Kever?

Gestart door adinda, januari 28, 2015, 00:57:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/97603194
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-01-27 Suriname - Paramaribo
Foto's:


bij voorbaat dank Joop van der Lee

Het mannetje heeft duidelijk grotere voelsprieten dan het vrouwtje.


Met vriendelijke groeten,

Joop

Arp

#1
Hallo Joop,

Ja kevers uiteraard - meer precies: Koppeltje Boktorren (Cerambycidae)

Lijkt erg op Trachyderes succinctus die in elk geval in het gebied voorkomt. Dus zoeken of je meer info kunt vinden over de Trachyderini (Cerambycinae) van Suriname.

Ik verplaats ze even naar het forum voor kevers buitenland ...


P.S. In de serie Entomologische Arbeiten Museum G. Frey is als deel 33-34 een 167 pagina dikke revisie van de Trachyderini uitgegeven, met een aanvulling/errata in deel 35-36. Die laatste is wel als PDF beschikbaar, maar de gehele revisie helaas niet - het is (natuurlijk weer eens) precies het enige deel uit de serie dat ontbreekt - jammer  :'(

Huedepohl, K.-E. (1985) Revision der Trachyderini (Coleoptera, Cerambycidae, Cerambycinae). - Entomologische Arbeiten aus dem Museum G. Frey, vol.33/34, pp.1-167. niet online?

Huedepohl, K.-E. (1987) Nachtrag zur Revision der Trachyderini (Coleoptera, Cerambycidae, Cerambycinae). - Entomologische Arbeiten aus dem Museum G. Frey, vol.35/36, pp.199-203. PDF

P.P.S. Volgens TITAN in Suriname maar twee Trachyderes bekend (en totaal een stuk of 15 Trachyderini). Als ik daar wat doorheen kijk dan lijkt het me gerechtvaardigd deze als Trachyderes succinctus in te voeren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dag Joop,

Op Facebook is een groep (Coleoptera) met daarin een enorme hoeveelheid kennis, o.a. verscheidene goede experts in Neotropische Cerambycidae. Als je wil kan ik de foto daar wel voor je neerzetten en om hun mening vragen. Als je het liever niet hebt of gewoon zelf wil doen is het natuurlijk ook helemaal prima!
Douwe van der Ploeg

adinda

Ik vind het uitstekend Douwe van mij mag je doen met de foto wat je wilt. Ik vond ze alleen heel apart.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Douwe van der Ploeg

 :duim: ik heb de vraag daar ook in de groep gegooid, zal het laten weten wat eruit komt.

Arp: Ik kan m helaas ook niet vinden :( Ze hebben m wel in in de National Agriculture Library, dus als je ooit eens in Washington bent..  ;D
Douwe van der Ploeg

Arp

Ik heb het museum geschreven en gevraagd of dit ene nummer per ongeluk of expres mist ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

 :duim: ben benieuwd

Ondertussen al lekker snel een reactie van Rob Westerduijn, een Nederlander die in Peru werkt en expert is in Neotropische Cerambycidae, en die bevestigt Trachyderes succinctus en geeft daarbij aan dat het een algemene soort is in Zuid Amerika. Joop, je kan je waarneming dus met een gerust hart wijzigen naar deze soort: http://observado.org/soort/view/211595
Douwe van der Ploeg

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)