Grijze Junco - Beijum, Groningen

Gestart door peter van santbrink, februari 02, 2015, 12:35:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik denk dat inmiddels bekend is wat de slaapboom van de vogel is. Gisteren aan het eind van de middag leek de vogel te verdwijnen in de conifeer/grote naaldboom (mijn kennis van bomen reikt niet zo ver) in de voortuin van Bekemaheerd 16. Vanmorgen kwam de vogel daar ook weer uit. Het lijkt me sterk dat 'ie in de tussentijd nog ergens anders is geweest. Handig om deze plek dus in de gaten te houden mocht je aan het eind van de middag cq. in de ochtend naar de vogel gaan zoeken.

meeuwissen

De Grijze Junco foerageert uitsluitend op de grond, in de groentebedden. Om de vogel voor een ieder wat beter in het zicht te laten komen heeft Jacob, de ontdekker, gisteren in samenwerking met de sleutelhoudster van de volkstuin, voer gestrooid en vetbollen opgehangen bij een witte tuintafel. Wie weet levert het wat op. Zoals bij iedereen bekend zal zijn is de tuin niet toegankelijk. En dat is weer een meevaller.
Groet.

migratorius

Citaat van: Edwin Schuller op februari 04, 2015, 09:09:12 AMIk kwam deze pagina tegen: http://www.powdermillarc.org/highlights/2008/spring.aspx. Zie de foto van de twee ondersoorten (ff zoeken op 'hyemalis'). Als 't zo makkelijk is, dan zijn we snel klaar :). Op Wikipedia zie ik echter iets van 15 ondersoorten staan... hoe is ssp. hyemalis te herkennen?
De engelstalige pagina legt het je allemaal uit.

JanHein

Jos Welbedacht

CiteerDe Grijze Junco foerageert uitsluitend op de grond, in de groentebedden. Om de vogel voor een ieder wat beter in het zicht te laten komen heeft Jacob, de ontdekker, gisteren in samenwerking met de sleutelhoudster van de volkstuin, voer gestrooid en vetbollen opgehangen bij een witte tuintafel. Wie weet levert het wat op. Zoals bij iedereen bekend zal zijn is de tuin niet toegankelijk. En dat is weer een meevaller.
Groet.

Net zat de vogel wel direct achter die witte tuintafel, maar niet erop noch aan de vetbolletjes. Kennelijk werkt het dus wel. Als de vogel daar op de tegels zit laat hij zich ook goed zien!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

Citaat van: Martijn Bot op februari 04, 2015, 10:37:46 AM
Ik denk dat inmiddels bekend is wat de slaapboom van de vogel is. Gisteren aan het eind van de middag leek de vogel te verdwijnen in de conifeer/grote naaldboom (mijn kennis van bomen reikt niet zo ver) in de voortuin van Bekemaheerd 16. Vanmorgen kwam de vogel daar ook weer uit. Het lijkt me sterk dat 'ie in de tussentijd nog ergens anders is geweest. Handig om deze plek dus in de gaten te houden mocht je aan het eind van de middag cq. in de ochtend naar de vogel gaan zoeken.

Maandagmiddag ging de vogel naar verluid even verderop slapen, in een groepje van 4 coniferen op deze plek http://waarneming.nl/waarneming/view/97707465.
Frank van der Meer

JohanvantBosch

Toen ik er vanmiddag was zat de vogel regelmatig te eten van de zonnebloempitten en an dere zaden die op de grond liggen in de buurt van de vetbollen. Strategie zaad strooien lijkt dus te werken.

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op februari 04, 2015, 16:24:33 PM

Toen ik er vanmiddag was zat de vogel regelmatig te eten van de zonnebloempitten en an dere zaden die op de grond liggen in de buurt van de vetbollen. Strategie zaad strooien lijkt dus te werken.

Ik zie hier altijd mensen tekeer gaan tegen het gooien van meelwormen. Mogen zaden dan wel?
Herman van der Meer

JohanvantBosch

#38
wat leesvoer van Vogelbescherming  O0

http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren


Citaat van: HPM op februari 04, 2015, 16:29:53 PM
Citaat van: JohanvantBosch op februari 04, 2015, 16:24:33 PM

Toen ik er vanmiddag was zat de vogel regelmatig te eten van de zonnebloempitten en an dere zaden die op de grond liggen in de buurt van de vetbollen. Strategie zaad strooien lijkt dus te werken.

Ik zie hier altijd mensen tekeer gaan tegen het gooien van meelwormen. Mogen zaden dan wel?



meeuwissen

Herman,
Het voeren met zaden is natuurlijk niet vergelijkbaar met het strooien van meelwormen. Prima actie van Jacob, waardoor het geloop rond de volkstuin wordt verminderd. Het voeren met meelwormen heeft zo zijn risico's voor vogels. Uitsluitend een meelwormenmenu is een te eenzijdig voedsel voor vogels, met alle gevaren van dien. Het harde chitinepantser levert een gevaar op voor jonge vogels, die nog worden gevoerd door hun ouders.

JacobBosma(Gr.)

Mensen, het gaat tot nu toe allemaal heel goed, bewoners vinden het leuk en interessant.
Maar punt van aandacht blijft het parkeren: rij NIET de wijk in, maar navigeer naar de HORNBACH, Groningerweg 45. Als de vogel langer blijft, is dit de enige manier om het ook voor de bewoners leuk te houden. Er is gewoon weinig extra parkeerruimte in de omliggende straten. Bovendien heeft de Hornbach koffie, warme hap, een toilet en vogelzaad. Wat wil je nog meer.
Zegt het voort.
Groeten, Jacob Bosma

HPM

Ik heb nooit de indruk gekregen dat het bezwaar tegen het gebruik van meelwormen (met name door fotografen) voortkwam uit bezorgdheid voor de gezondheid van de vogels. Wat het bezwaar dan wél was is me nooit duidelijke geworden.

Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op februari 04, 2015, 17:03:03 PM
Ik heb nooit de indruk gekregen dat het bezwaar tegen het gebruik van meelwormen (met name door fotografen) voortkwam uit bezorgdheid voor de gezondheid van de vogels. Wat het bezwaar dan wél was is me nooit duidelijke geworden.
Nou, dit dus...

theo53

Herman, het ging / gaat niet zo zeer om de meelwormen an sich , maar om het gedrag van de meelwormen man, die zich niets aantrekt van mede vogelaars. Zie eerdere topics waar de meelwormenman zich misdroeg en voor geen enkele reden vatbaar was.
Theo Admiraal

rudi

Op de nieuwssite OOGTV meldt een reageerster op het nieuwsartikel dat zij de Junco al net na kerst in Groningen-zuid (wijk Helpman) heeft gezien!
(een link naar de site weet ik niet te maken).
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Henri25

Iedereen kan daar zomaar wat roepen.. als je de rest van de reacties leest lig je ook krom van het lachen. Gaat er bij mij dus niet zomaar in  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

rudi

Het hoeft zeker niet waar te zijn.
Ik schat het op 50/50.
Ik zal er een reaktie plaatsen om er meer over te weten komen..
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

DuDe

Citaat van: rudi op februari 05, 2015, 09:34:52 AM
Op de nieuwssite OOGTV meldt een reageerster op het nieuwsartikel dat zij de Junco al net na kerst in Groningen-zuid (wijk Helpman) heeft gezien!
(een link naar de site weet ik niet te maken).
http://www.oogtv.nl/2015/02/zeldzame-vogel-in-beijum-trekt-tientallen-spotters/
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

rudi

Thanks DuDe!

Ik heb een reageersel gemaakt met de vraag om meer info.
Het kan even duren voor het door de censor is en geplaatst wordt.

Ik schat nu 40-60 ten nadele van de mevrouw.
De junco zou dan van groningen zuid naar groningen noord zijn gevlogen.

Ik hoop dat ze gaat reageren
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

jeroenroelofsen

Citaat van: rudi op februari 05, 2015, 10:02:41 AM
De junco zou dan van groningen zuid naar groningen noord zijn gevlogen.
Waarom niet? hij/zij heeft per slot van rekening ook de oversteek over de grote plas gemaakt.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

rudi

Ik heb geen verstand van de Junco ik denk alleen van zuid naar noord is de weg terug.
Anderzijds kan het betekenen dat de trektocht is gestopt.
De vogel lijkt honkvast te zijn.
Straks blijkt dat de vogel er al jaren zit ;D
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Edwin Schuller

Als je de reacties onder het bericht van Vogelbescherming Nederland op Facebook leest, dan zitten er al zeker een stuk of vijf in Nederland. Niet dus. Allemaal mensen die niet snappen hoe kansberekening werkt en het verschil tussen een Heggenmus en een Grijze Junco niet zien :).
Edwin Schuller

hendrik.h

gr hendrik.

Steven Wytema

Daarnaast zie je eigenlijk altijd dat een vogel als hij eenmaal zn plekje heeft gevonden behoorlijk honkvast is.
De vogel zit al dagen rondom de volkstuintjes dus zal daar wel gesettled zijn.
Slechts in een aantal uitzonderingen verplaatsen individuen zich na aankomst.
Steven Wytema


lennartv

Citaat van: Edwin Schuller op februari 05, 2015, 10:42:57 AM
Als je de reacties onder het bericht van Vogelbescherming Nederland op Facebook leest, dan zitten er al zeker een stuk of vijf in Nederland. Niet dus. Allemaal mensen die niet snappen hoe kansberekening werkt en het verschil tussen een Heggenmus en een Grijze Junco niet zien :) .

Lijkt erop dat de hele Nederlandse Avifauna zich heeft samengepakt in Beijum ;), russische tjiftjaffen, woestijnbraamsluipers, siberische braamsluipers...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankmeer

Wel een komisch stukje in het AD van vandaag (met de kop 'Grijze junco is er écht'), met daarin de volgende tekst: 'Dagen ging het gerucht dat de grijze junco zou zijn gezien. Gisteren is het beestje voor het eerst ook echt op de foto gezet'. Ben dan toch benieuwd waarom de foto's van maandag en dinsdag niet echt zouden zijn...
Frank van der Meer

peter van santbrink

Hier een overzicht van de meldingen van de Junco  in de wijk: http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=13730&id_soort=1584&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2015&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&markers=0&markers=1

zie op de foto's van vandaag dat er een aardige laag sneeuw ligt; levert mooie plaatjes op;

peter van santbrink

mmm, 13:12 laatste waarneming ingevoerd; er ontstaat lichte paniek bij mij...

jeroenroelofsen

Adem in, adem uit, hij is weer gezien.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

meeuwissen

#59
Citaat van: peter van santbrink op februari 05, 2015, 15:28:00 PM
mmm, 13:12 laatste waarneming ingevoerd; er ontstaat lichte paniek bij mij...
Vandaag de Grijze Junco een beetje gevolgd en op 6 locaties foto's gemaakt. Zij volgt zo'n beetje de mussen, koolmezen en roodborsten op de voerplekken en eet vooral wat naar beneden valt van vetbollen etc. De gehele ochtend vloog de Junco zijn korte rondjes in dat gedeelte van de wijk. Maar zat ook een half uur lang laag boven de grond te poetsen in de houtwal langs de ringweg.
Als de sneeuw wegsmelt komt ook het voer in de volkstuin weer beschikbaar. De vogel is meestal vrij gemakkelijk te vinden op haar tikkend geluid.
Groet