

Een Dicranum zonder een met een loupe zichtbare nerf, en dan ook nog wat kroesend, dat lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. dan geloof ik nog eerder in Ditrichum flexicaule op een toevallig kalkrijk plekje. Van de kronkelsteeltjes komt alleen grijs kronkelsteeltje in aanmerking, heeft jong nog geen goed zichtbare glasharen. Ik kan het onder de microscoop nakijken, het is verzameld geloof ik?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Lijkt mij ook kronkelsteeltje
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

gezien bovenstaande communicatie is onderzoek onder de mic noodzakelijk met als resultaat dat je waarschijnlijk op een triviale soort uitkomt :)

Pluijm

Wat zijn foto's toch moeilijk. De smalle en nogal squarreuze bladen horen misschien inderdaad beter bij Campylopus. Ben benieuwd Koos.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RamonVerstraaten

Koos ik heb inderdaad wat materiaal verzameld, bedankt dat je het wilt controleren. Naar welk adres kan ik het versturen?

Dit zijn de (korst)mossen die tot nu toe in het gebied gevonden zijn, eigenlijk allemaal gewone soorten:  http://waarneming.nl/gebied/species_list/133078?geb_nr=133078&g=12&local_list=0&local_list=1&fam=0&rar=0&from=1900-01-01&to=2015-02-12&kwart=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&abs_exo=0&esc=0&sorteer=alfa&incl=0.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

vdvaart

Ik heb mijn adres met een persoonlijk bericht gemaild! Uitslag hier binnenkort.....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

RamonVerstraaten

Hij is onderweg, ik ben benieuwd  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

vdvaart

Vandaag het mos ontvangen en onder de microscoop bekeken. Het moet echt een Campylopus zijn, de nerf is zeer breed. Ik zie ook onder de microscoop nergens glasharen, dus een eenvoudige directe identificatie is er niet. Ik zie geen rode oortjes, wel hier en daar bruine met daarboven een schuin op de bladrand aflopende hyaliene band. Ik hou het dus op grijs kronkelsteeltje, met relatief lange blaadjes en (nog) zonder glashaar. Misschien ga ik later nog oefenen met nerfdoorsneden, dan zou het helemaal duidelijk moeten zijn....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RamonVerstraaten

Bedankt Koos voor het determineren. Zal ik hem op onzeker laten staan?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

vdvaart

Dank je Arno. En je mag het wat mij betreft (maar ik ga er niet over!) op zeker zetten Ramon, ik heb nu ook dwarsdoorsneden van de nerf weten te maken en die hebben volgens het boekje uitspringende bladcellen (lamellen). Lijkt misschien allemaal veel werk maar het is juist goed om te oefenen op onduidelijk materiaal. Meestal gaan de kronkelsteeltjes bij mij niet meer onder de microscoop, en op een gegeven moment weet je dan niet meer waar je naar moet kijken als het onduidelijk is!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart