A nemoralis = Anthocoris butleri

Gestart door harry60, januari 27, 2015, 17:11:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Ik zou 99% voor nemoralis gaan of heb ik het mis ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Bij genetiaal onderzoek van iemand op wrn, blijkt het de Anthocoris butleri te gaan. :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Daar had ik ook nog aan gedacht. Leuk Harry, want die is veel zeldzamer. Was er buxus in de buurt?

harry60

#3
Hij komt uit de buxus :)

Prachtig al de namen in het NL, nu is de vraag of er nog iets mee gedaan word.
Ik zou best de gehele lijst willen hebben dan kan ik er al vast een beetje aan wennen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#4
De bloemenwantsen hebben we overgeslagen Harry. Eerst de andere families maar eens. De meeste van de familie Anthocoridae zullen niet zo makkelijk zijn. Aan de andere kant... Als de jouwe ook als buxusbloemenwants in Waarneming had gestaan, was hij makkelijker te vinden geweest.
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar de families, die zo'n beetje af zijn, staan nu in één topic. Er zijn nog een paar bespreekgevallen. o.a. jouw spijkerschildwants. Ik heb er deze week, toch nog een paar kleine schrijffoutjes uitgehaald. We moeten dus ook niet te snel zijn. Ik hoop dat de biologen als Berend er ook eens naar kijken. Pas als ze in Waarneming worden ingevoerd zal ik de namen ook op mijn site zetten en de andere insectensiteshouders een mailtje sturen. Daarna ga ik proberen of ik ze op Wikipedia kan plaatsen. Ik denk, dat dat de juiste volgorde is.
Het invoeren in Waarneming zal echter door goedwillende admins moeten gebeuren.

Henk Soepenberg

is Arma custos ook nog een bespreekgeval?  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Niet dat ik weet Henk. Volgens mij heeft daar nooit iemand iets over gezegd. Ik principe kan alles natuurlijk worden besproken. Ik heb lang gewacht met de totale lijst, omdat ik daarna de veranderingen steeds in twee topics moet weergeven. (Laatste schildwantsenopmerking was van James in november!  :) )

Henk Soepenberg

In Entomologische Berichten 73(2) bespreekt Dik Hermes het boekje Boom- en Bodemwantsen.  http://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2013/73-2/71.pdf

Citaat: "Een doodzonde is het natuurlijk om een wants naar een kever te noemen: Arma custos, de snuitkeverwants? Waar zit bij Arma custos de snuit? Dat kan echt niet; het moet wel een Belgisch comité zijn die dat bedacht heeft. Of is het dat Arma custos wel eens een snuitkever op het menu heeft staan? Maar goed, nieuwe Nederlandse namen zijn wel vaker een bron van ergernis"
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Ah ik snap het. Je zit dan weer met de regel of je ingeburgerde namen moet schrappen. Zuringwantsen ben ik tot nu toe overal op tegengekomen behalve op zuring. Ik heb wel foto's gezien, dat hij een snuitkever te pakken had, maar er staat meer op zijn menu. Van mij mag hij een andere naam krijgen. Doe maar een voorstel. Misschien is het dan wel handiger om op het schildwantsentopic verder te gaan.  :)

thijsdegraaf


Henk Soepenberg

Oké Thijs. De kritiek op de naam komt niet van mij hè  :angel:
Vriendelijke groeten,
Henk