Hoofdmenu

roots

Gestart door charlottes, januari 26, 2015, 14:46:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

charlottes

Schrijf je een goed stukje nederlands, maken ze er bij plaatsing  in ROOTS ( brief van de maand)  een potje van ..... Vreselijk . Ik houd het maar bij Waarneming.nl


Mijn tekst:

Deze grjze duif  die graag in de natuur vertoeft , kreeg met wat beperkingen te maken, maar  nog wilde ze  op onderzoek uit, vastleggen wat ze aan natuurschoon zag, want de liefde voor de beestjes enzo  bleef haar sterk parten spelen.  Ook vindt ze het kicken als ze een beestje ziet wat ze nog niet eerder zag.  Het werd dicht bij huis . Op een braakliggend stukje grond verraste het haar  zo'n verscheidenheid van  levens groot en klein  in ogenschouw te kunnen nemen:  Van een buizerd omringd door eksters  die  zaten te wachten op ook een stukje  lekkers, terwijl de buizerd  op een  zandhoop  rustig zat te peuzelen  van zijn vangst   tot aan een  Eenhoornige  snoerhalskever toe.
In de  maanden  augustus, september en oktober  was ze  er regelmatig aan het struinen  en zag:  Verschillende libellen,  vlinders ( zelfs de oranje luzernevlinder)  rupsen, goudwespen, bloedbijen,  sprinkhanen, zweefvliegen, wantsen, etc.
Helaas,  er gaat daar gebouwd worden , het thuis van de dieren moet wijken voor de  mensbelangen.

.....   werd :

Natuur dichtbij .
Ik vertoef graag in de natuur. Helaas heb ik met wat beperkingen te maken. Maar ik blijf op onderzoek gaan en vastleggen wat ik aan  natuurschoon tegenkom, want de liefde voor de beestjes  verdwijnt nooit , al is het wel dichter bij huis.  En dan is het elk keer kicken als ik een beestje zie dat ik niet eerder zag.  Zo verraste me een braakliggend stukje grond me qua verscheidenheid.  Van een buizerd omringd door eksters  tot de eenhoornige snoerhalskever.  De afgelopen maanden struinde ik er regelmatig  rond en zag er verschillende  libellen,  vlinders (waaronder de oranje luzernevlinder) , rupsen, goudwespen, bloedbijen, zweefvliegen, sprinkhanen, wantsen en meer.  Helaas, er gaat gebouwd worden, het thuis van de dieren moet wijken voor de belangen van de mens. Zoals bijna altijd.

Charlotte Schweitz.


Edwin Schuller

Qua interpunctie en spelfouten zie ik wel wat verbeteringen...
Edwin Schuller

stevenvdb

#2
Jouw stukje is een stuk poëtischer, maar er zitten inderdaad wel te veel taalfouten in. Op dat vlak is hun bewerking dus een verbetering (hoewel daar ook nog heel wat taalfouten instaan). Het is inderdaad wel jammer dat als je je best doet om alles mooi te verwoorden, ze er een droog stukje van maken

Gr, Steven

HJDT

Wat is het punt om dit op dit forum te plaatsen? Als je niet tevreden bent met iets dat je bij de Bijenkorf koopt ga je toch ook niet bij de Albert Heijn klagen?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

charlottes



Ik ben  nu ook een ervaring rijker geworden bij Waarneming.nl
Dank je wel Steven voor jouw reactie.

Natuurgroet van Charlotte.


Diederick Meinen

Hallo Charlotte,


Jouw tekst is mooi maar voor een breder lezerspubliek vind ik de aangepaste tekst wel wat toegankelijker.


Vriendelijke natuurgroet!

charlottes

Dag Diederick,
Ja, dat denk ik ook. Dank voor je reactie.
Natuurgroet van Charlotte.

charlottes

In een eigen schrijfstijl  verwoordde ik  mijn  interesse  en verwondering over de natuur dicht bij huis. Bij plaatsing van mijn brief (in Roots)  herkende ik mijn  tekst niet meer. Uit nieuwsgierigheid  wilde ik lezers elders (van waarneming.nl) peilen.
Dank voor alle reacties!
Overigens heeft de redactie van Roots het bij mij  toegegeven en vandaag goed gemaakt.

Een natuurgroet van Charlotte.


Edwin Schuller

Uit mijn nieuwsgierigheid; waarom gebruik je zo vaak een dubbele  spatie? :lol:
Edwin Schuller

mgieskens

Citaat van: Edwin Schuller op januari 28, 2015, 09:42:55 AM
Uit mijn nieuwsgierigheid; waarom gebruik je zo vaak een dubbele  spatie? :lol:
Gokje: Tablet/smartphone met woord completion voegt al automatisch een spatie toe na het woord. Als je er dan zelf ook nog eentje typt, heb je er 2
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jfbouwmeester

Hallo Charlotte,

Je zegt;
"Schrijf je een goed stukje nederlands."

Voorzichtig gezegd vond ik dat eigenlijk niet. Ik had er zelfs moeite mee om het vloeiend te lezen.

Misschien ben ik te oud of komt het doordat ik een Zuid-Hollander ben. Maar ik vond het niet zo'n goede zinsopbouw. Ik begrijp echter wel dat je de sfeer probeerde te beschrijven en daar houd ik van. Misschien bestaan er wel cursussen voor het schrijven van stukjes?

Die plaatsing in Roots haalde echter weer alle sfeer weg, dus dat was ook geen verbetering.

De door jou geplaatste foto's vond ik daarentegen heel gezellig.

Succes met je volgende schrijfwerk.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

charlottes

Dag  Jan,
Dank voor je reactie. Zoals ik in mijn laatste schrijven  meldde, was het mijn schrijfstijl.  De meningen waren divers en ik heb er kennis van genomen. Maar  als je tekst zo drastisch is veranderd bij plaatsing met vermelding van je naam, en je je schrijven niet meer herkent, dan heb ik daar moeite mee.
Je bent de eerste die wat zegt over de foto's!

Een natuurgroet van Charlotte.