positieflijst zoogdieren vastgesteld

Gestart door peterv, januari 29, 2015, 15:25:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter35

antidierhouderijmaffia en hobby kapotmakers in het kwadraat  :angry: :angry:

Douwe van der Ploeg

Heb je daar ook goede argumenten voor? Poog je een fatsoenlijke discussie te starten, of probeer je gewoon wat mensen te beledigen terwijl je luidkeels je mening verkondigt?
Douwe van der Ploeg


peter35

als julie veel dieren willen zien uitsterven doen julie maar, wij die dieren houden in beschermd milieu zijn een bufferpopulatie voor als er iets gebeurt met dieren die in het wild leven, verbied men met dieren te houden en te fokken sterven ze uit bij ons, maar als ze dan in het wild uitsterven is er geen bufferpopulatie meer

peter35

ik beledig geen mensen ik ben gewoon kwaad dat die lijst er gekomen is zonder gezond na te denken, dat je geen gevaarlijke dieren houdt tot daar aan toe maar daar staan erop die te gek voor woorden zijn deze lijst is onkundig samengesteld

Rob Koelman

Citaat van: peter35 op januari 29, 2015, 17:37:21 PMals julie veel dieren willen zien uitsterven doen julie maar, wij die dieren houden in beschermd milieu zijn een bufferpopulatie voor als er iets gebeurt met dieren die in het wild leven, verbied men met dieren te houden en te fokken sterven ze uit bij ons, maar als ze dan in het wild uitsterven is er geen bufferpopulatie meer

Even voor de goede orde: de positieflijst komt van het rijk; waarneming.nl heeft hier verder geen rol in en vermeldt alleen het feit dat de lijst is vastgesteld...

Voor het voor uitsterven behoeden van bedreigde diersoorten zijn andere instanties van belang (waaronder dierentuinen); in een aantal gevallen zal daarbij samen gewerkt worden met particulieren...
Met vriendelijke groet, Rob

peter35

ja ik gaan hier geen discussie starten ik heb mijn mening erover, ik vindt het gewoon triest dat de goede moeten boeten voor de slechte, dit is het laatste wat ik erover zeg

Theo Linders

De positieflijst is deels een lachertje. Alle muntjakken worden verboden, behalve de chinese/reeves muntjak. En laat dat nou net de soort zijn die een invasieve exoot kan worden en die in tegenstelling tot alle andere genoemde muntjakken (en spiesherten) wel in Nederland in gevangenschap gehouden wordt... Dus daar schiet niemand iets mee op

Verder vind ik die houderijvoorschriften wel een goed idee, alleen alles valt en staat bij de uitvoering en naleving daarvan...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

Citaat van: Theo Linders op januari 29, 2015, 18:29:45 PMDe positieflijst is deels een lachertje. Alle muntjakken worden verboden, behalve de chinese/reeves muntjak. En laat dat nou net de soort zijn die een invasieve exoot kan worden en die in tegenstelling tot alle andere genoemde muntjakken (en spiesherten) wel in Nederland in gevangenschap gehouden wordt... Dus daar schiet niemand iets mee op

Verder vind ik die houderijvoorschriften wel een goed idee, alleen alles valt en staat bij de uitvoering en naleving daarvan...

Ik vind de Chinese/reeves muntjak niet terug in de eerste of tweede tabel, wat automatisch betekent dat de soort niet gehouden mag worden.

Wel opvallend vind ik de Japanse eekhoorn in tabel 2 (dus onder voorwaarden toegestaan als huisdier). Dat is een soort met een matig hoog risico op ongewenste vestiging in ons land.
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

Citaat van: Rob Koelman op januari 29, 2015, 19:02:23 PM
Citaat van: Theo Linders op januari 29, 2015, 18:29:45 PMDe positieflijst is deels een lachertje. Alle muntjakken worden verboden, behalve de chinese/reeves muntjak. En laat dat nou net de soort zijn die een invasieve exoot kan worden en die in tegenstelling tot alle andere genoemde muntjakken (en spiesherten) wel in Nederland in gevangenschap gehouden wordt... Dus daar schiet niemand iets mee op

Verder vind ik die houderijvoorschriften wel een goed idee, alleen alles valt en staat bij de uitvoering en naleving daarvan...

Ik vind de Chinese/reeves muntjak niet terug in de eerste of tweede tabel, wat automatisch betekent dat de soort niet gehouden mag worden.

Wel opvallend vind ik de Japanse eekhoorn in tabel 2 (dus onder voorwaarden toegestaan als huisdier). Dat is een soort met een matig hoog risico op ongewenste vestiging in ons land.

Waarom staat die dan niet in tabel 3, waar alle andere muntjaks wel in staan. Of is hij nog niet beoordeeld, wat ik raar vind, als de rest wel beoordeeld is.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Douwe van der Ploeg

Misschien dat ie juist nog niet beoordeeld is omdat die soort wel in Nederland wordt gehouden, dat ze eerst willen kijken hoe/waar het beest nu gehouden worden en hoe dat gaat / hoe groot eventuele risico's zijn?

Rob: ik vermoed dat dat gaat gelden voor vrijwel alle eekhoorns, ben benieuwd naar wat de voorwaarden daarvan gaan zijn.

Opvallende soort die (tot nu toe) mist i.m.o.: fret.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 29, 2015, 19:35:33 PMRob: ik vermoed dat dat gaat gelden voor vrijwel alle eekhoorns, ben benieuwd naar wat de voorwaarden daarvan gaan zijn.

Ik denk dat bij eekhoorns de risicoanalyse die de Zoogdiervereniging hier een tijdje geleden over heeft gemaakt een belangrijke rol heeft gespeeld. Alle soorten met hoog risico op ongewenste verwildering, bijvoorbeeld de Pallas' eekhoorn en de grijze eekhoorn, staan in ieder geval niet op de positieflijst...

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 29, 2015, 19:35:33 PMOpvallende soort die (tot nu toe) mist i.m.o.: fret.

Inderdaad opvallend. Zouden ze die  'vergeten' zijn?
Met vriendelijke groet, Rob

jva

#13
Citaat van: Rob Koelman op januari 29, 2015, 19:56:41 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 29, 2015, 19:35:33 PMRob: ik vermoed dat dat gaat gelden voor vrijwel alle eekhoorns, ben benieuwd naar wat de voorwaarden daarvan gaan zijn.

Ik denk dat bij eekhoorns de risicoanalyse die de Zoogdiervereniging hier een tijdje geleden over heeft gemaakt een belangrijke rol heeft gespeeld. Alle soorten met hoog risico op ongewenste verwildering, bijvoorbeeld de Pallas' eekhoorn en de grijze eekhoorn, staan in ieder geval niet op de positieflijst...

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 29, 2015, 19:35:33 PMOpvallende soort die (tot nu toe) mist i.m.o.: fret.

Inderdaad opvallend. Zouden ze die  'vergeten' zijn?

Chinchilla / Lama?
Jelle

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

tekenaar

dwerghamstertjes?

degoes?

Europese dwergmuis?

... en dan nog heel wat meer soorten die momenteel (veel) gehouden worden en waarvan het welzijn niet sterker wordt beinvloed door de huisvesting als bij de soorten die wel op de lijst staan.

Al met al een m.i. wat merkwaardige lijst die mij de indruk geeft dat het belangrijker was op een "korte lijst" uit te komen dan om objectief te bekijken in hoeverre het welzijn van dieren in het geding is wanneer deze in gevangenschap worden gehouden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#16
zebragrasmuis (en een hele reeks mij onbekende gerbilsoorten) staan wel op de lijst, veel gehouden stekelmuizen echter niet?

Onder voorwaarden mogen zebra's wel, maar indische antilopen (kwa eisen vergelijkbaar met damhert en mouflon) staan weer niet op de lijst. Wat is het verschil in welzijnseisen tussen zebra's en afrikaanse antilopen (even afgezien van het feit dat de ene antilope niet de andere is ... ).

Al die steenbokken die je nu in je badkamer mag houden vindt ik ook raar (worden die werkelijk zoveel particulier gehouden? Ze klimmen over metershoge afrasteringen heen ... ). Axishert, wat wel weer gehouden wordt en vergelijkbaar is met damhert kwa eisen, staat weer niet op de lijst.

Koe en waterbuffel mag je houden (de toevoeging "gedomesticeerde vorm" is raar want wie heeft de uiterst zeldzame wildvorm waterbuffels in zijn achtertuin?), maar yak staat niet op de lijst. En als je nu een hybride yak x koe hebt, wat dan?

Wil iemand toelichten wat, kwa huisvestingseisen, het grote verschil is tussen rode en grijze reuzenkangoeroes? Waarom staan die op verschillende lijsten?

Boeroendoek (veel gehouden eekhoornsoort) mag niet meer, maar onder voorwaarden een aantal andere potentieel even invasieve soorten nog wel. Ook vreemd.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Douwe van der Ploeg

En dan daarnaast nog een aantal fouten/incosistenties bevat.. Het gebruik van "domestic form" bijvoorbeeld, daarnaast staan sommige soorten er met hoofdletters in en anderen niet, heet nerts (en niet Amerikaanse nerts) ineens Neovision vision, is het edelhert "Middeneuropees" (wat dat ook mag betekenen) en ga zo maar door..

De titel boeit me ook wel: "Diersoorten die zijn aangewezen als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, van de Wet dieren die gehouden kunnen worden zonder toepassing van soortspecifieke houderijvoorschriften`

Heet dat ding echt de "Wet dieren die gehouden kunnen worden zonder toepassing van soortspecifieke houderijvoorschriften"? In de brief naar de kamer waar de lijst bij hoort heeft de staatssecretaris het over de "huisdierlijst zoogdiersoorten", wat die lijst zal zijn en niet de wet. Waar kan ik die wet dan vinden, met bijbehorend artikel 2.2 eerste lid?

Ik heb wel een "Wet dieren" gevonden, die het lijkt te zijn. Op overheid.nl krijg ik bij dat artikel/lid te zien:
Citeer1. [Dit lid is nog niet in werking getreden.]
Ok, overheid werkt blijkbaar niet op zondag, ook al geven ze die datum. Morgen maar weer kijken dus. (...)

Wat een verschrikkelijke prutsers. Ik zou bijna één of ander illegaal dier gaan houden om het tot een proefproces te laten komen, want dit slaat echt helemaal nergens op.


Wat de eventuele missende soorten betreft: deze lijst is slechts de eerste serie (zie ook de brief waar het bij hoort), het wordt blijkbaar per genus bepaald. Ben inderdaad wel benieuwd wat ze met hybrides gaan doen.
Douwe van der Ploeg

tekenaar

Ik heb nog commentaar toegevoegd hierboven. Sorry, had even een nieuw berichtje moeten schrijven.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/