Afwijkende gans

Gestart door jeroenverburg, januari 17, 2015, 23:33:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Welke afwijking heeft de gans met de witte kop? Is dat een geval  van leucisme? Of is het gewoon een jonge vogel?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97397231
Gans onbekend - Anser / Branta spec. gezien op 2015-01-17 Hazerswoude - Spookverlaat
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Verburg

RamonVerstraaten

Waarschijnlijk hetzelfde exemplaar

http://waarneming.nl/waarneming/view/97622468
Hybride Gans onbekend - Anserini x gezien op 2015-01-29 Hazerswoude - Spookverlaat
Foto's:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroenverburg

Citaat van: RamonVerstraaten op januari 29, 2015, 17:29:09 PM
Waarschijnlijk hetzelfde exemplaar

Daar lijkt het inderdaad wel op, ik zag hem enkele dagen geleden daar ook nog in de buurt.
Ik had niet gedacht dat deze vogel nog een naam zou krijgen, maar ik ga hem nu maar invoeren als Hybride Brandgans x Keizergans, met dank aan Olivier.
Ramon, heb jij de kleur van de poten nog kunnen waarnemen?

RamonVerstraaten

de poten lijken grijs.

Ik zet hem voorlopig op onzeker. Het valt me op dat alle goedgekeurde hybrides Brandgans x Keizergans een donkere borst hebben (als Brandgans), en deze lijkt een lichte borst te hebben (meer als Canadese Gans). Maar ik weet ook niet of dat binnen de variatie valt?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

OlivierO

Ik denk dat het goedkeuren van een hybride gans niet altijd zo nauwkeurig wordt gedaan. Niks afdoend aan de inspanning van de admins, maar het is soms niet met 100% zekerheid te zeggen welke het is. Veelal is hybride met één van beide soorten in de naam, waarvan men wel zeker is, al voldoende denk ik. En het is verder ook van minder belang of de hybride al dan niet juist is, want het zijn toch maar enkelingen die "we" liever kwijt dan rijk zijn. Veelal betreft het escapes, maar dat is meestal ook niet te bepalen.

Ik was bij deze waarneming ook bij en we hebben de foto's van Luc Naegel voorgelegd aan een vogelkenner met naam ver buiten België en die maakte er een hybride Brandgans x Keizergans van. Ik heb geen enkele rede om aan zijn idee te twijfelen, vandaar. Anderzijds mag iedereen zijn mening geven en "ons" op fouten wijzen. :-)

Of jullie gans dan ook effectief dezelfde gans is en of het dan ook dezelfde soort is, is minder zeker, maar ik zie toch sterke gelijkenissen! Alleszins zit er volgens mij Keizergans in.

Mocht je nog foto's hebben, dan mag je die uiteraard altijd toevoegen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alcedo atthis

The hybrid in this thread here is a barnacle x snow goose!

while that one

was indeed a barnacle x emperor!
greetings,
Jörn Lehmhus

jeroenverburg

Thank you Jörn!

Can you give me some details about this determination? I believe you right away, but I see almost no 'snowgoose' elements in this specimen, and I think the head looks more like emperor?