Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Wijzigingen in nomenclatuur Nederlandse spinnen  (gelezen 9283 keer)

jvogels

• Admins
  • Admingroep: Spinnen
Re: Wijzigingen in nomenclatuur Nederlandse spinnen
« Reactie #60 Gepost op: april 11, 2020, 11:08:57 am »

Na ijverig split werk van Prószyński en daaropvolgende pogingen weer kaas te maken van de indeling in de zgn 'Sitticines' is er nu een rigoreuze lump publicatie van Maddison verschenen op basis van moleculair werk.

Daarmee zijn  we nagenoeg terug bij af voor de Sitticus soorten, zij het dat ze nu nagenoeg allemaal onder Attulus zijn geplaatst, om redenen van prioriteit voor dit genus:

Calositticus Lohmander, 1944 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12)
Hypositticus Lohmander, 1944 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12)
Sitticulus Dahl, 1926 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12, S of Sitticulus with Sitticus by Prószyński, 1973a: 72)
Sitticus Simon, 1901 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 11, respect the priority of Attulus)
Sittiflor Prószyński, 2017 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12, S of Sittiflor with Calositticus by Blick & Marusik, 2018: 237)
Sittilong Prószyński, 2017 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12)
Sittipub Prószyński, 2016 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12, S of Sittipub with Hypositticus by Blick & Marusik, 2018: 237)

voor 'onze' Nederlandse soorten betekent dit:
Calositticus caricis (Westring, 1861) => Attulus caricis (Westring, 1861)
Calositticus floricola (C.L. Koch, 1837) => Attulus floricola (C.L. Koch, 1837)
Calositticus inexpectus (Logunov & Kronestedt, 1997) => Attulus inexpectus (Logunov & Kronestedt, 1997)
Hypositticus pubescens (Fabricius, 1775) => Attulus pubescens (Fabricius, 1775)

Ik heb de Nederlandse soorten aangepast, al het buitenlandse spul echter niet, dat laat ik graag aan een observation taxo admin over.
Joost Vogels

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #61 Gepost op: april 15, 2020, 08:21:35 am »

Ik mag toch hopen dat ze die springspinnen voorlopig laten wat voor het is, die veranderden zowat elk jaar van naam..
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

• Admins
  • Admingroep: Spinnen
« Reactie #62 Gepost op: april 15, 2020, 10:30:31 am »

Dat is een gevolg van een (volgens mij nogal eenzijdige) vete van een bejaarde poolse taxonoom die meent te mogen klassificeren op basis van authoriteit versus een canadese taxonoom die heel veel weet heeft van genetische stamboomanalyse, maar dan weer weinig rekenschap houdt met somatische kenmerken. Overigens vond ik de splitsing in meerdere genera behoorlijk overdreven en de generieke genus namen ronduit bespottelijk, dus wat mij betreft is deze lump wel gerechtvaardigd. Ik vrees echter dat het laatste er nog niet over geschreven is...
Joost Vogels

Weia

• Admins
  • Admingroep:
    * Libellen
    * Motmuggen
    • http://www.at-A-lanta.nl/odon
« Reactie #63 Gepost op: april 15, 2020, 12:07:33 pm »

Overigens vond ik de splitsing in meerdere genera behoorlijk overdreven en de generieke genus namen ronduit bespottelijk, dus wat mij betreft is deze lump wel gerechtvaardigd.
Ik ben erg voor lumpen. Tenzij er echt harde en door iedereen aanvaarde redenen voor splitsen zijn. Bij de motmuggen is er ook een bejaarde splitter (Ik ben 70 dus mag dat zeggen.) Eén genus waar op het oog alles op elkaar lijkt splitsen in 11 genera met ononthoudbare namen met vaak maar heel weinig soorten per nieuw genus. Op subgenusniveau mogen ze zich heerlijk uitleven, maar niet op genusniveau!
Groeten, Weia
fotodeterminatievragen svp zo: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207178.0
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 20 queries.