Zeldzaamheid-indicatie waarneming.nl

Gestart door eddynieuwstraten, februari 05, 2015, 12:04:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ligt aan hoe simpel het is! Ik zou de data wel graag zien uit nieuwschierigheid
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 17:09:22 PM
Ligt aan hoe simpel het is! Ik zou de data wel graag zien uit nieuwschierigheid

Ja maar je vraagt zo gemakkelijk. Je zou ook zelf wat meer energie kunnen steken in je nieuwsgierigheid.
Je hebt nu een lijst, dus dan hoef je alleen nog maar de hokken op te vragen van de soorten waarin je bent geintereseerd over een andere periode. Verspreidingskaarten bekijken is ook gewoon leerzaam.
Als indicatie kan je ook verschillende gemiddelden berekenen van de cijfers die je hebt.
Herman van der Meer

hiskodevries

Op basis van gebied ga ik geen soorten uitsluiten van de startpagina. Dat kan alleen op provincie niveau
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 17:22:11 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 17:09:22 PM
Ligt aan hoe simpel het is! Ik zou de data wel graag zien uit nieuwschierigheid

Ja maar je vraagt zo gemakkelijk. Je zou ook zelf wat meer energie kunnen steken in je nieuwsgierigheid.
Je hebt nu een lijst, dus dan hoef je alleen nog maar de hokken op te vragen van de soorten waarin je bent geintereseerd over een andere periode. Verspreidingskaarten bekijken is ook gewoon leerzaam.
Als indicatie kan je ook verschillende gemiddelden berekenen van de cijfers die je hebt.

Het kon ook niet goed gaan he: altijd weer die negatievw irritante kant van jou:
Vraag ik jou om mij op te voeden.
Zeg ik niet te weten hoe ik zelf aan die data kan komen?
Weet jij precies wat er voor nodig is zon lijst te krijgen?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 17:52:29 PM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 17:22:11 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 17:09:22 PM
Ligt aan hoe simpel het is! Ik zou de data wel graag zien uit nieuwschierigheid

Ja maar je vraagt zo gemakkelijk. Je zou ook zelf wat meer energie kunnen steken in je nieuwsgierigheid.
Je hebt nu een lijst, dus dan hoef je alleen nog maar de hokken op te vragen van de soorten waarin je bent geintereseerd over een andere periode. Verspreidingskaarten bekijken is ook gewoon leerzaam.
Als indicatie kan je ook verschillende gemiddelden berekenen van de cijfers die je hebt.

Het kon ook niet goed gaan he: altijd weer die negatievw irritante kant van jou:
Vraag ik jou om mij op te voeden.
Zeg ik niet te weten hoe ik zelf aan die data kan komen?
Weet jij precies wat er voor nodig is zon lijst te krijgen?

Ja dat weet ik, want dat heb ik gedaan. Helemaal zelf. Van begin tot eind. Omdat ik nieuwsgierig was.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Heren (beide dus), doen we even rustig?
Thijs Fijen

Guus Peterse

#276
Toch maar weer even mijn stokpaardje. Ik zie bijvoorbeeld vlak boven elkaar:
Roodhalsgans: 1.598
Kanoet: 1.639
Volgens deze criteria dus vrijwel gelijkwaardig. Maar het is toch volstrekt duidelijk dat er gemiddeld vele malen meer kanoeten in Nederland verblijven dan roodhalsganzen? Zonder te willen pleiten voor de status van zeldzaamheid voor roodhalsgans want dit is zomaar een voorbeeld, maar is het niet volkomen vanzelfsprekend dat kanoet en roodhalsgans om die reden kwa zeldzaamheid verschillend beoordeeld moeten worden? En dat dus de indeling louter aan de hand van kilometerhokken een scheef beeld creëert?


Of paarse strandloper: op de nominatie om zeldzaam te worden, en reuzenstern: vrij algemeen. Er zijn gemiddeld toch echt veel meer paarse strandlopers in Nederland dan reuzensterns.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Guus, je hebt gelijk over die aantallen, maar hokken gaat niet over aantallen vogels maar over aantallen hokken. Over de verspreiding van die aantallen vogels dus.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Dat begrijp ik Herman, maar het punt is nou juist dat steeds geprobeerd die hokken te gebruiken om zeldzaamheid te bepalen en dat lijkt mij dus niet tot een bevredigend resultaat te leiden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 20:37:33 PM
Toch maar weer even mijn stokpaardje. Ik zie bijvoorbeeld vlak boven elkaar:
Roodhalsgans: 1.598
Kanoet: 1.639
Volgens deze criteria dus vrijwel gelijkwaardig. Maar het is toch volstrekt duidelijk dat er gemiddeld vele malen meer kanoeten in Nederland verblijven dan roodhalsganzen? Zonder te willen pleiten voor de status van zeldzaamheid voor roodhalsgans want dit is zomaar een voorbeeld, maar is het niet volkomen vanzelfsprekend dat kanoet en roodhalsgans om die reden kwa zeldzaamheid verschillend beoordeeld moeten worden? En dat dus de indeling louter aan de hand van kilometerhokken een scheef beeld creëert?


Of paarse strandloper: op de nominatie om zeldzaam te worden, en reuzenstern: vrij algemeen. Er zijn gemiddeld toch echt veel meer paarse strandlopers in Nederland dan reuzensterns.

Is dat wel zo?
In mijn beleving zijn er namelijk meer reuzensterns (maar dat kan in de TOH anders zijn met doortrekkers in het voorjaar en toch redelijk wat pleisterende vogels in de zomer) al zal dat niet gek veel schelen. Als er overigens de ene dag 30 reuzensterns in het lauwersmeer verblijven en een week later zijn het er weer 30 wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat het allemaal dezelfde vogels zijn
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Tuurlijk is dat zo. In de nazomer zitten op een (hele) goede dag misschien 100+ Reuzensterns in Nederland. Er overwinteren toch al gauw enkele honderden Paarse Strandlopers in Nederland.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Borst

Citaat van: Folkert Jan op februari 19, 2015, 08:30:35 AM
Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 20:37:33 PM
Toch maar weer even mijn stokpaardje. Ik zie bijvoorbeeld vlak boven elkaar:
Roodhalsgans: 1.598
Kanoet: 1.639
Volgens deze criteria dus vrijwel gelijkwaardig. Maar het is toch volstrekt duidelijk dat er gemiddeld vele malen meer kanoeten in Nederland verblijven dan roodhalsganzen? Zonder te willen pleiten voor de status van zeldzaamheid voor roodhalsgans want dit is zomaar een voorbeeld, maar is het niet volkomen vanzelfsprekend dat kanoet en roodhalsgans om die reden kwa zeldzaamheid verschillend beoordeeld moeten worden? En dat dus de indeling louter aan de hand van kilometerhokken een scheef beeld creëert?


Of paarse strandloper: op de nominatie om zeldzaam te worden, en reuzenstern: vrij algemeen. Er zijn gemiddeld toch echt veel meer paarse strandlopers in Nederland dan reuzensterns.

Is dat wel zo?
In mijn beleving zijn er namelijk meer reuzensterns (maar dat kan in de TOH anders zijn met doortrekkers in het voorjaar en toch redelijk wat pleisterende vogels in de zomer) al zal dat niet gek veel schelen. Als er overigens de ene dag 30 reuzensterns in het lauwersmeer verblijven en een week later zijn het er weer 30 wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat het allemaal dezelfde vogels zijn

Eens met Guus, de Herman methode geeft meer een indicatie van trefkans als je in een willekeurig km-hok in NL gedropt zou worden. Een korte blik bij statistieken laat de volgende aantallen zien over de afgelopen 10 jaar.
Paarse strandloper: 132.477
Reuzenstern: 28.999
Kanoet: 2.819.002
Roodhalsgans: 19.582

Dus ik blijf van mening dat als je het zo graag wetenschappelijk wilt onderbouwen je meerdere variabelen zult moeten toevoegen.

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op februari 19, 2015, 09:25:19 AM
Tuurlijk is dat zo. In de nazomer zitten op een (hele) goede dag misschien 100+ Reuzensterns in Nederland. Er overwinteren toch al gauw enkele honderden Paarse Strandlopers in Nederland.

Zo zie je maar weer dat de beleving van een ieder heel anders is. Ik moet elk jaar een stuk meer moeite doen voor een paarse strandloper dan voor een reuzenstern.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Ja, maar waar jij en ik in Nederland wonen is toch niet relevant voor hoe algemeen een soort in Nederland is?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 23:11:54 PM

Dat begrijp ik Herman, maar het punt is nou juist dat steeds geprobeerd die hokken te gebruiken om zeldzaamheid te bepalen en dat lijkt mij dus niet tot een bevredigend resultaat te leiden.

Dat onbevredigende vind ik nogal meevallen. Er worden eigenlijk steeds maar een paar dezelfde soorten genoemd die niet zouden kloppen en dat zonder hard te maken waarom ze dan niet kloppen. Met 'maar van die soort zijn er toch echt veel meer' schiet je weinig op. Daar moet je dan cijfers voor hebben, en niet van een zo'n soort, maar van alle soorten. Als die cijfers er waren geweest zou ik ze wel ter vergelijking op een rijtje hebben gezet. De hardste aantallen die we hebben zijn van de indiensoorten, maar daarvan wordt altijd gezegd dat afwijzing van een geval door de CDNA niet wil zeggen dat het die soort niet was, en de gevallen nemen nog wel een toe zodra de beoordeling wordt gestopt.
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat een indeling op basis van de verspreiding alle vragen zal kunnen beantwoorden, maar het is wel het beste wat we kunnen produceren. 

Hierbij een grafiekje wat misschien nog wat duidelijk kan maken.
Blauw is de verdeling van de kilometerhokken per soort, met helemaal linksboven in zijn eentje de Buizerd. Rood is de huidige indeling van de zeldzaamheid en grijs de indeling zoals ik heb gehanteerd.
Opvallend vind ik toch dat er, zeker bij 4 en 3  zo'n grote overeenkomst is. (Zou de huidige indeling dan toch op de verspreiding gebaseerd zijn?) Maar er zijn ook veel afwijkingen, vooral op de overgangen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Je kan natuurlijk met grenzen gaan schuiven en als de huidige indeling op cijfers gebaseerd was zou ik daar wel reden toe zien, maar wat je aan de ene kant wint verlies je aan de andere kant en bij de zeldzaamheden zou dat zeker weer tot nieuw gemopper leiden.
De grote vraag is waar de 'afwijkingen' in de huidige indeling door worden veroorzaakt.
Herman van der Meer

Jan Borst

Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 22:03:12 PM
Guus, je hebt gelijk over die aantallen, maar hokken gaat niet over aantallen vogels maar over aantallen hokken. Over de verspreiding van die aantallen vogels dus.

Ja, als je naar de verspreiding van die aantal vogels zou gaan kijken inderdaad en niet alleen maar kijkt naar het aantal km-hokken. Dan krijg je al een beter beeld denk ik. Dus naar het gemiddelde aantal per km-hok bijv. (aantal km-hokken waar de soort is waargenomen X aantal / totaal aantal km-hokken). De aantallen staan ook bij statistieken dus neem aan dat Hisko die eenvoudig op een rijtje kan zetten.

HPM

Citaat van: Jan Borst op februari 19, 2015, 09:37:56 AM
.... Een korte blik bij statistieken laat de volgende aantallen zien over de afgelopen 10 jaar.
Paarse strandloper: 132.477
Reuzenstern: 28.999
Kanoet: 2.819.002
Roodhalsgans: 19.582
...

Vooral door dubbeltellingen zijn dat geen betrouwbare aantallen, Jan. Ook niet onderling vergelijkbaar.
Volgens de statistieken zijn er 3448 Sperweruilen gezien.
Onbruikbaar dus.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Jan Borst op februari 19, 2015, 09:55:21 AM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 22:03:12 PM
Guus, je hebt gelijk over die aantallen, maar hokken gaat niet over aantallen vogels maar over aantallen hokken. Over de verspreiding van die aantallen vogels dus.

Ja, als je naar de verspreiding van die aantal vogels zou gaan kijken inderdaad en niet alleen maar kijkt naar het aantal km-hokken. Dan krijg je al een beter beeld denk ik. Dus naar het gemiddelde aantal per km-hok bijv. (aantal km-hokken waar de soort is waargenomen X aantal / totaal aantal km-hokken). De aantallen staan ook bij statistieken dus neem aan dat Hisko die eenvoudig op een rijtje kan zetten.

Bij de statistieken staat het aantal uurhokken (5x5 km). Geen kilometerhokken.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Is er een mogelijk om dan in de geselecteerde periode per km hok het maximaal aantal getelde exemplaren te nemen en hiervan een gemiddelde te maken?
Dan hoeft er dus maar 1 persoon per 5 jaar een keer de aantallen exact te tellen. Deze data zou uit de database gehaald moeten worden.

Kan dat met een query of moet dat handmatig?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan Borst

Citaat van: HPM op februari 19, 2015, 10:02:14 AM
Citaat van: Jan Borst op februari 19, 2015, 09:55:21 AM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 22:03:12 PM
Guus, je hebt gelijk over die aantallen, maar hokken gaat niet over aantallen vogels maar over aantallen hokken. Over de verspreiding van die aantallen vogels dus.

Ja, als je naar de verspreiding van die aantal vogels zou gaan kijken inderdaad en niet alleen maar kijkt naar het aantal km-hokken. Dan krijg je al een beter beeld denk ik. Dus naar het gemiddelde aantal per km-hok bijv. (aantal km-hokken waar de soort is waargenomen X aantal / totaal aantal km-hokken). De aantallen staan ook bij statistieken dus neem aan dat Hisko die eenvoudig op een rijtje kan zetten.

Bij de statistieken staat het aantal uurhokken (5x5 km). Geen kilometerhokken.

Ik had het ook over het aantal vogels en niet het aantal km-hokken (die heeft Hisko al gegeven namelijk).

Over bijvoorbeeld de Sperweruil, ik wil wel eens zien hoe de cijfers er uit zien als ze door bovenstaande formule (of 1 waar de factor tijd nog invloed heeft) zijn gegaan. Momenteel geen pc bij de hand om in excel een voorbeeldje te maken, maar zal vanavond eens kijken.

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 19, 2015, 10:12:10 AM
Is er een mogelijk om dan in de geselecteerde periode per km hok het maximaal aantal getelde exemplaren te nemen en hiervan een gemiddelde te maken?
Dan hoeft er dus maar 1 persoon per 5 jaar een keer de aantallen exact te tellen. Deze data zou uit de database gehaald moeten worden.

Kan dat met een query of moet dat handmatig?

Handmatig is dat (vrijwel) onmogelijk en met zoveel hokken staat de computer daar denk ik ook wel even op te stampen.
Ik vraag me ook af of een gemiddelde van de maxima wel bruikbaar is. Neem de Sperweruil. Maximum 1. Gemiddelde van 5 jaar: 0.2. En dat dan in 11 hokken. Wat doe je dan met dat laatste gegeven. Nog een keer middelen of juist vermenigvuldigen? Op geen enkele manier kom je op het werkelijke aantal. Nou weten we dat van Sperweruil toevallig, maar van Paarse Strandloper of Reuzenstern weten we dat niet.
Herman van der Meer

Jan Borst

#291
Citaat van: HPM op februari 19, 2015, 10:32:29 AM
Citaat van: Folkert Jan op februari 19, 2015, 10:12:10 AM
Is er een mogelijk om dan in de geselecteerde periode per km hok het maximaal aantal getelde exemplaren te nemen en hiervan een gemiddelde te maken?
Dan hoeft er dus maar 1 persoon per 5 jaar een keer de aantallen exact te tellen. Deze data zou uit de database gehaald moeten worden.

Kan dat met een query of moet dat handmatig?

Handmatig is dat (vrijwel) onmogelijk en met zoveel hokken staat de computer daar denk ik ook wel even op te stampen.
Ik vraag me ook af of een gemiddelde van de maxima wel bruikbaar is. Neem de Sperweruil. Maximum 1. Gemiddelde van 5 jaar: 0.2. En dat dan in 11 hokken. Wat doe je dan met dat laatste gegeven. Nog een keer middelen of juist vermenigvuldigen? Op geen enkele manier kom je op het werkelijke aantal. Nou weten we dat van Sperweruil toevallig, maar van Paarse Strandloper of Reuzenstern weten we dat niet.

En zo kom je met elke manier wel iets tegen waardoor de uitslag niet 100% betrouwbaar is. Uitdaging is nou net (als je het wetenschappelijk wilt onderbouwen, waar ik me nog steeds van afvraag hoe nodig dat is) om een zo goed mogelijke benadering te krijgen. Met bijvoorbeeld:
x=((a/w)Xkm)/tkm bereik je dat denk ik al meer dan door alleen naar de kmhokken te kijken.
a= aantal vogels (voor de duidelijkheid: van de desbetreffende soort)
w= aantal waarnemingen
km= kmhokken waarin waargenomen
tkm= totaal aantal kmhokken

pdeknijff

Trefkans voor een soort per hoek analyseren en dan alle blokken vergelijken heeft alleen maar zin als:

1) Alle soorten voor alle hokken daadwerkelijk worden ingevoerd als ze worden gezien tijdens een bezoek
2) Slechts 1 maal voor dat bezoek (of die dag) wordt ingevoerd
3) Alle hokken even frequent worden bezocht

Jaja, je kunt alles achteraf corrigeren enzo, weet ik ook wel, maar o.g.v. mijn eigen ervaringen in het Zaans Rietveld waarbij ik mijn inspanningen van ruim 1000 bezoeken sinds 2007 met ruim 41.000 waarnemingen van bijna 940.000 vogels direct kan vergelijken met die van iemand anders met over exact dezelfde periode ruim 4100 bezoeken, 94.000 waarnemingen van 1.9 miljoen vogels is me 1 ding duidelijk geworden: voor de meest algemene 80 - 90 soorten maakt een bezoek frequentie niet heel veel uit, maar daarna is een trefkans berekenen een hachelijke zaak. Al die schaarse soorten zijn snel gemist en dus zal bezoek dichtheid verreweg de belangrijkste voorspellende factor zijn, naast, natuurlijk, locatie.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Jan, het aantal waargenomen soorten, de waargenomen aanwezigheid in een hok (of andere geografische eenheid), het maximum getelde aantal in een eenheid en het aantal ingevoerde waarnemingen zijn de enige 'harde' cijfer waar we over kunnen beschikken. Bij een eenvoudig geval als Sperweruil gaat een berekening daarmee al hopeloos de fout in, laat staan bij algemenere soorten in Nederland.
Maar je mag het van mij proberen hoor. Als je die Sperweruil (en andere eenlingen) op 1 weet te berekenen krijg ik misschien wat meer vertrouwen in de berekening van andere soorten.
En dan ben je er natuurlijk nog niet, want dan moet je het resultaat nog gaan combineren met verspreiding en het gaan gebruiken voor een zeldzaamheidsindeling. Ik voorspel je dat de uitkomsten daarvan niet door iedereen bevredigend gevonden zal worden.
Herman van der Meer

Jan Borst

#294
Citaat van: HPM op februari 19, 2015, 11:26:46 AM
Jan, het aantal waargenomen soorten, de waargenomen aanwezigheid in een hok (of andere geografische eenheid), het maximum getelde aantal in een eenheid en het aantal ingevoerde waarnemingen zijn de enige 'harde' cijfer waar we over kunnen beschikken. Bij een eenvoudig geval als Sperweruil gaat een berekening daarmee al hopeloos de fout in, laat staan bij algemenere soorten in Nederland.
Maar je mag het van mij proberen hoor. Als je die Sperweruil (en andere eenlingen) op 1 weet te berekenen krijg ik misschien wat meer vertrouwen in de berekening van andere soorten.
En dan ben je er natuurlijk nog niet, want dan moet je het resultaat nog gaan combineren met verspreiding en het gaan gebruiken voor een zeldzaamheidsindeling. Ik voorspel je dat de uitkomsten daarvan niet door iedereen bevredigend gevonden zal worden.

Delen door het aantal waarnemingen is alleen om de formule betrouwbaarder te maken (veel getwichde soorten eruit te halen). Door het aantal te delen door het aantal waarnemingen kom je bij de Sperweruil dan namelijk al netjes op 1 ;) . Alleen door het vervolgens te vermenigvuldigen met het aantal km-hokken krijg je dezelfde fout als bij het alleen naar km-hokken kijken. Maar voor soorten waarvan er meer dan 1 per waarneming worden gezien wordt het dus betrouwbaarder dan alleen naar het aantal kmhokken te kijken.

Verder zijn alle variabelen die ik in de formule heb gezet als harde cijfers uit de database te halen volgens mij. En in het resultaat zit de verspreiding er al bij in.

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 19, 2015, 11:26:46 AM
Jan, het aantal waargenomen soorten, de waargenomen aanwezigheid in een hok (of andere geografische eenheid), het maximum getelde aantal in een eenheid en het aantal ingevoerde waarnemingen zijn de enige 'harde' cijfer waar we over kunnen beschikken. Bij een eenvoudig geval als Sperweruil gaat een berekening daarmee al hopeloos de fout in, laat staan bij algemenere soorten in Nederland.
Maar je mag het van mij proberen hoor. Als je die Sperweruil (en andere eenlingen) op 1 weet te berekenen krijg ik misschien wat meer vertrouwen in de berekening van andere soorten.
En dan ben je er natuurlijk nog niet, want dan moet je het resultaat nog gaan combineren met verspreiding en het gaan gebruiken voor een zeldzaamheidsindeling. Ik voorspel je dat de uitkomsten daarvan niet door iedereen bevredigend gevonden zal worden.

In jou formule is een zwervende soort ook minder zeldzaam dan een honkvaste soort......
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 19, 2015, 12:18:18 PM
Citaat van: HPM op februari 19, 2015, 11:26:46 AM
Jan, het aantal waargenomen soorten, de waargenomen aanwezigheid in een hok (of andere geografische eenheid), het maximum getelde aantal in een eenheid en het aantal ingevoerde waarnemingen zijn de enige 'harde' cijfer waar we over kunnen beschikken. Bij een eenvoudig geval als Sperweruil gaat een berekening daarmee al hopeloos de fout in, laat staan bij algemenere soorten in Nederland.
Maar je mag het van mij proberen hoor. Als je die Sperweruil (en andere eenlingen) op 1 weet te berekenen krijg ik misschien wat meer vertrouwen in de berekening van andere soorten.
En dan ben je er natuurlijk nog niet, want dan moet je het resultaat nog gaan combineren met verspreiding en het gaan gebruiken voor een zeldzaamheidsindeling. Ik voorspel je dat de uitkomsten daarvan niet door iedereen bevredigend gevonden zal worden.

In jou formule is een zwervende soort ook minder zeldzaam dan een honkvaste soort......

Ik gebruik geen formule en dat een erg mobiele soort in meer hokken wordt gezien dan een minder mobiele en daardoor een ander verspreidingsbeeld heeft is logisch. Bij hokken gaath et om het aantal hokken en niet om het aantal vogels.
Herman van der Meer

Jan Borst

Citaat van: Folkert Jan op februari 19, 2015, 12:18:18 PM
Citaat van: HPM op februari 19, 2015, 11:26:46 AM
Jan, het aantal waargenomen soorten, de waargenomen aanwezigheid in een hok (of andere geografische eenheid), het maximum getelde aantal in een eenheid en het aantal ingevoerde waarnemingen zijn de enige 'harde' cijfer waar we over kunnen beschikken. Bij een eenvoudig geval als Sperweruil gaat een berekening daarmee al hopeloos de fout in, laat staan bij algemenere soorten in Nederland.
Maar je mag het van mij proberen hoor. Als je die Sperweruil (en andere eenlingen) op 1 weet te berekenen krijg ik misschien wat meer vertrouwen in de berekening van andere soorten.
En dan ben je er natuurlijk nog niet, want dan moet je het resultaat nog gaan combineren met verspreiding en het gaan gebruiken voor een zeldzaamheidsindeling. Ik voorspel je dat de uitkomsten daarvan niet door iedereen bevredigend gevonden zal worden.

In jou formule is een zwervende soort ook minder zeldzaam dan een honkvaste soort......

Dat is niet te voorkomen, je kunt namelijk niet van elke vogel aantonen dat hij de dag ervoor niet in een ander kmhok is ingevoerd en de dag ervoor..... enz enz. De invloed van deze onbetrouwbaarheid wordt alleen minder groot als je naast kmhokken bijvoorbeeld ook naar aantallen gaat kijken, of het aantal kmhokken weg laten maar daar zitten weer andere nadelen aan. Zoals Herman al zei van die Sperweruil weten we het toevallig (en dan nog niet eens helemaal 100% zeker) van veel andere soorten is het gewoon niet na te gaan.

hiskodevries

gewoon omdat het wel leuk is
een nieuwe sheet met Jan factor, uitgangspunt is 44.870 kmhokken (klopt dat?)
http://waarneming.nl/download/numetjan.xlsx
opvallend is dat de noordse stern ook zeldzaam zou 'moeten' worden
overvliegende beesten zijn ook uitgesloten van mededinging
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#299
mmm, als ik kijk hoeveel verschillende kmhokken binnen de gemeente grenzen vallen kom ik op 40.051 hokken. dat lijkt mij beter.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0