Roodbruine slanke amaniet?

Gestart door phegi, januari 28, 2015, 08:05:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

phegi

Is dit een Roodbruine slanke amaniet? Hij lijkt er wel op. Ik heb alleen geen beurs gezien maar misschien niet goed opgelet. Daarnaast ontbreken de strepen op de hoedrand. Andere elementen kloppen wel, buikige, vrije lamellen, een steel die bovenaan dunner wordt. Geen bijzondere geur en een licht bittere smaak. Wat denken jullie?
groeten,

Peter

www.phegi.com

ridderzwam

Nee, geen Roodbr.Sl.Am.. Eerder Heksenschermpje, om er  een te noemen waar je mee kunt vergelijken.

Groet,
Ria

phegi

Bedankt voor je opmerking Ria. Ik heb alleen geen radijslucht geroken. En ook het heksenschermpje is aan de rand doorschijnend gestreept. Ik zelf zat nog te denken aan een Franjehoed, maar ik ben slechts een leek op dit gebied.
groeten,

Peter

www.phegi.com

phegi

Hier nog even een foto toen hij nog in de grond stond. Wat mij opvalt als je hem iets vergroot zijn de witte vlokjes onder aan de steel en aan de rand van de hoed.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Gert Kremer

iets van een Hertenzwam ?   misschien 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

phegi

Dank je Gert, werd op facebook ook geopperd. Ik denk dat ik hem maar als Hertenzwam spec wegschrijf.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Gert Kremer

Citaat van: phegi op januari 28, 2015, 17:20:42 PM
Dank je Gert, werd op facebook ook geopperd. Ik denk dat ik hem maar als Hertenzwam spec wegschrijf.

ik zou even op Grieta wachten of die mogelijkheid zou kunnen!
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Ach, ik had dit al wel gelezen en maar even met mijn hoofd zitten schudden en gewacht op nog wat meer suggesties. Op deze manier leer je toch geen paddenstoelen kennen? De een roept nog harder dan de ander en het slaat vaak nergens op. Het is ook verstandig om al in het veld naar details te kijken en niet pas bij het vergroten van de foto witte vlokjes te ontdekken.
Peter, ik raad je sterk aan om de Veldgids van Nico Dam en Thomas Kuyper te gaan kopen en daarin eens te gaan lezen hoe je paddenstoelen kunt determineren. Tenzij je daar natuurlijk helemaal geen zin in hebt, maar dan blijf je afhankelijk van plaatjes kijken en de mening van anderen.
Grieta.



phegi

Die Veldgids heb ik en ook Gerhardt is in mijn bezit naast nog wat andere boeken. Ik leer steeds beter de paddenstoelen te bekijken, bevoelen, beruiken en te proeven maar uiteindelijk kom je weer terug op de plaatjes in het boek. En die plaatjes maken het moeilijk. Bijvoorbeeld de Bleke franjehoed ziet er in Gerhardt anders uit qua kleur dan de Veldgids. Dat kan zelfs te maken hebben met de instellingen van de camera. Wat het nog moeilijker maakt is dat dit volgens Chiel Noordeloos, toch niet de minste onder der paddenstoelenkenners, waarschijnlijk een steriel vruchtlichaam is waardoor de lamellen wit zijn. Zie dan nog maar eens als beginneling aan de juiste naam te komen. In de meeste gevallen kom ik niet verder dan een soortnaam met spec.
Wat ik bij deze paddenstoel had moeten doen is het bekijken met de loep, dat heb ik niet gedaan. Ik kwam hem per ongeluk tegen en heb hem snel even op de mobiel gezet.
Ik snap trouwens jouw reactie niet helemaal. Veel mensen plaatsen hier foto´s met nog minder details dan ik en krijgen dan ook allerlei reacties. Zo gaat dat met een forum. Je moet niet te snel oordelen over mijn paddenstoeldeterminatiekwaliteiten. Die kunnen nog een stuk beter maar ik ben volgens paddenstoelenbobo´s goed op weg.
groeten,

Peter

www.phegi.com

grietaf

Peter, ik heb mijn hoofd meer geschud vanwege de suggesties die gedaan werden dan over jouw kwaliteiten om paddenstoelen te determineren (want daar kan ik niet over oordelen). Maar ik vraag me wel af waarom je deze paddenstoel niet mee naar huis genomen hebt om een sporee te maken. Daar wordt al vrij snel naar gevraagd in de startsleutel van de Veldgids (nr. 10). Het zou namelijk best kunnen dat de lamellen een dag later niet meer wit geweest zouden zijn maar een kleurtje hadden gekregen. En daar ga je dan met je Heksenschermpje en je Hertenzwam.
En als het inderdaad een steriel vruchtlichaam is zoals Chiel aangaf kun je er al helemaal geen naam aan geven.
Grieta.

phegi

dan had ik je even verkeerd begrepen Grieta. Een sporee maken heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Voor mij is het allemaal nieuw en dan vind ik allerlei soorten tegelijk en dan zou ik die allemaal mee naar huis moeten nemen ..... En uiteindelijk komt het toch vaak neer op de  :micro: en die heb ik niet en zal ik voorlopig ook niet aanschaffen denk ik. Maar dat levert beperkingen op voor mijn mogelijkheden tot determinatie maar dat accepteer ik dan maar. Voorlopig wil ik eerst inzicht krijgen in de grote lijnen, is het een Mycena, Franjehoed of een andere groep? Dat is al moeilijk genoeg. Verder valt me op dat veel mensen vooral kijken naar bijzondere paddenstoelen terwijl ze de gewone Donsvoetjes niet zien of herkennen.
groeten,

Peter

www.phegi.com

ratje

Citaat van: phegi op januari 30, 2015, 10:30:42 AMVerder valt me op dat veel mensen vooral kijken naar bijzondere paddenstoelen terwijl ze de gewone Donsvoetjes niet zien of herkennen.
Hoe weet je dit? Misschien kennen ze de Donsvoetjes e.d. wel en zien ze andere soorten die boeien. ;)

grietaf

Citaat van: phegi op januari 30, 2015, 10:30:42 AM
Voor mij is het allemaal nieuw en dan vind ik allerlei soorten tegelijk en dan zou ik die allemaal mee naar huis moeten nemen .....Maar dat levert beperkingen op voor mijn mogelijkheden tot determinatie maar dat accepteer ik dan maar. Voorlopig wil ik eerst inzicht krijgen in de grote lijnen, is het een Mycena, Franjehoed of een andere groep? Dat is al moeilijk genoeg.
Je hoeft heus niet alle soorten mee naar huis te nemen, per keer één of twee, maar je zult merken dat als je systematisch te werk gaat het onderscheid in de geslachten veel sneller gaat dan wanneer je dat niet doet.
Grieta.