Castricum

Gestart door thijs, oktober 12, 2005, 21:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Omdat ik niet naar school hoefde, veel gehoorde vraag vandaag, ben ik weer de duinen ingefietst, om m'n lijst van zondag jl. te verbeteren.

Het begon al goed, bij de Karpervijver zwom een ruiend man Pijlstaart, slechts heel even de snavel gezien, en een ontsnapte Krooneend.
Verder nog meer Krakeenden, Wilde Eenden en Meerkoeten dan de vorige keer.

Bij het Boetje, fourageerden en stoeiden maar liefst vier Waterrallen tegelijk, drie man, en een vrouw.
Vooral een mannetje bleef minstens een half uur onafgebroken bezig, en is later op de dag uitvoerig gefotografeerd.
Mogelijk was dit alles het gevolg van het maaien, zondag toen er nog niet gemaaid was, liep er slechts een, en maar af en toe.
In het riet vlogen vier Tjiftjaffen, en een Winterkoning
Op de plas zelf waren twee dodaarsjes aanwezig, drie Wintertalingen vlak voor de hut, en een Casarca.
En nou vergeet ik bijna misschien wel het leukste, drie maal vloog een IJsvogel voor de hut langs.

Na dat ik verder was gefietst, kwam er een man van de Vinkenbaan, die me vroeg "of ik die Visarend ook zag".
Die niet, wel wat Zwarte Mezen, Goudhaantjes, en een Vuurgoudhaan.
Hij dacht hem te zien duiken boven het Hoefijzermeer, dus ben ik weer even wezen informeren bij het Boetje (geweldige hut, zie vogelkijkhut.nl)

Hier wist men ook van niks, dus ik was weer gerust gesteld, en ging me weer vergapen aan de Waterral.
Over de hut kwam een Havik gevlogen, en was een groep van ca 10 Kleine Mantels aan het dobberen.

Ik was net van plan om hard naar huis te fietsen, toen ik een vrouw Kuifeend zag met veel wit rond de snavel.
Hierdoor bleef ik even staan (je weet maar nooit), waardoor ik voor de vierde keer een IJsvogel zag vliegen.
Hierdoor bleef ik weer even staan, en vertelde een vogelaar mij dat ie een Bladkoning had ontdekt.
Hij had hem gezien, maar niet horen roepen.
Voor mij was het nar dik drie kwartier andersom: drie keer iest-iest gehoord, daarna niks...
Wel in dezelfde groep veel Goudhaantjes, een Vuurgoudhaan, Kool- en Pimpelmees, en een Tjiftjaf die begon te zingen :S


Zondag jl. op nagenoeg dezelfde route:

Bij het Boetje de eerder genoemde Waterral.
Op de Vinkenbaan twee Buidelmezen, Zwarte Mezen, waarvan een gestorven in de mistnetten, de andere kant van het vangen :mellow:, een troep Baardmannen, en heeel veel Buizerds.

Omdat ik dat eigenlijk zondag in een verslagje had moetens schrijven, nog even het systeem van de Vinkenbaan in het kort:
Midden in het infiltratiegebied, bevind zich een huisje, en daarvoor verscheiden klapnetten, met daarbij lokvogels, afkomstig uit een voo-jè-ru, en een klein plasje.
Deze klapnetten zijn te bedienen met een touw, met aan het eind een stok, waar je door er hard aan te trekken, de netten dichtklapt.
Verder zijn er meerdere mistnetten verdekt opgesteld bij bosjes, waar vogels heen willen vliegen, zoals de Baardmannen, in het net vliegen, omlaag vallen, en je ze eruit kunt halen.
En als laatste, hijsnetten, met een enorme geluidsinstallatie om vogels te lokken, overigens overal aanwezig op de Vinkenbaan.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Leuk! Ook een plek waar ik graag en op regelmatige basis kom.

Waren de vier fitissen geen tjiftjafs>?
Ik dacht dat de fitis NL grotendeels heeft verlaten.

Gaaf die ijsvogels, ik zie ze vooral bij de karpervijver.

Kun je zomaar naar die ringbaan lopen, stellen ze dat wel op prijs?

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

#2
CiteerWaren de vier fitissen geen tjiftjafs>?
Ik dacht dat de fitis NL grotendeels heeft verlaten.
Hihi, boekje erbij gepakt, pootkleur toch weer door elkaar gehaald :wub:

CiteerKun je zomaar naar die ringbaan lopen, stellen ze dat wel op prijs?

Ik ken Cees Roselaar vrij goed, dus ze hadden er niet zoveel problemen mee.

En die IJsvogel, ik had ze hier nog nooit gezien, ook altijd bij de Karpervijver, maar nu dus vier keer hier.
Iemand ander vertelde, dat hij een keer een kwartier een IJsvogel voor de hut had, die oa vier visjes ving, en doodsloeg :o

Nagekomen eigen waarneming: zondag een Houtsnip, hoog vliegend richting de Vinkenbaan


Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar