welk heersbeestje

Gestart door boogey55, oktober 17, 2005, 19:18:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Is dit een veertien stippel of iets anders?





bvd
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Stippen

#1
Dit is een Aziatisch veelkleurig lieveheersbeetsje, harmonia axyridis.

Een viertienstippelig lieveheersbeestje is geel met zwarte, nogal vierkantige stippen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

robin

ligt het aan mij of is er e laatste tijd een enorme invasie aan aziatische lieveheersbeestjes? hier in ede en in in nijmegen zie je geen anderen meer(vroeger veel 7stippelig en 2stippelig nu geen enkele meer te vinden)
groeten robin kraaij

Dragonfly

Eh, ligt eraan waar je in Nijmegen kijkt...? Ik ben nog geen aziatische tegengekomen, alleen 7stippers...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Arno van Stipdonk

In onze buurt (Weert) kwamen er vorige week ook ontzettend veel voor, de meeste zaten binnen in alle slaapkamers. Ook bij andere mensen in de buurt zaten er veel binnen. Blijkt dat ze momenteel op zoek zijn naar een overwinteringsplaats. Exemplaren worden op zonnige dagen vrij actief, gaan
massaal vliegen, en landen vervolgens op lichte of witte oppervlakken, zoals
die van hoge gebouwen, huizen, bomen, etc. om vervolgens aldaar weer op zoek
te gaan naar donkere spleten en kieren...
Dus waarschijnlijk is dat de reden dat je ze nu meer waarneemt.

Gr,

Arno

Stippen

#6
Aziatische lieveheersbeestjes verzamelen zich nu massaal voor de winter.

De afgelopen drie jaar heeft de soort zich erg sterk door (bijna) heel Nederland verbreid.
Dat de 'inheemse' soorten daar onder lijden is nog niet echt aangetoond, maar het lijkt er wel op.

Dr. Ir. Loomans uit Wageningen doet onderzoek naar deze soort, op stippen.nl doet hij vaak verslag van zijn bevindingen, en de waarnemingen van deze soort gemeld op de stippen site worden bij zijn onderzoek gebruikt.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl