Ringmeldingen op Waarneming.nl

Gestart door Henri25, februari 04, 2015, 17:00:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Beste Waarnemers en Ringlezers,

Via waarneming.nl worden dagelijks enkele 10-tallen ringen en kleurringen ingevoerd, enkel in 2014 waren dit er al bijna 8000. Een deel van deze ringen zal meteen door de waarnemer ook bij de ringer worden gemeld zodat deze over de data beschikt waarvoor de vogel
uiteindelijk geringd wordt. Deze persoon wil immers weten waar zijn vogel blijft. Toch zal een deel van de waarnemingen van geringde vogels niet op de juiste plek belanden en ongebruikt in de database van waarneming.nl blijven staan. Waarneming.nl kan daar niks aan doen, vanwege de vaak onoverzichtelijke ringwereld. Vandaag heb ik na overleg met Hisko besloten deze taak op mij te
nemen en te zorgen dat de aflezingen bij de juiste onderzoeker terecht komen. Dankzij het puike programmeerwerk van Hisko is deze taak mij enorm vereenvoudigd, waardoor ik dit prima zou moeten kunnen bewerkstelligen. Ik heb dan ook het recht gekregen om te reageren op waarnemingen die als '(kleur)ringdragend' zijn ingevoerd. Mocht je dus een ring aflezen, en melden op waarneming.nl, dan kun je vanaf heden een berichtje van mij krijgen.

Als je de ringen die je op waarneming.nl al doorgegeven hebt aan de ringer, voeg dan even een opmerking aan je waarneming toe als 'reeds gemeld', 'al aan ringer gemeld', enz. Op deze manier kan ik je waarneming dan snel overslaan en zoeken naar waarnemingen die
hoogstwaarschijnlijk niet zijn doorgegeven.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp en veel vogel- en afleesplezier toegewenst!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Ted van der Knaap

Citaat van: Henri25 op februari 04, 2015, 17:00:49 PM
Beste Waarnemers en Ringlezers,

Via waarneming.nl worden dagelijks enkele 10-tallen ringen en kleurringen ingevoerd, enkel in 2014 waren dit er al bijna 8000. Een deel van deze ringen zal meteen door de waarnemer ook bij de ringer worden gemeld zodat deze over de data beschikt waarvoor de vogel
uiteindelijk geringd wordt. Deze persoon wil immers weten waar zijn vogel blijft. Toch zal een deel van de waarnemingen van geringde vogels niet op de juiste plek belanden en ongebruikt in de database van waarneming.nl blijven staan. Waarneming.nl kan daar niks aan doen, vanwege de vaak onoverzichtelijke ringwereld. Vandaag heb ik na overleg met Hisko besloten deze taak op mij te
nemen en te zorgen dat de aflezingen bij de juiste onderzoeker terecht komen. Dankzij het puike programmeerwerk van Hisko is deze taak mij enorm vereenvoudigd, waardoor ik dit prima zou moeten kunnen bewerkstelligen. Ik heb dan ook het recht gekregen om te reageren op waarnemingen die als '(kleur)ringdragend' zijn ingevoerd. Mocht je dus een ring aflezen, en melden op waarneming.nl, dan kun je vanaf heden een berichtje van mij krijgen.

Als je de ringen die je op waarneming.nl al doorgegeven hebt aan de ringer, voeg dan even een opmerking aan je waarneming toe als 'reeds gemeld', 'al aan ringer gemeld', enz. Op deze manier kan ik je waarneming dan snel overslaan en zoeken naar waarnemingen die
hoogstwaarschijnlijk niet zijn doorgegeven.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp en veel vogel- en afleesplezier toegewenst!

Deze taak had Jeroen Nagtegaal al vrijwillig op zich genomen, is er met hem overlegd anders is het een beetje dubbel bezig zijn!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Moe en druk... Even snel een reactie. Ik bekijk ze af en toe nog, maar echt goed doorlopen kom ik niet echt meer aan toe. Ik zal eea. met Henri telefonisch afstemmen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri25

In mijn herinnering had Jeroen me vertelt dat hij er zoals hij zelf zegt niet meer echt aan toe komt en heeft mij toen ook gevraagd of ik hier wat mee kon. Ik heb teveel aangenomen dat Jeroen de handdoek helemaal in de ring had gegooid, mijn fout. Telefonisch contact gaat het vast goed fixen. Tot die tijd ligt de uitvoering nog even in de koelkast  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Klaas van Dijk

Henri,

Een hartstikke goed initiatief. Jeroen en eerder ook Rob Voesten hielden zich hier inderdaad mee bezig, maar beide kwamen er lang niet altijd aan toe om het allemaal goed na te lopen en desnoods navraag te doen. Ze hadden hier ook ooit een speciaal e-mail adres voor gemaakt (een gmail account). Alleen maar goed dat jij dit nu op je wilt nemen cq de kar wilt trekken.

Zelf zie ik ook regelmatig meldingen langskomen waarvan ik me afvraag of die wel bij de ringer terecht komen. Henri en ik hebben bijvoorbeeld laatst nog een stel aflezingen / meldingen van een bekende geringde Geelpootmeeuw uit Groningen uit waarneming.nl gehaald en aan de ringer doorgegeven. Die was er erg blij mee.

Bovendien kan het helemaal geen kwaad dat er meer mensen mee bezig zijn (met één persoon die het coördineert), want dat maakt het ook makkelijker om een goed overzicht te houden van de contactadressen van alle ringers (etc.).

Groetjes, Klaas

Thijs Fijen

Goed bezig en ik sluit me aan bij bovengenoemde opmerkingen.

Houd je een lijstje bij van mensen die trouw hun aflezingen doorgeven? Ik geef ze bijvoorbeeld altijd door en bij mijn waarnemingen staan vaak de codes (ik gebruik het vaak als notitieboekje), maar niet dat ik ze door heb gegeven.
Thijs Fijen

hiskodevries

Henri, kan nog een tweede m/v aanstellen.
De informatie wordt mooi weergegeven (al zeg ik het zelf)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankmeer

#7
Wat Thijs schrijft, geldt ook voor mij. Hou er daarnaast rekening mee dat juist onervaren aflezers hun waarneming dikwijls niet invoeren als '(kleur)ringdragend'. Zo bevat Hisko's screenshot ook vooral namen van mensen die al wat beter bekend zijn in het ringwereldje.
Frank van der Meer

hiskodevries

Frank, dat is een kwestie van in een volgende waarneming.nl nieuwsbrief daar de aandacht op vestigen. Die nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan >35.000 ontvangers.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankmeer

Frank van der Meer

Henri25

@Klaas: Bedankt! Ik ga het zeker met Jeroen overleggen hoe we dit kunnen gaan aanpakken, meer details daarover zullen we natuurlijk hier plaatsen.

@Thijs: Ik weet dat er een aantal mensen zijn die altijd netjes alle meldingen doorgeven maar dit niet specifiek vermelden bij hun waarneming. Hoe we hiermee omgaan moet ik nog even bedenken. Het is het makkelijkst als ik in het opmerkingenveld zelf kan zien dat de ring gemeld, want dan kan ik heel snel alle meldingen doorkijken. Anders moet ik waarneming voor waarneming om te zien wie de waarneming heeft geplaatst. Ik brainstorm hier nog even over

@Hisko: Zeker een goed punt, en ik zal dat ook aan Jeroen vragen of hij dat ziet zitten. Verder ziet het scherm er zeker goed uit!

@Frank: Klopt zeker waar, maar zoals Hisko ook zegt is het misschien goed dat via de nieuwsbrief wat meer duidelijk te maken dat deze optie ook aanwezig is in waarneming.nl. Het is namelijk niet mogelijk om elke dag alle foto's te gaan doorbladeren. Wat eventueel ook nog kan is om de Admins te vragen zodra ze een foto tijdens validatie tegenkomen met een ring, een opmerking te plaatsen of deze waarneming ook door de waarnemer op 'ringdragend' gezet kan worden. Iig, een goed punt, en ook een punt waar ik nog even over ga nadenken

@Hisko: Prima idee van die nieuwsbrief! Daar zouden we goed gebruik van kunnen maken als er meer bekend is :)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Na zeer kort overleg hebben Jeroen en ik in ieder geval besproken dat we samen deze taak verder gaan uitvoeren. Het kan even duren voordat we alles duidelijk hebben, want Jeroen heeft het nu even erg druk, maar we zijn bezig. Hisko; zou jij Jeroen dezelfde rechten als mij kunnen geven?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Ted van der Knaap

Citaat van: hiskodevries op februari 05, 2015, 16:29:50 PM
De informatie wordt mooi weergegeven (al zeg ik het zelf)

Is deze informatie ook beschikbaar voor iedereen zodat je met een druk op de knop alle ringinvoeringen van die dag te zien krijgt. Ben zelf (en ik denk vele ringaflezers met mij!) zeer geinteresseerd wat er die dag nog meer ingevoerd is. Nu is het per soort zoeken.

(Overigens staat in dit overzicht mijn ingevoerde Scholekster op 05-02-2015 terwijl ik bij de wn de dag 4 feb heb vermeld)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Henri25

Naar ik weet wil Hisko dit scherm verder niet openbaar maken, maar misschien dat hij na verzoeken daar anders over denkt en er wel iets mee kan. De sortering in dit scherm is anders dan je gewend ben aan waarneming.nl en er als ik zoek op de datum 05-02-15 worden alle (kleur)ring waarnemingen weergegeven die op deze dag zijn ingevoerd. Dat wil dus NIET zeggen dat ze ook perse van die datum moeten zijn. Waarschijnlijk heb jij jouw scholekster die je gezien hebt op 4 februari dus op 5 februari ingevoerd :)

Aan Hisko dus de vraag: Wil je Jeroen toevoegen, en wat vind je van het scherm openbaar maken?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Henri van Dodeweerd

Mooi overzicht!

Alleen zijn er nu waarnemers waarbij bijv. dertig individuen worden gemeld, waarvan er 1 een ring heeft. Lijkt mij beter als deze dan gesplitst wordt, ze hebben niet alle dertig dezelfde code om de poot ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri25

Hoe had je dat dan gedacht? Er staan ook waarnemingen tussen waarin een groepssamenstelling is weergegeven en er dus maar 1 van de 30 individuen als geringd is opgegeven... prima toch?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

hiskodevries

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 06, 2015, 16:04:54 PM
Mooi overzicht!

Alleen zijn er nu waarnemers waarbij bijv. dertig individuen worden gemeld, waarvan er 1 een ring heeft. Lijkt mij beter als deze dan gesplitst wordt, ze hebben niet alle dertig dezelfde code om de poot ;)
die moet je even uitleggen hoe groepssamenstelling werkt, overigens zitten daar waarnemingen bij met een hoog aantal die wel kloppen hoor.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Henri25 op februari 06, 2015, 16:06:05 PM
Hoe had je dat dan gedacht? Er staan ook waarnemingen tussen waarin een groepssamenstelling is weergegeven en er dus maar 1 van de 30 individuen als geringd is opgegeven... prima toch?
daar wordt correct het juiste aantal van weergegeven.
zie deze waarneming http://kleurringen.waarneming.nl/waarneming/view/97768444 in http://kleurringen.waarneming.nl/wn_kleurringen.php?groep=0&date=2015-02-05
waarnemingen met groepssamenstelling hebben ook aan het eind van de regel een informatie icoon
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op februari 06, 2015, 16:06:14 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 06, 2015, 16:04:54 PM
Mooi overzicht!

Alleen zijn er nu waarnemers waarbij bijv. dertig individuen worden gemeld, waarvan er 1 een ring heeft. Lijkt mij beter als deze dan gesplitst wordt, ze hebben niet alle dertig dezelfde code om de poot ;)
die moet je even uitleggen hoe groepssamenstelling werkt, overigens zitten daar waarnemingen bij met een hoog aantal die wel kloppen hoor.

Dat zag ik ja! Is het uitleggen van hoe de groepssamenstelling werkt niet iets voor de nieuwsbrief?
Voorkom je mogelijk wat tijd van de admins.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri25

Citaat van: hiskodevries op februari 06, 2015, 16:07:01 PM
Citaat van: Henri25 op februari 06, 2015, 16:06:05 PM
Hoe had je dat dan gedacht? Er staan ook waarnemingen tussen waarin een groepssamenstelling is weergegeven en er dus maar 1 van de 30 individuen als geringd is opgegeven... prima toch?
daar wordt correct het juiste aantal van weergegeven.

Ah, dan ligt het dus aan dat sommige waarnemers geen groepssamenstelling opgeven.. ga het noteren op het nadenklijstje.. misschien punt om waarnemers hier even op te wijzen als we toch de ringen doorlopen. Wordt besproken Henri! En ook goed punt voor in de nieuwsbrief idd, als we toch een stukje over ringwaarnemingen plaatsen  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Henri25 op februari 06, 2015, 16:06:05 PM
Hoe had je dat dan gedacht? Er staan ook waarnemingen tussen waarin een groepssamenstelling is weergegeven en er dus maar 1 van de 30 individuen als geringd is opgegeven... prima toch?

Is het niet mogelijk dat er bij ringdragend bij groepssamenstelling ook de code aangegeven kan worden?
Bijv:

1 man (code ring)
1 man (code ring)
1 vrouw (code ring)
etc
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

#24
nee, want we hebben geen tekstveld in de groepssamenstelling. het is ook niet bedoeling om de ringen via waarneming.nl exact te melden. Aan die steen heb ik mij eerder gestoten. het kleurringers wereldje is nogal op zichzelf.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op februari 06, 2015, 16:12:49 PM
nee, want we hebben geen tekstveld in de groepssamenstelling. het is ook niet bedoeling om de ringen via waarneming.nl exact te melden. Aan die steen heb ik mij eerder gestoten. het kleurringers wereldje is nogal op zichzelf.

Dan moet je het niet doen want een .... stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde steen  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri25

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 06, 2015, 16:51:50 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 06, 2015, 16:12:49 PM
nee, want we hebben geen tekstveld in de groepssamenstelling. het is ook niet bedoeling om de ringen via waarneming.nl exact te melden. Aan die steen heb ik mij eerder gestoten. het kleurringers wereldje is nogal op zichzelf.

Dan moet je het niet doen want een .... stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde steen  ;D

Groot gelijk Hisko, en vandaar dat ik ook heb aangeboden hier toch enige hulp in te bieden als service voor de waarnemers en de onderzoekers :)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Cygnus

Heeft Henri25 ook een achternaam, oftewel welke Henri is Henri25?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Henri25

Citaat van: Cygnus op februari 06, 2015, 17:34:24 PM
Heeft Henri25 ook een achternaam, oftewel welke Henri is Henri25?

Haha, thanks, aangepast in mijn onderschrift: Henri Zomer  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Cygnus op februari 06, 2015, 17:34:24 PM
Heeft Henri25 ook een achternaam, oftewel welke Henri is Henri25?

De 25e natuurlijk  ;D

Uitstekend werk, Henri! Succes met alles :)
Douwe van der Ploeg