Oehoe, Lauwersmeer moeten omgezet worden naar "escape"

Gestart door birdy, februari 09, 2015, 11:34:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

birdy

De Oehoe die een tijd bij Lauwerszijl zat is doodgereden :-[ . De Oehoe komt uit gevangenschap :-X :


[size=78%]http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=144974[/size]


Kan een van de moderators de waarnemingen van in elk geval de lauwerszijl-vogel op escape zetten en... als je het mij vraagt, alle andere oehoe's ook van het Lauwersmeergebied tenzij ze overlappen met de Lauwerszijl-vogel of bewezen ongeringd zijn.


Groeten,


joost van bruggen
Joost

birdy

De Oehoe van Lauwerszijl, groningen is afgelopen weekend doodgereden :'( . De vogel blijkt nu 100% uit gevangenschap te komen:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=144974 :-X


De waarnemingen van alle vogelaars die deze Oehoe hebben gezien hebben dus een escape op hun NL-lijst staan. Wellicht kan een moderator deze waarnemingen op escape zetten? En wat mij betreft alle Oehoe's in de Lauwersmeer-regio op escape zetten tenzij bewezen kan worden dat er een ander, ongeringd, exemplaar is gezien óf gelijktijdig met de ontsnapte oehoe van lauwerszijl gezien is.
Joost

Cygnus

Citaat van: birdy op februari 09, 2015, 11:40:41 AM
De Oehoe van Lauwerszijl, groningen is afgelopen weekend doodgereden :'( . De vogel blijkt nu 100% uit gevangenschap te komen:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=144974 :-X

De waarnemingen van alle vogelaars die deze Oehoe hebben gezien hebben dus een escape op hun NL-lijst staan. Wellicht kan een moderator deze waarnemingen op escape zetten? En wat mij betreft alle Oehoe's in de Lauwersmeer-regio op escape zetten tenzij bewezen kan worden dat er een ander, ongeringd, exemplaar is gezien óf gelijktijdig met de ontsnapte oehoe van lauwerszijl gezien is.

In het stukje staat alleen dat de vogel geringd was. Dat feit op zich zegt nog niets over de waarschijnlijkheid van een escape. Veel van de in Nederland rondvliegende Oehoe's zijn namelijk ook geringd. Eerst moet bekend zijn om wat voor ring het precies gaat, daarover is volgens mij nog niet iets gemeld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Citaat van: Cygnus op februari 09, 2015, 11:46:55 AM
In het stukje staat alleen dat de vogel geringd was. Dat feit op zich zegt nog niets over de waarschijnlijkheid van een escape. Veel van de in Nederland rondvliegende Oehoe's zijn namelijk ook geringd. Eerst moet bekend zijn om wat voor ring het precies gaat, daarover is volgens mij nog niet iets gemeld.

Wellicht dat 'de boer ter plaatse' meer weet?
Edwin Schuller

frankmeer

Of Andre Boven?:
Citaat van: andre op februari 06, 2015, 19:34:01 PM
Geen fout determinatie maar de Oehoe van Lauwerszijl, Gr heeft een kweekring om zijn linker poot. Mag op ESC dus.

André
Frank van der Meer

frankmeer

Citaat van: birdy op februari 09, 2015, 11:34:41 AM
Kan een van de moderators de waarnemingen van in elk geval de lauwerszijl-vogel op escape zetten en... als je het mij vraagt, alle andere oehoe's ook van het Lauwersmeergebied tenzij ze overlappen met de Lauwerszijl-vogel of bewezen ongeringd zijn.

En probeer maar eens te bewijzen dat een Oehoe ongeringd is: tenzij de vogel wordt gevangen of (dood) gevonden gaat dat haast niet lukken... of hij moet zo tam zijn dat je hem aan zijn poten kan voelen... Verder is er over de determinatie weinig tot geen discussie dus de locatie van dit topic is ook een beetje ongelukkig gekozen  ;)
Frank van der Meer

Martijn Bot

Citaat van: frankmeer op februari 09, 2015, 12:46:59 PM
Citaat van: birdy op februari 09, 2015, 11:34:41 AM
Kan een van de moderators de waarnemingen van in elk geval de lauwerszijl-vogel op escape zetten en... als je het mij vraagt, alle andere oehoe's ook van het Lauwersmeergebied tenzij ze overlappen met de Lauwerszijl-vogel of bewezen ongeringd zijn.

En probeer maar eens te bewijzen dat een Oehoe ongeringd is: tenzij de vogel wordt gevangen of (dood) gevonden gaat dat haast niet lukken... of hij moet zo tam zijn dat je hem aan zijn poten kan voelen... Verder is er over de determinatie weinig tot geen discussie dus de locatie van dit topic is ook een beetje ongelukkig gekozen  ;)
Er zijn inmiddels vier Oehoes plat gereden in en rond Lauwersmeer, en naar ik begreep is dit de eerste met een ring...

laatvlieger

Citaat van: Martijn Bot op februari 09, 2015, 13:00:18 PM
Citaat van: frankmeer op februari 09, 2015, 12:46:59 PM
Citaat van: birdy op februari 09, 2015, 11:34:41 AM
Kan een van de moderators de waarnemingen van in elk geval de lauwerszijl-vogel op escape zetten en... als je het mij vraagt, alle andere oehoe's ook van het Lauwersmeergebied tenzij ze overlappen met de Lauwerszijl-vogel of bewezen ongeringd zijn.

En probeer maar eens te bewijzen dat een Oehoe ongeringd is: tenzij de vogel wordt gevangen of (dood) gevonden gaat dat haast niet lukken... of hij moet zo tam zijn dat je hem aan zijn poten kan voelen... Verder is er over de determinatie weinig tot geen discussie dus de locatie van dit topic is ook een beetje ongelukkig gekozen  ;)
Er zijn inmiddels vier Oehoes plat gereden in en rond Lauwersmeer, en naar ik begreep is dit de eerste met een ring...
Waren dat met zekerheid Oehoe's? Zijn daar foto's van? Of kunnen het ook bijvoorbeeld Ransuilen zijn geweest?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

birdy

Er heeft iets van 2 jaar geleden in de Grauwe Gors een artikel gestaan over de oehoe's van het Lauwersmeer (en omgeving). Dat waren er inderdaad een stuk of vier die (allen?) doodgereden waren. Ik meende zelf dat 1 of 2 vogels met zekerheid ontsnapte vogels waren..


In geval van geringdheid: bij eenden gaat ie dan meteen op escape... of dat nou een Siberische Taling is met een ring uit Rusland of een metalen kwekersring uit Friesland. De ring is zelden of nooit goed af te lezen bij dergelijke vogels (oehoe's, eenden, Azuurmees ;) [size=78%] etc). [/size]
[/size]Op een van de foto's van de nog levende Oehoe zie je dat ie geringd is. Dan gaan er bij mij alarmbelletjes af.. Ook al is de Oehoe een soort waarvan relatief veel vogels geringd worden..  Bij het dragen van een ring ben je een escape tenzij bewezen wordt dat het anders is.. [size=78%][/size]Omgekeerde bewijslast noemen ze dat.[size=78%]
Joost

Henri25

Citaat van: birdy op februari 09, 2015, 17:00:04 PM
De ring is zelden of nooit goed af te lezen bij dergelijke vogels (oehoe's, eenden, Azuurmees ;)

Nee, maar aflezen is ook echt niet altijd nodig. Onderzoekers gebruiken andere type ringen dan kwekers... dus aan de ring zelf zonder hem af te lezen is al wel op te maken waarmee we te maken hebben.
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

andre

Soms zegt een foto meer dan woorden.


André
Andre Boven

Rene Janssen

#12
Ik kan hieraan niet zien of het een kwekersring, een leren "schoen" of een wetenschappelijke ring. Het lijkt mij breed, want vaak valt er nog een deel van de bevedering over de poten. Dat zou pleiten voor een wetenschappelijke ring of een leertje. In Zuid-Limburg blijken inmiddels nogal wat oudervogels geringd te zijn (op plekken waar niet de adulte dieren geringd zijn na deze gevangen te hebben).

Edit: de mogelijkheid van een "leren schoen" toegevoegd.

René
René Janssen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2015, 08:27:57 AM
Via Rommert een artikel van Martin Olthoff over Oehoe's in de Lauwersmeer: http://94.209.207.109/Apache/doc/doc00425.pdf
Leuk artikel, dank voor het delen. Ik durf wel vraagtekens bij deze conclusie te zetten: "In de winter van 2012/2013 werd er melding gedaan van een Oehoe die op een man af kwam vliegen. Dit gebeurde toen de man de roep van de Oehoe nadeed. Dit incident is breeduit uitgemeten in de media. Dit gedrag wijst op een ontsnapte Oehoe of een Oehoe met gemengd genetisch materiaal." Immers, een groot deel van de populatie bestaat uit dieren die in de jaren '60-'80 in Duitsland zijn uitgezet. Daarnaast is het bv ook bij bosuilen het geval dat ze naar je toe komen als je hun roep na doet... idem bij oehoes.
René Janssen

Scio

Die conclusie lijkt me inderdaad nogal kort door de bocht. Er zijn gevallen bekend van wilde oehoes die reageren op het afspelen van geluid maar zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik ga er vanuit dat het specifiek voor elk individu is of oehoes reageren door terug te roepen, op de geluidsbron af te komen vliegen.

Over de ontsnapt/wild discussie valt volgens mij weinig te concluderen. De hausse aan Oehoes in het Lauwersmeergebied is natuurlijk opmerkelijk, en dat er verwilderde vogels bijzaten is evident (Lollinga cum suis). In theorie kunnen juveniele oehoes tijdens dispersie tot op 150 kilometer van hun broedgebied komen hebben onze GPS-zenders verklapt. Dit betrof echter een zuidoostelijke  vlucht door de Eifel heen. In een artikel van Lutz Dalbeck & Dick Heg (ardea 2006) is te zien dat de Eifel toen al volgepropt zat met oehoes. Tussen 2007 en 2011 werden er daar gemiddeld 120 pullen per jaar geboren. Als een hollandse juveniel dan daar aankomt lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat hij telkens uit bestaande territoria wordt verdreven door territoriumhouders. Die 150 kilometer kunnen dus goeddeels ook bepaald worden door de dichtheid aan aanwezige oehoeterritoria. In Nederland is er veel meer geschikt habitat (langs de grote rivieren) waardoor de noodzaak om zover door te vliegen minder groot zal zijn.

Kortom...het blijft koffiedik kijken, maar een plotselinge kolonisatie van het Lauwersmeergebied op basis van dispersie door juveniele oehoes lijkt me sterk.


Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

garryb

#16
In het licht van bovenstaande: een adulte Oehoe werd vanmiddag ontdekt in een (naald)boom in het centrum van Rotterdam (op een steenworp van de Nieuwe Maas); rechterpoot vrijwel zeker ongeringd en geen zichtbaar leer. Aan vreten in de omgeving (duiven, meerkoeten, etc) geen gebrek. Wordt vervolgd!

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3852598/2015/02/16/Voor-het-eerst-een-oehoe-gezien-in-hartje-Rotterdam.dhtml

peter van santbrink

lijkt wel een invasie van Oehoe's of het is dezelfde van gisteren in Rotterdam (of ze ontsnappen massaal  O0) : http://waarneming.nl/waarneming/view/98041896


hiskodevries

Mooie ontwikkeling al die 'roof' vogels in de stad
http://waarneming.nl/waarneming/view/98043197
Oehoe - Bubo bubo gezien op 2015-02-17 Utrecht - Griftpark
Foto's:

kunnen ze katten gaan ruimen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Staart van de Griftpark Oehoe lijkt wel een beetje verragt... hopelijk helpt 't als 'ie een beetje opdroogt.
Edwin Schuller


Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland


garryb

#24
Citeernu 1 in Poortugaal, waarschijnlijk die van Rotterdam: http://waarneming.nl/waarneming/view/98044683

Waarschijnlijk niet: andere borsttekening op basis van eerste foto (NB onderstaand tijdelijk plaatje met beelden van mezelf, Edwin Schüller en Niels Godijn ter vergelijk).



bert regensburg

ter info:
http://www.dichtbij.nl//eemland/regionaal-nieuws/artikel/3668063/oehoe-pluisje-nog-steeds-vermist-1000-euro-voor-gouden-tip.aspx
m.vr.gr. Bert Regensburg

peter van santbrink

iemand een verklaring voor deze "Oehoe invasie" ? kan het te maken hebben met territorium gedrag (lente komt eraan, had begrepen dat Oehoes vroeg broeden)  waardoor de zwakke broeders verdreven worden (misschien vanuit Duitsland)

lijkt me stug dat alle drie escapes zijn

HPM

Citaat van: peter van santbrink op februari 17, 2015, 22:16:50 PM
iemand een verklaring voor deze "Oehoe invasie" ? kan het te maken hebben met territorium gedrag (lente komt eraan, had begrepen dat Oehoes vroeg broeden)  waardoor de zwakke broeders verdreven worden (misschien vanuit Duitsland)

lijkt me stug dat alle drie escapes zijn

Het lijkt mij stug dat ze wild zijn.
Herman van der Meer

Yeronimo

#28
Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2015, 08:27:57 AM
Via Rommert een artikel van Martin Olthoff over Oehoe's in de Lauwersmeer: http://94.209.207.109/Apache/doc/doc00425.pdf

Ik zou graag eerder een omgekeerde bewijslast bij oehoe willen zien (net als bij sneeuwgans en ross' gans).
Is er trouwens wat bekend over het percentage geringde wilde vogels? In Duitsland en Nederland worden ze fanatiek geringd volgens mij, maar hoe hoog liggen de cijfers daar echt mee? In dat daglicht en de kennis dat er veel in de illegaliteit gebeurd met deze soort; pleit een ongeringd exemplaar juist ook niet net zo hard voor een illegaal gehouden vogel als voor een wilde vogel?

In ieder geval blijven mijn oehoes nog altijd op escape staan (die van Lauwersmeer en die van het Leeuwarder Bos)...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankmeer

#29
Nogmaals, in het veld is het gewoon niet vast te stellen of een Oehoe al dan niet geringd is als gevolg van de dichte pootbevedering bij deze soort en enkele andere grote uilensoorten, waar een evt. ring geheel onder schuil kan gaan. Er zijn verhalen bekend van een Oehoe die als ongeringd werd bestempeld totdat de vogel dood gevonden werd en wel degelijk een sieraad bleek te dragen. Of van een vogel in gevangenschap waarbij je zelfs op een afstand van 10 centimeter zijn ring nog niet kon zien. Het is een nobel streven om zo'n omgekeerde bewijslast in te willen voeren, maar de praktische uitvoerbaarheid daarvan is nul. Neemt niet weg dat je waarnemingen uit Leeuwarden en de Lauwersmeer op escape zetten een verstandige zet is natuurlijk.

Overigens is de omgekeerde bewijslast, ingevoerd door de CDNA, natuurlijk niet van toepassing op Sneeuwgans.
Frank van der Meer