Onbekend huidjes

Gestart door HNoord, juli 24, 2007, 14:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

HNoord

Deze huidjes zijn aangetroffen op een vermolmd berkenstammetje. De beestjes zijn eruit gekropen. Ze zijn zo'n 2,5 cm lang. Wie kan er een naam aan geven?

Zonnekoning

De vraag komt eigenlijk van een ander forum en de larven zaten in openhaardhout. De gaten waaruit ze zijn gekropen zijn ongeveer 5 mm. groot en de larven zijn 2.5 à 3 cm. lang.
Ik zit zelf aan een boktor-soort te denken en daar heb ik niet zo veel sjoege van.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Louis.Boumans

intrigerend.. Ik denk van die grote sluipwespen, die in houtkeverlarven zitten. Anders misschien langpootmuggen?

A_kroon56

Zou wel eens de pophuidjes van een wespvlinder kunnen zijn.

Matty Berg
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Louis.Boumans

Ik denk dat Matty gelijk heeft. Langpootmuggen kunnen het bij nader inzien eigenlijk niet zijn, want die zitten alleen in helemaal vermolmd hout, en dat kan dus geen haardhout zijn. Bovendien komen die niet uit zulke gaatjes, en de wespvlinders wel. Toch opmerkelijk, dat de larve (rups) de uitgang voorbereidt voordat-ie verpopt.

Zonnekoning

"Helaas" is de maakster van de foto een maand met vakantie maar ze heeft me verteld dat "het in een stammetje (berk) zit dat op de open haard wacht". Het is dus niet helemaal vermolmd kan het niet zijn of ze heeft zich vergist. De vorm van de larve doet mij een beetje aan die van een boktor lijken, vandaar dat ik daar aan denk.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HNoord

#6
Ik heb wat gezocht op wespvlinder en kwam enige afbeeldingen tegen:
Ik zie wel overeenkomsten dus ik denk dat Matty aardig in de richting zit.

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Afbeelding 3

Zonnekoning

CiteerIk heb wat gezocht op wespvlinder en kwam enige afbeeldingen tegen:
Ik zie wel overeenkomsten dus ik denk dat Matty aardig in de richting zit.
Zou het dan misschien om de Berkenwespvlinder - Synanthedon culuciformirmis kunnen gaan?
Dat zou wel leuk zijn omdat het een vrij zeldzame soort is EN er zijn alleen een paar foto's van imago's in de database...
Ik ben benieuwd wat de admins er van vinden.

En Henk: Welkom op het forum van waarneming.nl.  ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HNoord

#8
Dank aan allen. Zeer waarschijnlijk gaat het hier dus om een Wespvlinder, mogelijk Berkenwespvlinder.

Nog een plaatje gevonden:

Foto larve berkenwespvlinder        Synanthedon culiciformis