Zoogdier homo sapiens, wijzelf dus.

Gestart door jfbouwmeester, februari 08, 2015, 12:33:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Ik vond nog een duidelijk artikel wat menigeen van ons waarnemersgilde goed zal bevallen. Het helpt ook te relativeren(althans bij mij)
Ik ga zeker door met waarnemingen doorgeven al was het alleen maar om goed op de hoogte te blijven met wie en hoe, we hier samenleven. ;)

http://www.hetnatuurhistorisch.nl/fileadmin/user_upload/documents-nmr/In_de_media/In_de_media_2007/november_2007/Opinio_46_Natuur_is_gruwelijk.pdf

veel leesplezier,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

#1
Wat een stuk zeg. Hij heeft zeker wel een aantal punten, maar er staat maar mijn mening ook nogal wat onzin in.

Een beetje jammer dat het vossen-weidevogels dogma ook steeds weer voorbij komt. Volgens mij is allang bekend dat de achteruitgang van de weidevogels wordt veroorzaakt door de niet al te vogelvriendelijke landbouwmethoden van tegenwoordig... en de auteur verwijt ook de achteruitgang van de korhoenderen ook aan de vos? Toch bijzonder dat al deze soorten vroeger duizenden, zo niet miljoenen, jaren prima samen hebben kunnen leven! En zich in veel -uitgestrekte, waar de invloed van omliggende landbouwgebieden veel minder is- natuurgebieden zich nog steeds prima samen kunnen handhaven!

Vossen en hondsdolheid? In west Europa wordt hondsdolheid volgens mij bestreden door met een vaccin behandeld aas uit te leggen. Zowel in oost als west Europa wordt de vos bejaagd, maar in oost europa komt hondsdolheid nog wel regelmatig voor. Met vaccin behandeld aas werkt dus wel, jacht niet. Sterker nog; je zorgt er met jacht voor dat een ineens vrijgekomen territorium weer wordt opgevuld met nieuwe vossen. Je zorgt effectief dus voor meer verplaatsing binnen populaties, en daarmee voor snellere verspreiding van ziekten. Het heeft dus een omgekeerd effect.

Verder zie ik ook veel andere onzinredenaties. De natuur is hard en oneerlijk, dus we moeten niet zeuren over zielige vosjes die worden geschoten? Wat is dat in vredesnaam voor een drogredenatie? verder valt het me ook op dat de auteur probeert zaken te ridiculiseren, en die zelfbedachte, geridiculiseerde karikaturen vervolgens aanvalt. Hiermee doel ik o.a. op de plioceen natuur. Niet echt sterk. En dat voor een hoogleraar?
Groeten, Johan Helmus

maurice.lahaye

Artikel uit 2007 en Jelle Reumer probeert altijd een beetje te provoceren. Lukt de ene keer beter dan de andere keer  :blink:.
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jfbouwmeester

Leuke open reacties van jullie. :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Peregrinus

Ik vind het een goed stuk. Het is natuurlijk om te provoceren en hij overdrijft om mensen aan het denken te zetten. Maar op veel punten vind ik dat hij gelijk heeft dat er door veel mensen te makkelijk wordt gedacht over natuur en natuurbeheer.
Ik vind het goed dat hij het thema jacht en vlees eten erbij haalt: te veel mensen zijn tegen het schieten van dieren door jagers maar eten dan vlees van de bioindustrie...
De jacht op de vos is altijd omstreden. Natuurlijk is de achteruitgang van grutto en korhoen niet door de vos veroorzaakt. Maar de landschapsveranderingen die sowieso een negative invloed op deze vogels had, hebben een positieve invloed op de vos. De vos is een vijand die men met slimme bejaging, in kleine gebieden, tijdelijk kan reduceren. Hiermee kan men bijvoorbeeld tijdens de broed en jongen phase van de grondbroeders wel degelijk (op kleine schaal) een beetje iets bereiken. Maar zonder dat zich op grote schaal in het landschap (landbouwmethoden niks veranderd kan men de soorten vermoedelijk niet redden. Maarja op grote schaal iets veranderen aan hoe de boeren effectief hun land beheren is een stuk lastiger te bereiken.

Het idee dat natuurbeheer in nederland een soort van tuinieren is kan ik me ook in vinden: Heel kleinschalig, op individuele dieren gericht en niet op het behoud van populaties.
mvg, Frank Huischen