Dit zijn de criteria van Folkert
Hierbij de volledige lijst van niet indiensoorten.
Ik zou er voor pleiten om het als volgt te doen:
Zeer zeldzaam gelijk trekken met CDNA indiensoort.
Zeldzaam kleiner maken waarbij de zeldzamere van de huidige lijst samen gaan met degene die vanuit zeer zeldzaam komen
vrij algemeen kleiner maken waarbij dit de echt schaarse soorten worden. dus degene die uit zeldzaam vallen plus de echt schaarse soorten als bonte kraai, buidelmees, kwartelkoning etc
Algemeen is dan de overige groep.
Anders vertaald
Zeer zeldzaam = CDNA indiensoort
Zeldzaam = geen CDNA indiensoort en niet elk jaar gegrandeerd te zien in nl
Vrij algemeen (schaars) = elk jaar in NL te zien, maar een kleine kans deze zelf te vinden (om deze te zien moet je dus vaak twitchen)
Algemeen = Elk jaar door iedere vogelaar (met de juiste kennis) wel zelf te vinden.
Met alle respect, maar ik zie daar weinig wetenschappelijks in. De zeldzaamheid wordt volledig gebaseerd op de zichtbaarheid voor vogelaars. Sommigen hebben het al vaker gezegd: een dier is zeldzaam of niet. Daar heeft de kans om hem te vinden niet veel mee te maken.
Hisko is daarnaast bang voor verstoringen e.d. als een vogel donkerrood is. Hoewel ik sympathie heb voor dat standpunt kan het toch niet zo zijn dat je daarom afwijkt van de feitelijke situatie? Een zeer zeldzame soort moet op waarneming dan desnoods maar verborgen staan, als het een broedgeval betreft, bijvoorbeeld.
De kwalificatie dient m.i. Net als bij alle andere groepen, wetenschappelijk verantwoord te worden vastgesteld.