Welke muizensoort?

Gestart door floortje, januari 23, 2015, 19:12:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

floortje

Deze troffen we aan aan de rand van een bos/landbouwgebied...welke soort is het? Grote bosmuis?
gr Kiena

Rob Koelman

In ieder geval een bosmuis (gewone of grote). Op grond van de foto's is niet met zekerheid te bepalen welke van de twee. Als het dier verzameld is graag een foto van de halsstreek maken (wel of geen gesloten halsband) en hier plaatsen.

Waar is de muis gevonden? Op grond van de vindplaats kan grote bosmuis mogelijk worden uitgesloten. Deze is namelijk maar in een beperkt deel van Nederland aanwezig.

Overigens de waarneming graag invoeren als bosmuis spec. en dan later eventueel de soort aanpassen...
Met vriendelijke groet, Rob

floortje

Dag Rob,
Ik zal hem wel even op de juiste plaat invoeren. Deze lag midden op de weg en ik heb
hem in de berm gelegd en daar deze foto'sgemaakt. Volgens mij was er geen lichte halsring te zien toch?
Gr. KIENA

Douwe van der Ploeg

Dag Kiena,

Rob bedoelde waar in het land.. Halsring zo te zien niet, maar ik kan het niet 100% zeker beoordelen. Als je m invoert, kan je hier een linkje naar de waarneming zetten? Of beter, bij de waarneming op de knop "Determineren via het forum" klikken en de ontstane tekst hierheen kopiƫren.
Douwe van der Ploeg

floortje

Hoi Douwe, dat had ik ook wel door hoor ;D ;) . Ja ik voer hem even in, op de juiste plaats ;)
gr. Kiena

floortje

betreft deze waarneming[/size]http://waarneming.nl/waarneming/view/97514553Bosmuis spec. - Apodemus spec. gezien op 2015-01-23 Emmen (gemeente) Foto's:bij voorbaat dank kiena brouwer

Rob Koelman

De vindplaats ligt binnen het (theoretische) verspreidingsgebied van de grote bosmuis. Beide soorten bosmuis zijn daar mogelijk.

Durf er zelf verder geen uitspraak over te doen en zou de muis daarom gewoon laten staan als bosmuis spec. ...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

floortje

Ok, heb nog een foto op waarneming geplaatst van de achterpoten, maar ook dat geeft denk ik niet de doorslag...
Bedankt voor jullie snelle reactie :)
gr. kiena

floortje

Hij was wel vrij groot, wel 10 cm, zonder staart.
gr. Kiena

Douwe van der Ploeg

Niet genoeg om zeker te zijn.. Voor de volgende keer: achterpoot-maat is nuttig (meer of minder dan 23 mm, met tenen en zonder nagels gemeten). Die gele halsband kan ook een goede indicatie zijn, alsmede de staartlengte vergeleken met de kopromplengte (allebei meten dus). Als je denkt daar in de buurt een Grote te hebben gevonden, kan je m bewaren in een jampotje met spiritus.
Douwe van der Ploeg

floortje

Ok, bedankt voor deze informatie, dan weet ik wat ik moet doen als ik er weer 1 tegenkom.
gr. Kiena

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 23, 2015, 23:16:51 PMAls je denkt ... een Grote te hebben gevonden, kan je m bewaren in een jampotje met spiritus.

Nog mooier is om de muis in te vriezen (in een potje of plastic zakje). Dan kan de muis later door iemand worden opgehaald. Alleen is niet iedereen gecharmeerd van een dode muis in de vriezer...
Met vriendelijke groet, Rob

floortje

Maakt mij niet veel uit hoor!
Als ik nog eens zo'n muis tegenkom en ik heb een plastis zakje mee, zal ik dat gaan doen en dan laat ik het wel weten.
gr. Kiena

Rob Koelman

Citaat van: floortje op januari 25, 2015, 16:59:41 PMMaakt mij niet veel uit hoor! Als ik nog eens zo'n muis tegenkom en ik heb een plastis zakje mee, zal ik dat gaan doen en dan laat ik het wel weten. gr. Kiena

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob