Sylvicola fuscatus?

Gestart door paulhoekstra, januari 28, 2015, 21:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Kan dit een Sylvicola fuscatus zijn? Met deze sleutel kom ik daarop uit, maar het lijkt mij dat de plaatjes van de vleugels van S. fuscatus en S. stackelbergi zijn omgedraaid, of ik begrijp de benaming van de adering verkeerd.

Het haltertje is geelbruin.

http://waarneming.nl/waarneming/view/97600119[/size]onzeker Sylvicola fuscatus gezien op 2014-07-31 Leiden Foto's:
groeten,
Paul

jeeweevz

De tekeningen uit de sleutel waar je naar verwijst lijken uit de publicatie van Krivosheina en Menzel (1998)te komen. De vleugeltekening in die in de tabel voor S. stackelbergi gebruikt wordt lijkt overeen te komen met de publicatie van Krivosheina en Menzel. Die tekening die in de tabel voor S. fuscatus gebruikt wordt komt overeen met de tekening van S. subfuscatus in de publicatie van Krivosheina en Menzel. Er lijkt in de sleutel dus echt iets niet te kloppen.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

paulhoekstra

Citaat van: jeeweevz op januari 29, 2015, 19:55:47 PM
De tekeningen uit de sleutel waar je naar verwijst lijken uit de publicatie van Krivosheina en Menzel (1998)te komen. De vleugeltekening in die in de tabel voor S. stackelbergi gebruikt wordt lijkt overeen te komen met de publicatie van Krivosheina en Menzel. Die tekening die in de tabel voor S. fuscatus gebruikt wordt komt overeen met de tekening van S. subfuscatus in de publicatie van Krivosheina en Menzel. Er lijkt in de sleutel dus echt iets niet te kloppen.
Dank, volgens faunaeur.org is S. subfuscatus een synoniem van S. fuscatus, dus in dat geval zijn de tekeningen wel correct overgenomen uit Krivosheina en Menzel. Maar als de tekeningen kloppen dan klopt het kenmerk van de puntige en afgeknotte discaalcel niet.
groeten,
Paul