Wezel in winterkleed of toch een nerts?

Gestart door Nella, februari 01, 2015, 17:59:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nella

Er worden op deze plek (polder Arkemheen)) regelmatig Wezels en Hermelijnen gezien , maar hier komen we niet uit. Er zit wel een Nertskweker in de Putten, maar om nou te zeggen dat dat echt in de buurt is..... Toch al gauw een km of 7, volgens mij. Waarschijnlijker is een Wezel, denk ik zelf. Iemand die het zeker weet? Foto's zijn gemaakt door iemand (zonder account).
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Douwe van der Ploeg

Toch zeker een nerts. Wezel heeft trouwens geen "winterkleed" zoals hermelijn, die blijven bruin-wit. Daarnaast klopt bijv. de staart ook niet voor wezel. Lijkt me toch handig dat de waarneming (zeker in dit geval) wordt ingevoerd, zou je de waarnemer kunnen vragen of ze wil overwegen een account aan te maken, of eventueel of jij de waarneming voor haar mag invoeren?
Douwe van der Ploeg

Nella

Ik ga het vragen, Douwe. Het moet dan dus wel een ontsnapte zijn?


Vriendelijk dank voor je reactie!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Douwe van der Ploeg

Dat is zeer waarschijnlijk.. Naar mijn weten is zekere voortplanting nog niet aangetoond in Nederland. Zie ook:

The status of the American mink (Neovison vison) in the Netherlands - Dekker & Hofmeester / Lutra 2014 57 (1): 5-15
http://www.jasjadekker.nl/blog/wp-content/uploads/2014/10/Dekker-Hofmeester_Lutra-571_2014.pdf
Douwe van der Ploeg

Nella

Klopt het dat ie alleen als Amerikaanse ingevoerd kan worden, Douwe? En moet ie ook onder embargo, of vervaagd? Hij zit op een plek waar ook altijd van die rode vlaggetjes staan (muskus vangplekken, denk).
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Douwe van der Ploeg

Dat klopt, Europese nerts is een andere soort en komt niet meer voor in Nederland.. Wat vervaging of embargo betreft: mij persoonlijk lijkt het niet nodig, maar het is jouw keuze.
Douwe van der Ploeg

Nella

Als je denkt dat hem/haar niks overkomt, dan laat ik het zo.


Vriendelijk dank voor je reacties, Douwe!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Rob Koelman

Allereerst even de soort: waarom geen fret?

Daarnaast: beestje ziet er niet bepaald gezond uit met die vrijwel dichte oogjes...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Is de staart niet te lang voor fret? Meer foto's bij de waarneming, trouwens: http://waarneming.nl/waarneming/view/97688785 (waarop ie er trouwens ook wat beter uitziet).
Douwe van der Ploeg

tekenaar

Bij de foto's hierboven dacht ik ook aan een fret maar de bovenste foto bij de waarneming maakt me aan het twijfelen. Ik sluit me nu aan bij "Amerikaanse nerts". Albino dieren kunnen in normaal zonlicht permanente oogbeschadigingen oplopen en zien zowieso al erg slecht. In zo'n geval lijkt het me beter voor het dier wanneer iemand hem vangt (helemaal los van de discussie in hoeverre fretten "welkom" zijn in de Nederlandse natuur). Vervagen van de waarneming lijkt me hier niet in het belang van het dier, eerder het tegendeel ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Op de twee andere foto's (bij de waarneming zelf) inderdaad meer overtuigend een nerts.

Hoort niet in onze natuur thuis en zou beter in een opvang kunnen zitten...
Met vriendelijke groet, Rob

Nella

Zo had ik het nog niet bekeken, Paul en Rob.


Vriendelijk dank ook voor jullie bijdrage!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


maurice.lahaye

Een van de oorzaken (vermoedelijk) waarom er in NL nog geen populatie zich voortplantende amerikaanse nertsen aanwezig is, is waarschijnlijk de muskusratten-bestrijding. Ontsnapte dieren (zoals ook dit exemplaar) worden te snel gevangen om een populatie op te bouwen. Ook zonder vervagen of embargo zal dit dier zeer waarschijnlijk (uiteindelijk) worden geklemd of in een ander vangmiddel terecht komen.


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Zie het eerdere commentaar van Douwe. Belangrijkste onderscheid is de langere staart. Buitengewoon subtiel kenmerk. Het heeft toch ook wel te maken met de 'jizz', maar ja, daar kan je niet zoveel mee. Vaak zien en regelmatig foto's onder ogen krijgen....


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Aanvullingen bij opmerking Maurice:

Een fret is qua 'model' een bunzing. Hooguit gemiddeld wat kleiner. Nerts heeft - o.a. door de langere staart - een heel klein beetje wel iets weg van een ottertje (vind ik zelf tenminste).
Met vriendelijke groet, Rob