Boomkruiper?

Gestart door daanvaniersel, februari 02, 2015, 13:39:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

daanvaniersel

Vandaag in Eindhoven op de lindes aan de maisweg twee opvallende boomkruipers, vielen op door zeer lichte buik en grote lichte wenkbrauwstreep. Valt hier nog met zekerheid een soort aan vast plakken? Alvast bedankt voor suggesties,

http://waarneming.nl/waarneming/view/97701431

Mvg Daan

frankneijts

Daan, als je de diverse topics over de ID van 'boomkruipers' doorleest, zul je tot de ontdekking komen dat ook gewone Boomkruipers aardig wit kunnen zijn en brede witte wenkbrauwstrepen kunnen hebben. Verder is het, zeker in Eindhoven (daar woon ik zelf..) niet echt te verwachten dat Taiga- of Kortsnavelboomkruipers zich in een paar laanbomen in Woensel ophouden: dat is hier toch meer het terrein van gewone Boomkruipers. Maar voor alle zekerheid zou je 's kunnen proberen om van het origineel de vleugels te vergroten en wat op te lichten. Waar het allemaal om draait bij die beestjes is het zogenaamde trapje en dat moet je dan vergelijken met de foto's in dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new post 9. Lukt het je niet om genoeg details uit je foto's te peuteren dan zou je kunnen proberen om nieuwe foto's te maken, maar nu wat dichterbij...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

daanvaniersel

Hoi frank, bedankt voor je reactie, ik weet dat beide soorten moeilijk zijn te onderscheiden, ga ook, mede vanwege de lokatie en uiteraard de zeldzaamheid uit van gewone (hoewel dommeldal dichtbij is) echter zo'n grote wenkbrauwstreep had ik nog nooit eerder gezien maar had ook al bij andere topics gelezen dat er idd grote variatie is bij gewone boomkruipers, en dit daarbij ook voorkomt, misschien iets te vroeg op het forum gegooid, mobiel ter plaatse, en thuis pas topics gelezen. Wilde iig de vogel onder de aandacht brengen, wellicht kon iemand evt wel harde kenmerken zien op deze foto, zodat diegene evt had willen gaan kijken... Ik zal eens kijken of ik ze opgelicht kan krijgen, heb ook nog meer foto's wellicht staat het daar wat beter op...

Mvg Daan

frankneijts

Citaat van: daanvaniersel op februari 02, 2015, 20:47:05 PM
Hoi frank, bedankt voor je reactie, ik weet dat beide soorten moeilijk zijn te onderscheiden, ga ook, mede vanwege de lokatie en uiteraard de zeldzaamheid uit van gewone (hoewel dommeldal dichtbij is) echter zo'n grote wenkbrauwstreep had ik nog nooit eerder gezien maar had ook al bij andere topics gelezen dat er idd grote variatie is bij gewone boomkruipers, en dit daarbij ook voorkomt, misschien iets te vroeg op het forum gegooid, mobiel ter plaatse, en thuis pas topics gelezen. Wilde iig de vogel onder de aandacht brengen, wellicht kon iemand evt wel harde kenmerken zien op deze foto, zodat diegene evt had willen gaan kijken... Ik zal eens kijken of ik ze opgelicht kan krijgen, heb ook nog meer foto's wellicht staat het daar wat beter op...

Mvg Daan

Het is juist prima dat je ze hier plaatst voor eventuele reacties: tenslotte zijn het inderdaad mooie witte beestjes en locatie zegt ook niet alles . Ik had zelf al geprobeerd om wat meer details zichtbaar te maken maar dat lukt niet met deze foto's, daarvoor heb je de originelen nodig en dan nog.. Probeer ook het geluid op te nemen, desnoods met je telefoon: de meeste geluiden van beide soorten zijn diagnostisch.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

daanvaniersel

Heb wat bewerkt aan de foto's en geĆ¼pload bij de waarneming, ik weet niet of dit voldoende is, is via een app gedaan, anders moet ik het even via mijn laptop proberen.volgens mij is bij de rode pijl te zien dat er geen trapje zichtbaar is wat dus pleit voor gewone boomkruiper of zie ik hier zo onvoldoende van?

Gr Daan

frankneijts

Het trapje is wel goed te zien Daan maar tot dusverre zijn je foto's nog te onscherp om de juiste verhoudingen tussen de individuele treedjes te kunnen beoordelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'