anamorph trilzwamachtige

Gestart door Aafke, januari 23, 2015, 17:07:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aafke

Kan iemand mij iets meer vertellen over een (mogelijk) anamorph stadium van Sebacina incrustans ?

Groet, Aafke
Groeten, Aafke

bruggeman

Leuke vraag. Hoe kom je er op? Ik heb nooit van een anamorfe vorm van S. incrustans gehoord. Aan de andere kant is het heel gewoon bij trilzwammen om ook ongeslachtelijke sporen te maken.

Op dit moment heb ik zelf materiaal in onderzoek dat er uit ziet als S. incrustans, maar dat (nog) geen basidia heeft. Er zit wel veel gestekelde sporen in die precies lijken op de chlamydosporen van S. epigaea. Macroscopisch lijkt het materiaal niet erg op S. epigaea.


Gesien je vraag ben benieuwd of jij hier iets aan toe te voegen hebt
groet,
Ida

Aafke

Hoi Ida,

Was een paar dagen weg, vandaar een verlate reactie. Bedankt overigens.
Vorige week een trilzwamachtig korstje gevonden op hout van loofboom. Dacht aanvankelijk met een Sebacina-soort van doen te hebben maar onder de microscoop zag ik aanvankelijk alleen maar iets wat op een anamorph leek. Lange hyfenachtige structuren met aan de top langwerpige, taps toelopende conidiasporen. Bij nadere beschouwing zag ik ook een enkel basidium en bolronde sporen. De hyfen zaten dicht op elkaar gepakt. Oliveonia ?
Voor mij lastige materie.
Misschien heb jij een idee.

Groetjes, Aafke
Groeten, Aafke

Aafke

En nog wat foto's.
Groeten, Aafke

bruggeman

Hoi Aafke,

Dat ziet er allemaal moeilijk uit. Waar zie je de basidia en hoe zien ze er uit? Heb je een sporee gemaakt?  Heb je het boekje van Roberts (Rhizoctonia-forming fungi?)

Het materiaal ziet er veel dikker en gelatineuzer uit dan ik van Oliveonia's gewend ben (voor wat dat waard is)



groet,
Ida

wim veraghtert

Ik ken (te) weinig van deze materie, maar zien we op deze foto's geen conidiën ipv sporen?
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Aafke

Inderdaad, conidiasporen.

Hierbij foto's van een basidium en een geslachtelijke spore.
Lukte gisteravond niet in één keer.

Aafke
Groeten, Aafke

Aafke

Ida,

Ik heb geen sporee gemaakt, kan natuurlijk ook bij een trilzwam. Niet zo bij stilgestaan. Beginner, hè.
't Boek van Roberts heb ik wel maar daardoor raak ik alleen maar meer in verwarring.
Overigens is het korstje aan de binnenkant gelig van kleur en bij opdrogen verkleurt het wit(tig).

Aafke
Groeten, Aafke

bruggeman

#8
Oef! De sterigmen zijn te kort voor een trilzwam. Mogelijk zou dat bezwaar vervallen als je meer basidien had, want de lengte varieert vaak nog al. Oliveonia valt sowieso uit want daarvan zijn geen gesploze soorten met subglobose soorten.

Als er gespen waren zou ik zeggen: waarschijnlijk een ziekenhuiskorst (Radulomyces confluens). Kan het zijn dat je ze overzien hebt? Het zou kunnen zijn dat ze rechtsonder in de figuur van de hyfen te zien (maar zonder focussen met je micrometer durf ik het niet zeker te zeggen).
groet,
Ida

Aafke

Oef, zeg dat wel !
Met jouw opmerkingen ga ik nog eens kijken. Zal vandaag niet meer worden, waarschijnlijk dit weekend, maar je hoort nog.
Tot dusver bedankt, Ida.

Groeten, Aafke
Groeten, Aafke

Aafke

Het duurde even maar de zoektocht heeft toch een positief eind gekregen.
Met de tip van Ida in het achterhoofd (Ziekenhuisboomkorst/Radulomyces confluens) maar weer een stukje onder de microscoop gedaan en zo op het eerste gezicht leek het inderdaad de Ziekenhuisboomkorst te zijn. Gespen gevonden ! Basidia echter wat kort en breed en de sporen vooral bolrond i.pv. wat langgerekt. KOH-test: geel i.p.v. zwart ! Toch niet blijkbaar. Maar wat dan ?
Gisteren toch nog eens in Bernicchia gebladerd en zag nu pas dat bij de sleutel tot Radulomyces, naast R. confluens (tandjes) ook nog een R. rickii wordt beschreven. Tsja, en dat paste helemaal. Ook het substraat, Sambucus (vlier) volgens Verspreidingsatlas, paste in het plaatje.
Erg leuk, maar zonder jouw tip, Ida, had ik 'm waarschijnlijk niet gevonden. Nogmaals bedankt.
Bijgaand nog een foto van de geelverkleuring.
Groeten, Aafke

bruggeman

Hoi Aafke
Het voornaamste verschil tussen beide soorten is dat die van R. rickii wrattig zijn. De sporevorm van R. confluens is erg variable en subglobose soorten komen geregeld voor. Lastig is verder dat de sporen van R. confluens een granulaire inhoud hebben en daardoor wrattig kunnen lijken.
Radulomyces rickii seems to be similar to the common species Radulomyces confluens (Fr.:Fr.) M.P. Christ., but considerably more dense and with smaller spores which are slightly warted. The ornamentation is nearly impossible to observe in KOH, but in both Melzer and Cotton blue (1000 x) they are visible. The spores are almost globose, 7-8 µm diam. See further Boidin et al. (1988) who gave an excellent photo of the spores.
Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen. Maak maar een sporee dan heb je in elk geval een heleboel sporen om te bekijken.
PS dat van die kleuring in KOH wist ik niet. Waar heb je dat gevonden?
groet,
Ida

Aafke

Hoi Ida,

Opmerking over verkleuring in KOH staat bij de beschrijving in Bernicchia.

Groetjes, Aafke
Groeten, Aafke

bruggeman

Dank, maar dat betreft de volgende soort. R. lusetanicus.
groet,
Ida

Aafke

??? Ik snap niet wat je bedoelt. Staat toch bij de beschrijving van R. rickii ?
Groeten, Aafke

Aafke

Hoi Ida,

Ben rest van de avond afwezig. Wordt (morgen) vervolgd.

Groetjes, Aafke
Groeten, Aafke

Aafke

Valt nog niet mee om een goede foto van een spore te maken. De preparaatjes met Melzer en Katoenblauw hadden geen (zichtbare) sporen.
Bijgaande foto is van een kleuring met Kongorood.
Groeten, Aafke

bruggeman

Duidelijke foto. Ik zou zeggen dat de sporewand glad is. Verder zie je granulae binnenin en een vuiltje op de wand.
groet,
Ida

Aafke

Oké, dat wordt dus de prullenbak ! Genoeg tijd aan besteed.
Bedankt voor het meedenken, Ida.

Groetjes, Aafke
Groeten, Aafke