Is deze gaasvlieg zo op naam te brengen (NL, winter)

Gestart door Tello Neckheim, februari 09, 2015, 14:40:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tello Neckheim

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/97856872Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2015-02-08 Amsterdam - Nieuwe Meer - Oeverlanden NoordFoto's:bij voorbaat dank Tello Neckheim
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Douwe van der Ploeg

Zie ook een paar topics terug (en een heleboel anderen die met "gaasvlieg" beginnen): http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309490.0

Kort gezegd, niet alles overwintert als imago, uitsnedes van vleugel kan helpen voor de zekerheid.
Douwe van der Ploeg

Arp

Hoi Tello (en Douwe :) )

Het beest is opvallend niet-verkleurd en zeker op de eerste foto lijken de vleugels wat "melkig" (dat zou samen heel goed op Peyerimhoffina gracilis kunnen duiden), maar ik denk toch dat het een Chrysoperla is: Ik denk dat de vleugels breder zijn dan ze lijken (perspectief?), maar het is vooral "buikgevoel" dus. Grotere versies van de foto's - of uitsnedes van vleugelpunt en middengebied vleugel (aderingsdetails) zouden kunnen helpen om het zekerder te maken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Tello Neckheim

Hoi Arp,
Ik heb een extra [/size]foto[/size] [/size][size=78%] geplaatst bij de waarneming. Het vliegje was relatief klein en binnen gevonden. Is er wat van die andere foto te maken? Ik heb het beestje niet meegenomen naar huis maar weer de vrijheid gegeven, wetende dat het mogelijk een zoektocht blijft naar de soortnaam. [/size]
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Arp

Hoi Tello,

Als het allemaal één beest is, maak er dan maar Chrysoperla carnea s.l. van - nieuwe foto laat brede vleugels zien en suggereert ook een dwarsader voorbij de intermediaalcel en op de eerste foto meen ik buitenste trapaders te herkennen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Tello Neckheim

Ja, ja een beest(je), voor mijn ervaring met gaasvliegen een wel wat kleine vlieg.Bedankt voor de naamgeving. Ik had wel gelezen over de kenmerken maar om het te zien is iets anders.
Ik neem nog contact met je op over de mijten bij slakken. Sprak gisteren iemand, die er veel over kon vertellen en mij nog literatuur zal opsturen, er is veel meer over bekend dan ik dacht. Zoals dat er onderzoek is gedaan naar naaktslakken met en zonder mijten waarbij de naaktslakken dood gaan oftewel is de conclusie dat de mijten dus niet alleen profiteren van het slijm maar ook nog de slak uiteindelijk doden (of dat hun gedrag er voor zorgt dat het beest dood gaat). De mijten weten ook precies waar ze naar toe moeten omdat ze bepaalde stoffen goed kunnen traceren. Onderzoek naar die mijten is commercieel interessant ivm slakkenbestrijding in kassen. Als je wil, kan ik je op de hoogte houden.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Arp

Hoi Tello,

Met name Chrysoperla carnea kan erg variëren in uiteindelijke grootte (nou ja - dat is ook de enige waarvan ik zoveel exemplaren zie dat je er wat over kunt zeggen). Ik heb kleine exemplaren gezien die ongeveer de halve lichaamslengte hebben van de grootste die ik ken (opvallend, bedenk ik net: Die kleintjes waren allemaal wintergroen... maar te weinig exemplaren om conclussies aan te verbinden). Gaasvliegen in andere geslachten (ook in Nederland) zijn vaak weer een stuk groter dan de grootste Chrysoperla, met name de Nineta's maar bijvoorbeeld ook Chrysopa pallens (aka septempunctata) zijn weer 1,5-2x langer.
 
Interessante info over de slakkenmijtje :) Wilde gok - zou het kunnen dat de mijten uiteindelijk de ademhalingsorganen blokkeren?

Citaat van: Tello Neckheim op februari 15, 2015, 13:47:02 PM
Als je wil, kan ik je op de hoogte houden.
Uiteraard - graag  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Tello Neckheim

Of de mijten de ademhalingsopening pneumostoma kunnen blokkeren? Denk het niet, waarbij de naaktslak volgens mij ook huidademhaling kent. De longen van huisjesslakken zijn over het algemeen heel groot en zoals longen behoren te zijn, wijd vertakt. Ik heb de extra literatuur over de mijten, en wil je dat wel mailen maar heb geen email adres van je. Ik weet niet hoe ik de pdf's in dit raampje kan krijgen?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim