fungi indet --> Lensgalwesp

Gestart door sjaakvantiel, februari 09, 2015, 19:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Weer zo een met weinig info :(. Maar ik blijf piekeren welke soort dit kan zijn. 't Is rustig op het forum. Mag worden afgeschoten.   

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97773776
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-10-20 Ospel - Groote Peel
Foto's:




Toelichting:
Oude opnamen. Weinig info. Zandig. Een Russula. Wellicht is deze toch te benoemen. Vast mijn dank
bij voorbaat dank sjaak van tiel
 

wim veraghtert

Een russula?????
Dan één met een hoeddiameter van minder dan 1 cm (vergelijk met de dennennaalden).
Eerlijk lijken mij dit afgevallen lensgalletjes. Ik herken er geen zwam in.


Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

sjaakvantiel

#2
Ik denk dat de waarneming uit 2013 en niet uit 2014 was. Toen wist ik nog weinig van paddenstoelen. Nu iets meer.......Was idd een vrij kleine paddenstoel. Maar je zegt dat dit geen zwam is? Nog even op internet gekeken, maar ik denk dat je gelijk hebt met Lensgal. Ik wist van het bestaan niet af. Logisch dat ik deze niet kon vinden in de paddenstoelengids. Wreekt zich temeer dat ik toen niet verder keek en alleen maar fotografeerde. Bedankt Wim. Weer een ervaring rijker. Mvrg. Sjaak.

ridderzwam

jaren terug heb ik die lensgalletjes eens expres net zo gekiekt alsof het paddenstoeltjes waren. Met eentje op melkzwam voor de afmetingen. Ze lagen toen alom onder de eik. (oktober)
Even meekijken ?

Groet,
Ria


sjaakvantiel

#4
Dank je Ria. Duidelijke foto's. Na Heksensnot kan deze er ook nog wel bij. Ik heb inmiddels natuurlijk ook bij de (lens-)gallen gekeken en Wim heeft onmiskenbaar gelijk. Ik kan deze melding niet verwijderen, dus staat hij er nog op. Als je niet verder kijkt dan het "hoedje". Je voelt je wel stom erbij. Intussen kijk ik gelukkig wel gerichter naar de kenmerken en zo. Groet. Sjaak.

wim veraghtert

Geen probleem. Ooit hebben we allemaal wel's zo'n vergissingen gemaakt...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

fluitenier

Citaat van: wim veraghtert op februari 09, 2015, 19:46:58 PM
Eerlijk lijken mij dit afgevallen lensgalletjes.

Inderdaad  :duim: Bedankt Wim!

@ Sjaak: kun je de soortnaam wijzigen in Lensgalwesp (Neuroterus quercusbaccarum)?
Je vindt deze in de soortgroep Bijen, wespen en mieren.
Zie: http://waarneming.nl/soort/photos/9000?only_rated=1

Ik verplaats het topic naar Gallen & mijnen.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

sjaakvantiel

Bedankt Bart.  Ik pas de melding graag aan. Zo belandt je ook in de wereld van Bijen, wespen en mieren :blink:

Groet. Sjaak.

fluitenier

Graag gedaan.
Dit zijn de gallen veroorzaakt door galwespen die je in Nederland zou kunnen ontdekken: http://waarneming.nl/familie/view/322
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!