Volucella van juli

Gestart door lo.troisfontaine, januari 25, 2015, 10:16:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

http://waarneming.nl/waarneming/view/86507475?_popup=1

hoi,

dit beestje van juli heb ik nog steeds niet goed kunnen plaatsen.
Wie weet het?

b.v.d. en groeten,

Lo

jck

Ik zou bij de zweefvliegen kijken.  ;)

James

lo.troisfontaine

Ja, dat had ik wel, maar zit bij Volucella vast.
zowel wit of geel klopt niet geheel of zit het ook weer iets in de sleet van het kleed?
of is er weer zo'n look-a-like, waar ik helemaal langs kijk.

groeten,

Lo

thijsdegraaf

Een versleten Volucella inflata Lo. Hier staat er ook een afgebeeld, die zijn kleur is kwijtgeraakt.  Zeldzaam, dus een mooie waarneming.

Ps Het is handiger om hem via je waarneming op het forum te zetten. Dan staan de foto's er lekker groot bij. Nu was ik steeds maar aan het 'zappen'  :)

lo.troisfontaine

Bedankt,

zal je tip meenemen de volgende keer.

groeten,

Lo

Jeroen van Soolingen

Het lijkt mij dat het allebei (de waarneming en de link van Thijs) V. pellucens is. De beharing van het borststuk en de zijkant van het borststuk is zwart, en dat staat te boek als onderscheidende kenmerk tussen de 2 soorten.
Groeten,
Jeroen van Soolingen

thijsdegraaf

Tja.. nu breng je me ook weer aan het twijfelen Jeroen, Ik ging vooral af op de geelachtige kleur van de vlekken.
Misschien kun je de titel veranderen in iets als 'Volucella?' Lo. Dan trek je wat meer zweefvliegliefhebbers aan.

Menno Reemer

Inderdaad een donker uitgevallen V. pellucens: bij V. inflata zijn de zijranden van het borststuk duidelijk geelachtig en de borststukbeharing is licht.

thijsdegraaf

Bedankt Menno. Ik zat er lelijk naast.

Menno Reemer

Nou, dat valt wel mee hoor, Thijs! Je bent niet de eerste die door een exemplaar met zulke gele vlekken op het verkeerde been is gezet. Is mij vroeger ook overkomen!

thijsdegraaf

Het zal me de volgende keer in ieder geval niet meer overkomen.  :)

Jeroen van Soolingen

Het was mij namelijk ook een keer overkomen ;D
Groeten,
Jeroen van Soolingen

thijsdegraaf

Dan ben ik niet de enige.  ::)

lo.troisfontaine

Ik ben in ieder geval gerustgesteld, dat ik het niet meteen wist.  ;D  Het was dus inderdaad geen inkoppertje.
In ieder geval allen hartelijk dank voor de hulp.
groeten,

Lo