Andere Lens of Andere camera?

Gestart door e.walstra, januari 29, 2015, 13:38:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Beste mensen,

Ik ben nu al een tijdje bezig met natuur-fotografie en denk het langzamerhand wel redelijk onder de knie te krijgen. Ik heb vorig jaar een combi Eos 550D met een Canon 100-400 USm L 4.5f aangeschaft waar ik zeker erg tevreden over ben. Mijn foto`s zijn aanzienlijk verbeterd, maar soms zie ik foto`s waarvan ik achterover sla. Zo mooi!!
Nu heb ik geen bakken met geld, maar ben ik me wel eens aan het orienteren wat de volgende stap tot betere foto`s zou zijn. Ik denk aan:
Optie 1- De nieuwe Canon 100-400 L USM 2 (opvolger van die ik nu heb).
Optie 2- Een nieuwe Camera, wat luxe variant +-1500,- weet niet precies welke.
Wat zouden jullie doen? En waarom natuurlijk  ;D

Groeten Erwin

Douwe van der Ploeg

Het is handig om aan te geven wat je vooral fotografeert (macro/dichtbij, of juist eerder landschappen? in het bos (donker) of open veld?). Ook zijn voorbeeldfoto's (van jezelf) handig, waarbij je aangeeft wat misschien mooier eraan zou zijn (scherpte? kleuren? "meer beeld"?), zo kunnen de experts betere tips geven.
Douwe van der Ploeg

stevenvdb

De combi die je nu hebt kan je mi niet veel verbeteren met je aangegeven budget. Ik denk dat het verschil dan vooral in de nabewerking zit. Heb je een bewerkingsprogramma zoals Lightroom of Photoshop?

Gr, Steven

Jacob Molenaar

Citaat van: stevenvdb op januari 29, 2015, 18:35:16 PM
De combi die je nu hebt kan je mi niet veel verbeteren met je aangegeven budget. Ik denk dat het verschil dan vooral in de nabewerking zit. Heb je een bewerkingsprogramma zoals Lightroom of Photoshop?

Gr, Steven
wat vind jij beter Steven? photoshop of lightroom ... en waarom?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

e.walstra

Dit is wat me nu soms lukt en waar ik wel tevreden over ben.







Maar dit gebeurt mij niet standaar  ;D en zie op waarneming vaak dezelfde mensen echt
top foto`s maken. Daar kijk ik dan wat jaloers naar  :rolleyes: en probeer uit te vinden hoe
ik mij shots ook vaker op dat soort kwaliteit kan laten uitkomen.
Nee ik gebruik DxO optics pro waar ik ook niet super handig in ben  :rolleyes:

Groeten Erwin

Jacob Molenaar

Tja, opzich is er niets fout aan die foto's hoor, misschien ligt het eraan hoe goed je met je camera om kan gaan?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

e.walstra

Ja, denken jullie dat het niet apperatuur is naar tips en trucs leren?

lennartv

Nou ja... in principe hoor je een goede foto al in het veld te maken. Bewerkingsprogramma's zijn er voor  de foto net dat laatste tikje mee te geven. Ik weet niet wiens foto's jij bekijkt, maar ook grote kans dat de apparatuur er achter zeker drie keer zo duur is als jouw spul. Wat betreft lenzen ben ik een grote fan van de vaste 400mm f5.6 van Canon, ik betreur het nog steeds dat Nikon hem niet heeft. Van die lens heb ik al veel zeer goede plaatjes voorbij zien komen, in het veld zie ik ook veel mensen die hem hebben. Camera's worden met het jaar beter dus ik zou eerst wat goede tests lezen alvorens over de gaan naar een nieuwe
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

jwj1976

Wellicht een late reactie. Maar ik ben van een 550 overgestapt naar een 70D. De 550 was met 50.000 kliks op zijn einde, dus ik kon hem nog verkopen tegen een redelijke prijs.
De meerprijs van de 70D (± 2x duurder) uit zich op geen enkele manier in betere/mooiere/scherpere foto`s!

De verhoogde ISO-range is wel iets een verbetering, maar niks schokkends. Voordeel is het extra display boven op en er zijn meer dedicated knoppen om snel te kunnen wijzigen. Ook is de snellere burst functie soms handig.

Dus mijn advies zou zijn: Als je 550 nog in prima staat is, en je kunt er goed mee overweg. Altijd investeren in beter glas!
Daarnaast fotografeer ik tegenwoordig ook in RAW om daarna met Lightroom de foto te "ontwikkelen". Ik was lang sceptisch over photoshop achtige software, omdat ik ook schitterende foto`s kon maken zonder. Maar ik ben uiteindelijk overstag gegaan, nadat een collega wat voorbeelden van mijn foto`s had bewerkt in Lightroom.

Je bent wel weer ;) wat extra tijd kwijt voor je foto, maar je haalt er zoveel meer uit wat je zelfs met de duurste lens/camera nog niet gelukt was.
Groeten Wim