Kortsnavel?

Gestart door augustvansteensel, december 28, 2014, 13:10:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

augustvansteensel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96778157
onzeker Kortsnavelboomkruiper - Certhia familiaris macrodactyla gezien op 2014-12-28 Winterswijk - Henxel
Foto's:












Toelichting:
Heerlijk lastig die boomkruipers. Deze liet geen geluid horen, maar gedroeg zich als een kortsnavel.
Lange achternagel, maar het trapje Overtuigt mij niet. Terecht?
bij voorbaat dank A.S van Steensel
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

OlivierO

Gewone Boomkruiper vrees ik.
Let op de witte toppen op de vingers en de witte zijrand van de duimvleugel. De inkeping is ook niet bepaald overtuigend en aan de zijkant is toch wel wat veel bruin te zien schat ik zo.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

augustvansteensel

Bedankt Olivier. Ik verander het vooralsnog. Dan valt dit trapje ook onder de variatie van gewone boomkruiper. Blijft lastig.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Citaat van: OlivierO op december 28, 2014, 15:38:37 PM
Gewone Boomkruiper vrees ik.
Let op de witte toppen op de vingers en de witte zijrand van de duimvleugel. De inkeping is ook niet bepaald overtuigend en aan de zijkant is toch wel wat veel bruin te zien schat ik zo.

Het 'duimvleugelkenmerk' is onbetrouwbaar kenmerk (bij beide soorten variabel) en dat geldt feitelijk ook voor "de witte toppen op de vingers". Alleen de combinatie van beide trapjeskenmerken (zie de betreffende topics op deze site) is doorslaggevend en die wijzen beide hier op gewone Boomkruiper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

augustvansteensel

Dankjewel Frank, ik zet m op zeker.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!