Volgens mij is de enige relatie CDNA <=> waarneming.nl dat alle beoordeelsoorten zeer zeldzaam zijn (ok, m.u.v. lelijk hybride waterwild).
Zeker nu de CDNA vanaf 2015 nogal wat soorten van de beoordeellijst heeft gehaald: o.a. Terekruiter, Blonder Ruiter, Grauwe Fitis, Amerikaanse Smient, enz. enz. => allemaal in dik rood houden lijkt me. Die hoeven niet tussen de Cetti’s en Ruigpootbuizerden.
Dus bijvoorbeeld:
Zeer zeldzaam: alle beoordeelsoorten en soorten met gemiddeld/ongeveer/gevoelsmatig/etc. max. 10 gevallen per jaar (dus de hierboven genoemde en categorie Steppekiek, Slangenarend, Bruine Boszanger, Roodkopklauwier. Deze ‘horen’ gewoon meteen zichtbaar te zijn op de hoofdpagina.
Zeldzaam: categorie Roze Spreeuw, Kleine Vlieg, Pallas, Streep, Poelruiter, Kleine Burrie. Maar ook leuke –net wat minder zeldzame- soorten: Bonte Kraai, Grauwe Franjepoot, Morinel.
Vrij algemeen: Cetti’s, Middelste Bonte, Kraanvogel, Ruigpootbuizerd, Zeearend, Witoogeend (?), Roodhalsgans (hoef ik niet dagelijks op de voorpagina, maar dat is misschien persoonlijk).
Misschien in klein comité een voorstel doen van de nieuwe indeling binnen bestaande categorieën? Dan zou je bij goede argumenten altijd bij enkele soorten kunnen schuiven en bijv. één keer per jaar een promotie/degradatieregeling kunnen toepassen. Leuk man, Cetti’s Zanger tegen Kraanvogel in de nacompetitie. Wie mag volgend jaar meedoen bij de zeldzaamheden