Oehoe, Lauwersmeer moeten omgezet worden naar "escape"

Gestart door birdy, februari 09, 2015, 11:34:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Citaat van: Jan Borst op maart 05, 2015, 13:44:05 PM
Citaat van: smaab op maart 05, 2015, 13:19:52 PM
Slijtage zegt niet zoveel.

Klopt en ik zeg ook niet dat op basis van alleen de staart je zeker kunt zeggen dat dit een escape is en dat moet een ieder in dit geval ook zelf bepalen.

Overigens erg droevig om te lezen hoe er met het beest wordt omgegaan, scheen zelfs een fotograaf op een hondenfluitje te blazen om het dier te laten opkijken.
Helaas het verhaal van het hondenfluitje ook gehoord via een andere weg.
De betreffende fotograaf schijnt ook uitgelegd te hebben dat "dit bij de Dwerguil ook uitstekend gewerkt heeft".
Zo zie je maar dat er figuren rondlopen die zich fotograaf noemen en geen flauw benul hebben wat ze doen.

Voortaan een boel mooie soorten maar onder embargo of niet meer op waarneming.nl

Groet Gert Jager

Jan Borst

Citaat van: Martijn Bot op maart 05, 2015, 14:12:04 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 05, 2015, 13:44:05 PM
Citaat van: smaab op maart 05, 2015, 13:19:52 PM
Slijtage zegt niet zoveel.

Klopt en ik zeg ook niet dat op basis van alleen de staart je zeker kunt zeggen dat dit een escape is en dat moet een ieder in dit geval ook zelf bepalen.

Overigens erg droevig om te lezen hoe er met het beest wordt omgegaan, scheen zelfs een fotograaf op een hondenfluitje te blazen om het dier te laten opkijken.
Inderdaad. Normaal sta ik ook niet vooraan om te klagen over verstoring bij twitches, omdat ik van mening ben dat het in heel veel gevallen erg meevalt en dat sommige mensen veel harder klagen dan de vogel zelf nodig zou vinden, mocht deze z'n mening kunnen uiten. Echter, in dit geval vind ik e.e.a. er niet zo fraai uitzien. Veel fotografen/vogelaars die steeds erg dichtbij komen, waardoor de vogel de gehele dag alert moet blijven op momenten dat 'ie normaal zou rusten. Het kan niet anders dan dat dit de vogel uiteindelijk (in meer of mindere mate) zal gaan uitputten, of in ieder geval kostbare kracht zal kosten. En ongeacht de status van de vogel: dit gun je 'm niet.

Klopt! Ik ben meestal ook geen voorstander van vervaging enz omdat ik (misschien wel wat te goed gelovig) er van uit ga dat mensen hun gezond verstand gebruiken en als ze naar een vogel toe gaan dit doen omdat ze liefhebber zijn. Maar dat blijkt helaas toch steeds vaker niet het geval te zijn en in dit geval blijkt dat wel erg duidelijk. En als ik de foto's van de afgelopen dagen zie zal het me ook weinig verbazen als hij binnenkort wel een keer iemand aanvliegt.

Chang

Hallo ,

Ik ben gisteren ook  bij de oehoe in Noordeinde geweest.
Wat Rogier schrijft klopt helemaal. 2 mannen die constant de aandacht van de vogel wilden hebben door een soort oehoe geluid te maken en 1 gast met zo'n piepeendje( soort speelgoed-ding). Ik heb er wel een paar keer iets van gezegd. Maar dan op een voorzichtige manier van jongens doe dat nou niet. Veel meer dan aanspreken kun je niet doen denk ik. Wel leuk( nou ja, leedvermaak) om te vermelden. 1 man had zijn dure camera met een lens van zeker een halve meter languit in de modder liggen toen hij ook nog eens zonnodig over een hek moest klimmen op privéterrein.

Groeten,
Geert

Edwin Schuller

#63
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!
Edwin Schuller

Bram Rijksen

Citaat van: Edwin Schuller op maart 07, 2015, 11:30:20 AM
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!

Dan kan de volgende discussie losbarsten: is het obv kleedkenmerken aannemelijk te maken dat dit dezelfde vogel van het Griftpark e.o.? Als dat het geval blijkt te zijn is het dus onmogelijk om in het veld de aanwezigheid van ringen vast te stellen of uit te sluiten. De poten van de griftpark-Oehoe werden namelijk door veel mensen goed gezien en gefotografeerd en op basis daarvan concludeerden velen dat het -o jubel- om een ongeringde vogel ging...

Edwin Schuller

Ik heb de waarnemer gemailed met een verzoek om meer informatie (o.a. welke poot was geringd, heeft ie wat meer foto's, waar is het kadaver?). Hopelijk komt er nog wat los. Ben bang dat de Utrecht-Oehoe hier sneuvelt, maar stel nou dat het níet dezelfde vogel was... :angel:
Edwin Schuller

Rikstar

ps. de waarneming mag dan nog op escape gezet worden....

Citaat van: Edwin Schuller op maart 07, 2015, 11:30:20 AM
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Bram Rijksen op maart 07, 2015, 11:48:31 AM
Citaat van: Edwin Schuller op maart 07, 2015, 11:30:20 AM
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!

Dan kan de volgende discussie losbarsten: is het obv kleedkenmerken aannemelijk te maken dat dit dezelfde vogel van het Griftpark e.o.? Als dat het geval blijkt te zijn is het dus onmogelijk om in het veld de aanwezigheid van ringen vast te stellen of uit te sluiten. De poten van de griftpark-Oehoe werden namelijk door veel mensen goed gezien en gefotografeerd en op basis daarvan concludeerden velen dat het -o jubel- om een ongeringde vogel ging...

Dat het moeilijk of onmogelijk is om bij vrije Oehoe's ringen vast te stellen was toch al lang duidelijk?
Het grootste probleem is om vast te stellen dat ze niet geringd zijn.

Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: HPM op maart 07, 2015, 12:34:29 PM
Citaat van: Bram Rijksen op maart 07, 2015, 11:48:31 AM
Citaat van: Edwin Schuller op maart 07, 2015, 11:30:20 AM
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!

Dan kan de volgende discussie losbarsten: is het obv kleedkenmerken aannemelijk te maken dat dit dezelfde vogel van het Griftpark e.o.? Als dat het geval blijkt te zijn is het dus onmogelijk om in het veld de aanwezigheid van ringen vast te stellen of uit te sluiten. De poten van de griftpark-Oehoe werden namelijk door veel mensen goed gezien en gefotografeerd en op basis daarvan concludeerden velen dat het -o jubel- om een ongeringde vogel ging...

Dat het moeilijk of onmogelijk is om bij vrije Oehoe's ringen vast te stellen was toch al lang duidelijk?
Het grootste probleem is om vast te stellen dat ze niet geringd zijn.
Toch zijn er veel waarnemers die het niet zien van ringen uitleggen als de afwezigheid van ringen, als ik de commentaren bij de meldingen zie...

HPM

Citaat van: Bram Rijksen op maart 07, 2015, 15:59:28 PM
Citaat van: HPM op maart 07, 2015, 12:34:29 PM
Citaat van: Bram Rijksen op maart 07, 2015, 11:48:31 AM
Citaat van: Edwin Schuller op maart 07, 2015, 11:30:20 AM
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!

Dan kan de volgende discussie losbarsten: is het obv kleedkenmerken aannemelijk te maken dat dit dezelfde vogel van het Griftpark e.o.? Als dat het geval blijkt te zijn is het dus onmogelijk om in het veld de aanwezigheid van ringen vast te stellen of uit te sluiten. De poten van de griftpark-Oehoe werden namelijk door veel mensen goed gezien en gefotografeerd en op basis daarvan concludeerden velen dat het -o jubel- om een ongeringde vogel ging...

Dat het moeilijk of onmogelijk is om bij vrije Oehoe's ringen vast te stellen was toch al lang duidelijk?
Het grootste probleem is om vast te stellen dat ze niet geringd zijn.

Toch zijn er veel waarnemers die het niet zien van ringen uitleggen als de afwezigheid van ringen, als ik de commentaren bij de meldingen zie...

Dat kan ik wel begrijpen, maar het een noch het ander lijkt in het veld bewezen te kunnen worden.
Bij de Haagse Oehoe indertijd heb ik het ook gedaan. Normaal zeg je als je geen ring ziet met redelijk vertrouwen dat hij ongeringd is, maar bij zo'n mogelijke out of range Oehoe kan dat niet en moet je een keuze maken. Niemand had enig spoor van gevangenschap bij dat beest kunnen ontdekken, dus redelijkerwijs kon ik niet beweren dat hij ontsnapt was. Wat afstand betreft zijn wilde Oehoe's in het westen niet uit te sluiten, en het stads biotoop lijkt ook geen probleem. In Den Haag scheen hij veel ratten te eten, terwijl in de directe omgeving ook konijnen en egels beschikbaar waren.
Dat Utrechtse beest laat mooi zien hoe lastig het is.

Herman van der Meer

frankmeer

#70
Wilde Oehoes blijven overdag echt niet in stedelijk gebied zitten, als ze er al komen is het 's nachts om er te jagen op bijv. stadsduiven. Dit is door Bionet Natuuronderzoek aan de hand van zenderonderzoek mooi vastgesteld in Maastricht. Zie voor een kaartje en meer info hierover: https://www.natuurmonumenten.nl/sites/default/files/Oehoe%20jaagt%20in%20centrum.pdf Daarnaast zullen wilde Oehoes ook echt niet zo rustig blijven zitten met mensen/vogelaars om zich heen als al die beesten van de laatste maand... Kijk eens hoe schuw die beesten in Limburg, Twente en de Achterhoek zijn. En dat je in het veld onmogelijk de afwezigheid van ringen kunt vaststellen is in dit topic al eerder besproken en al veel langer bekend. Hetzelfde geldt overigens voor soorten als Sperweruil en Laplanduil.
Frank van der Meer

HPM

Je bent wel erg stellig, Frank. Die Hagenaar had niet alleen stad, maar ook open ruimte ( bijv. Malieveld en bos/park Haagse Bos/Koekamp) tot zijn beschikking. Hij verbleef vooral op hoge kantoorgebouwen en sliep in een nestkast bovenop een van die gebouwen. Ik zie het verschil niet zo met de steengroeves waar ze wel broeden. Hij zat ook nog wel eens in bomen, vlak bij een of meerdere Oehoe's in gevangenschap, waarbij een belangstellend wijfje. Misschien werd hij daar ook wel bijgevoerd. Ik heb mij altijd afgevraagd of hij daar niet was ontsnapt, maar dat werd ontkend. Of hij uiteindelijk is vertrokken of gevangen en terug in zijn hok is gedaan weet ik ook niet.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankmeer

Frank van der Meer

stefanhageman

#74
Vreemd dat de Oehoes van enkele grote steden in Duitsland, zoals  Hamburg, nog niet zijn langsgekomen. In de docu 'Wildes Hamburg' is te zien dat ze daar zowel in parken/begraafplaatsen als ook op meer ongewone plaatsen zoals een schroothoop broeden. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=qB7yvZ9oBDw

Meer info over de Oehoe in Hamburg:
http://www.natur-beobachtungen.de/beobachtungen/uhus-in-der-city-nord-.html
http://www.brodowski-fotografie.de/beobachtungen/uhus.html
http://www.natur-beobachtungen.de/orte/ohlsdorfer-friedhof.html
Stefan Hageman


Rob Koelman

Oehoe in Purmerend maakt nog altijd slachtoffers

Een week nadat Purmerend een valkenier aanstelde om de oehoe te vangen die de buurt onveilig maakt, vliegt het dier nog vrolijk rond. De uil maakt ook nog steeds slachtoffers. Sinds maart vorig jaar zijn 56 oehoe-aanvallen geregistreerd, zei een gemeentewoordvoerder vandaag. Gisteren nog liep een man lichte hoofdwonden op bij een aanval van de 'terreur-oehoe'.

Bron: Volkskrant - http://www.volkskrant.nl/binnenland/oehoe-in-purmerend-maakt-nog-altijd-slachtoffers~a3893950/
Met vriendelijke groet, Rob

frankcoenjaerts

Citaat van: Bram Rijksen op maart 07, 2015, 15:59:28 PM
Citaat van: HPM op maart 07, 2015, 12:34:29 PM
Citaat van: Bram Rijksen op maart 07, 2015, 11:48:31 AM
Citaat van: Edwin Schuller op maart 07, 2015, 11:30:20 AM
Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

-> http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/98472124 !!

Dan kan de volgende discussie losbarsten: is het obv kleedkenmerken aannemelijk te maken dat dit dezelfde vogel van het Griftpark e.o.? Als dat het geval blijkt te zijn is het dus onmogelijk om in het veld de aanwezigheid van ringen vast te stellen of uit te sluiten. De poten van de griftpark-Oehoe werden namelijk door veel mensen goed gezien en gefotografeerd en op basis daarvan concludeerden velen dat het -o jubel- om een ongeringde vogel ging...

Dat het moeilijk of onmogelijk is om bij vrije Oehoe's ringen vast te stellen was toch al lang duidelijk?
Het grootste probleem is om vast te stellen dat ze niet geringd zijn.
Toch zijn er veel waarnemers die het niet zien van ringen uitleggen als de afwezigheid van ringen, als ik de commentaren bij de meldingen zie...


Het grappige van ringen is dat er meestal ook iets op staat, zoals een jaartal.  Als we dat nou zouden kunnen achterhalen zijn we een end verder: de Utrechtse vogel is beargumenteerd 2e kj.
Ik heb er toch nog maar een mailtje aan gewijd...
Met vriendelijke groeten,

Frank

Edwin Schuller

Citaat van: frankcoenjaerts op maart 10, 2015, 13:50:04 PM
Het grappige van ringen is dat er meestal ook iets op staat, zoals een jaartal.  Als we dat nou zouden kunnen achterhalen zijn we een end verder: de Utrechtse vogel is beargumenteerd 2e kj.
Ik heb er toch nog maar een mailtje aan gewijd...

Ha Frank, had ik ook al gedaan. Het verhaal is dat de waarnemer er zelf niet bij was maar hij heeft de waarneming voor een kennis van hem ingevoegd. Hij heeft niet meer foto's dan deze drie.

Het verhaal van Edwin Sanders is als volgt:
"Mijn kennis werd 's ochtends wakker van heftig geschreeuw door kraaien. Hij zag toen de oehoe buiten in de boom zitten. Hij heeft toen op het net gezocht naar mensen die hun oehoe kwijt waren, omdat hij het ook ongewoon vond dat een oehoe in stedelijk gebied rond vloog. Er is toen een vogeltrainer die zijn oehoe kwijt was naar utrecht gekomen en ze hebben de oehoe proberen te lokken. Dit had echter geen succes omdat het dier net een duif op had (zoals op de 2e foto ook te zien is). De kraaien en meeuwen werden echter zo brutaal dat ze het dier verjaagd hebben en tijdens die vlucht is hij tegen een raam gevlogen, waarna de vogel trainer het dier heeft opgepakt en het in zijn armen overleed. De vogeltrainer zag meteen dat het niet zijn vogel was en heeft het dier meegenomen om ahv de ring uit te zoeken waar het vandaan kwam. Hij heeft een dag later gemeld dat het dier van een andere eigenaar was, en het dier inmiddels opgehaald was door de oorspronkelijke eigenaar. Dat is alles wat ik weet, en aan welke poot de ring zat kon mijn kennis me niet vertellen, hij had daar niet op gelet."

De valkenier (de "vogeltrainer") die er bij was, was Jeroen Settels uit Leusden (de eigenaar van de gejatte Oehoe 'Pluisje'). Ik heb hem ook al een mail gestuurd met nog wat vragen over o.a. van wie de vogel nou precies was, of hij contactgegevens heeft, et cetera. Ik wacht nog op antwoord.

Ziet er al met al niet best uit voor de Utregse Oehoe, maar zodra ik meer weet hoor je het!
Edwin Schuller

frankmeer

Want een niet-schuwe Oehoe in een Utrechts stadpark is op zichzelf nog niet verdacht genoeg...?  :P
Frank van der Meer

Edwin Schuller

#79
Citaat van: frankmeer op maart 10, 2015, 14:41:00 PM
Want een niet-schuwe Oehoe in een Utrechts stadpark is op zichzelf nog niet verdacht genoeg...?  :P

Dat zou je zeggen :p.

Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Jeroen Settels. De Oehoe ligt nog steeds bij hem in de vriezer en hij weet (nog) niet wie de eigenaar is. Hij kon het zelf niet achterhalen aan de hand van de ringgegevens, de AID is vanmorgen bij hem langs geweest voor onderzoek maar omdat hijzelf niet thuis was weet hij nog niet hoe dat nu verder gaat lopen.

De ring was verrassend genoeg uit 2007 (de Utrechtse vogel was een 2KJ!?!). Het is een Duitse ZG-ring (dat zegt mij dan weer niks) en volgens Jeroen met zekerheid een kweekring. Verder geen sporen van leertjes, schoentjes en dergelijke maar dat wisten we eigenlijk al. Jeroen beschouwt het gedrag (angst voor kraaien) als typisch gedrag van een ontsnapte Oehoe die niet gewend is aan lastige kraaien, ik moet zeggen dat ik de Griftpark-Oehoe ook niet echt op dit gedrag heb kunnen betrappen...

Gaat het dan wellicht toch nog om twee Oehoe's? Je zou haast zeggen dat dit wel erg ongeloofwaardig is, maar helemaal matchen doet het verhaal vooralsnog ook niet. Hoe zeker is het dat de Griftpark-Oehoe een 2KJ is?
Edwin Schuller

Hans Peterse

Dit lijkt toch een beetje op een kruistocht. De Griftpark-oehoe was een 2KJ, de Kanaleneiland-oehoe blijkt een ouder beest. Dan is de volgende stap natuurlijk om het 2KJ-schap van de Griftparkvogel in twijfel te trekken. Hoe erg is het eigenlijk als de kwestie onbeslist blijft? En dat we van een aantal oehoes h.t.l niet weten of ze wild zijn of niet? Sop en kool?

Groet, Hans

Edwin Schuller

Nieuwsgierigheid naar de uitkomst wil niet meteen zeggen dat het erg is als de kwestie onbeslist blijft. En hey; ik verplicht niemand om mee te lezen :).

Ik zou overigens niet mijn hand ervoor in het vuur durven te steken dat het 100% zeker een 2KJ vogel is. Ik wil het best geloven, maar ik vind twee Oehoe's in een korte tijd en vlakbij elkaar in een niet voor de hand liggende locatie wel érg toevallig. Dus als iemand mij kan overtuigen dat de Griftpark Oehoe 100% een 2KJ is dan hoor ik het graag!
Edwin Schuller

Hans Peterse

Tja, laatst zaten er in R'dam op twee achtereenvolgende dagen twee verschillende oehoe's, waarvan minstens 1 op een vreemde plek.

Ik blijf overigens toch maar een beetje meelezen, ik ben namelijk óók nieuwsgierig...  :)


frankcoenjaerts

Misschien hebben ze elkaar wel gehoord - ook niet vreemd voor uilen... :police:
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankmeer

Citaat van: Hans Peterse op maart 12, 2015, 15:22:23 PM
Tja, laatst zaten er in R'dam op twee achtereenvolgende dagen twee verschillende oehoe's, waarvan minstens 1 op een vreemde plek.

Minstens 1??  :rolleye:
Frank van der Meer

Hans Peterse

OK, twee dan, maakt niet uit voor mijn argument. Overigens, wat is vreemd (en wat is 'niet schuw')? Ik zag dat filmpje van de oehoe in een voetbalstadion... En als je pal onder een slaapboom van ransuilen, velduilen of een bosuil staat, blijven ze ook gewoon zitten, hoogstens doen ze af en toe een oog open...

Yeronimo

Citaat van: Hans Peterse op maart 12, 2015, 16:31:47 PM
En als je pal onder een slaapboom van ransuilen, velduilen of een bosuil staat, blijven ze ook gewoon zitten, hoogstens doen ze af en toe een oog open...

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat velduilen wel meer als één oogje open doen als je onder hun slaapboom staat. Ik zou dat dus niet proberen  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden