wat voor vliegje is dit

Gestart door vanerkelens, juli 24, 2007, 22:58:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanerkelens

Ik kom er niet helemaal uit en ik vraag mij af wat het is bij zijn hoofd (iets roods)
Helaas kon ik hem door de wind niet helemaal scherp krijgen en het vliegje was erg klein, hij zat op het kopje van een kamillebloem.
Wie geeft mij een zet in de goede richting.........

Joke

vanerkelens


vanerkelens

Misschien is het toch een Luis of iets wat de "vlieg" gebruikt om een vrouwtje te lokken en misschien kan opblazen naar zijn believen ??????


Joke  

vanerkelens


Datura

Ik heb geen verstand van vliegen, maar het rode beestje lijkt me een watermijt. Veel watermijten parasiteren in hun leven een tijdje op insecten, vooral bekend zijn de waterjuffers en libellen met watermijten op de vleugels en borststuk, maar ook waterwantsen en muggen kunnen geparasiteerd worden. En ik denk dus dat vliegen ook wel eens als 'gast'heer dienen.

De mijt is overigens van foto niet op naam te brengen, hier heb je een sterke binoculair voor nodig. Het zou een Arrenurus-soort kunnen zijn.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Louis.Boumans

Het vliegje is Rivellia syngenesiae (Platystomatidae).
Rode dingetje is in elk geval een mijt. Mijt is verteld dat ze niet perse bloed (haemolymfe) opnemen; sommige, of veel soorten mijten gebruiken vliegende insecten als vervoermiddel.

vanerkelens

Dankzij de naam ben ik weer op meer site's beland en wordt mijn map met insektensites steeds wat uitgebreider en kan ik zelf weer beter zoeken, maar het was een moeilijk vindbaar vliegje vond ik !!
Natuurlijk erg bedankt !!
Ook vind ik het heel interessant om te zien, dat toch veel insekten last hebben van mijten en luizen enz.
Ik wil mij daar toch eens in gaan verdiepen en de info is dan ook zeer welkom !

Bedankt maar weer..........Joke